Hoge korting haalt niet het beste in jezelf naar boven

Black Friday is in zicht. Dé dag die in Amerika bekend staat vanwege de hoge kortingen. Die dag wordt er gestunt met prijzen. Flink gestunt. Consumenten shoppen totdat ze erbij neervallen. Met volgeladen tassen vinden ze hun weg weer naar huis. 

De dag na Thanksgiving wordt gezien als het begin van de kerstinkopen. Vele Amerikanen hebben die dag vrij. Winkeliers spelen hierop in door de klanten te trekken met speciale aanbiedingen. 

Black Friday in Nederland
In Nederland nemen we Black Friday over. De hele maand november wordt deze dag aangekondigd en lokken (web)shops de consument met hoge kortingen naar zich toe. De vrijdag wordt verlengd met de zaterdag en koopzondag en wordt afgesloten met ‘cyber Monday’. Kun je die ene vrijdag per jaar niet vrijmaken om te shoppen? Niet getreurd, de korting is er het hele weekend speciaal voor jou en op maandag kun je in de webshops nog terecht om je aankopen te doen voor actieprijzen. 

Natuurlijk vind ik het voor de consument fantastisch. Het is logisch dat je wilt profiteren van de torenhoge kortingen. Deze kortingen staan me echter gigantisch tegen. Als kleine ondernemer moet ik mee met de prijzengekte, anders mis ik de omzet volledig. De dalende marge heb ik te accepteren. Ik voel nu al de frustratie opkomen, want zodra er wordt gesproken over korting, verandert het gedrag van de klant. 

Leg je de beha’s voor me apart? 
Ik herinner me een dag in november vorig jaar. Lange tijd was ik met een klant in de paskamer bezig om haar te adviseren over haar behamaat en het meest geschikte model. Ze was behoorlijk afgevallen en had een, in haar beleving, lastige cupmaat. Ze kon nergens anders slagen. Uiteindelijk kwam ze bij mij terecht en vond ze een drietal beha’s die ze wilde aanschaffen. Naar eigen zeggen voelde ze zich er veilig en vrouwelijk tegelijk in. 

Bij de kassa aangekomen keek ze me vragend aan. ‘Eh… Over twee weken is het Black Friday. Leg je de beha’s voor me apart? Dan kom ik ze op die dag bij je halen. Het scheelt toch echt een heleboel geld. Je doet toch wel aan een Black Friday actie? Zo niet, laat het dan maar zitten, dan zoek ik de maten en modellen wel op op internet.’

De webshops en winkelketens zijn er duidelijk over: Alleen op die dag of op dat tijdstip gelden de verlaagde prijzen. Ik moet de webshop nog ontdekken die de producten in het winkelmandje voor me bewaart totdat de actie start. Of dat ik het wasmiddel dat over twee weken bij de supermarkt in de aanbieding komt, vandaag alvast mee mag nemen voor de gereduceerde prijs. 

Doe ik mee aan Black Friday?
Inmiddels begint de ‘kortingkoorts’ opnieuw toe te slaan. De maand november is nog niet eens op de helft en ik krijg al vragen over welke kortingen er zijn op de bewuste vrijdag.

De telefoon gaat. ‘Hai Ingrid, doe jij aan Black Friday deals? Ik heb een nieuwe beha nodig en als je korting geeft, dan wacht ik nog even in plaats van dat ik voor die tijd bij je langskom. Zo dringend is een nieuwe nou ook weer niet. Oh, wil je trouwens wel even in de computer kijken naar de maat van de beha die je me een paar maanden terug hebt geadviseerd? Hij zit zo lekker, maar ik heb alle kaartjes weggegooid en het label eruit geknipt. Van die ‘ouwetjes’ kan ik het ook niet meer lezen. Als ik vast online wil kijken, is het handig dat ik weet waar ik naar moet zoeken.’

Zorg en toewijding
De leveranciers waar ik mee samenwerk heb ik met zorg en toewijding geselecteerd. Ik ben enthousiast over de kwaliteit en pasvormen en sta volledig achter de verkoopprijs. Ik geef mijn klanten aandacht, advies en service om deze mooie artikelen te laten passen en ervaren. 

Er wordt veel tijd en energie gestopt in het duurzaam verwerken van de stoffen en materialen tot mooie en goede lingerie en comfortabel ondergoed. Het productieproces verloopt veilig voor mens en milieu en er wordt een eerlijke boterham verdiend. Als de artikelen met steeds meer regelmaat met acties en immense kortingen worden aangeboden, is niemand meer bereid de echte prijs te betalen. Uiteindelijk gaat dat ten koste van de merknaam en de mensen die ermee werken. 

Black Friday bij Love-li lingerie
Op Black Friday zijn er bij Love-li lingerie kortingen op geselecteerde artikelen zolang de voorraad strekt. Vraag mij of mijn medewerkers dus alsjeblieft niet om extra korting te verstrekken of om op een eerder moment korting te geven. Ook hangen we niet van tevoren gekozen artikelen voor je apart. Bij elke aankoop ontvang je het advies, de kwaliteit, de aandacht en de service er gratis bij en schenken we desgewenst een kop thee of koffie voor je in. 

We zien je graag!

5 thoughts on “Hoge korting haalt niet het beste in jezelf naar boven”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *