Hoe lees ik mijn klanten?

Wanneer lees ik? Iedere dag natuurlijk. Beroepsmatig lees ik denk ik wel 6 uur per dag. De blogs, webteksten en manuscripten van mijn klanten. En dat is écht lezen hè? Niet vluchtig scannen, zoals we op social media doen. Hoe ik dat doe? Ik leg het uit in dit blog.

Ik lees mijn klanten; tijdens 1-op-1 coachsessies. als mijn cursisten hun schrijfsels voorlezen. Ik luister met mijn ogen dicht en voel. Ik voel kippenvel op mijn armen, ik voel de traan die zachtjes over mijn wang biggelt, ik voel plezier in mijn buik, ik voel mijn mondhoeken omhoog krullen, ik voel de adem in mijn keel stokken en ik voel zelfs mijn hartslag.

Volledig afgestemd
Door te luisteren naar de woorden, het ritme van de zinnen, de ademhaling van mijn cursist of coachee, door zijn of haar emotie lees ik de teksten. Ik zit er helemaal in en ik stem volledig af op mijn klant. Ook wanneer ik teksten redigeer, gewoon achter mijn computer, lees ik vaak hardop, ik sluit me helemaal af voor andere prikkels en dompel me als het ware onder. Ik zit volledig in de tekst van mijn klant. Hierdoor hoor, voel en weet ik meteen of de tekst is geschreven vanuit het hart of het hoofd. En dan kan ik feedback geven.

Je lezers beroeren of inspireren
Bij de één is het verhaal nog niet rond. Bij de volgende is het te saai en sommigen schrijven alleen vanuit hun hoofd. Daar is niets mis mee, we hebben ons hoofd nodig, daar zit ook onze taal opgeslagen. En een blog met praktische tips kan heel fijn zijn; daar help je veel mensen mee. Het nadeel is alleen dat je de lezer niet echt raakt. Je hoort en voelt het al als je je eigen tekst hardop voorleest. Wanneer er geen kriebel in de buik is, geen glimlach op het gezicht, geen kippenvel of traan, dan weet je al dat de tekst nog niet raak genoeg is om je lezers te beroeren of te inspireren. En dan bereik je vaak minder mensen.

Té persoonlijk?
‘Maar dit is toch te persoonlijk?’ zeggen mijn cursisten dan vaak. Wanneer is iets te persoonlijk? Toen ik de eindredactie deed van het boek Hartmama, van Susan van der Beek, heb ik geen moment gedacht: jeetje, wat een persoonlijk verhaal, dit is wel té autobiografisch, dit interesseert me niet. Nee, natuurlijk raken jouw persoonlijke verhalen veel andere mensen! Dat is juist de kracht van al die autobiografische boeken en blogs. Daarom verslinden we ze. Dus je hoeft nooit bang te zijn dat je te persoonlijk (of te emotioneel) bent.

Lachen
Heb jij veel humor? Gebruik dat dan in je teksten, want ook lachen is een emotie. Heerlijk toch als je van nature al cynisme, scherpte, dubbelzinnigheden en kwinkslagen in je teksten kunt verwerken? Of als je verschrikkelijk goed bent in moppen tappen, geweldig om dat in je verhalen (blogs) te verwerken. Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.

Wat ik je leer
Dit is precies wat ik mijn klanten leer: schrijf in de stijl die bij jou past, laat jezelf zien in je teksten, durf je kwetsbaarheid te laten zien en schrijf altijd, maar dan ook altijd, recht vanuit je hart.

Een sprintje vanuit je hartsverbinding
Hoe je dat het beste aanpakt, schrijven vanuit je hart? Door te starten met een sprintje. Zet de timer op bijvoorbeeld 10 minuten en schrijf 10 minuten achter elkaar door, het eerste dat in je opkomt. Zoals in een dagboek. Bedenk voordat je begint wel waarover je gaat schrijven. Bijvoorbeeld wat die dag veel indruk op jou heeft gemaakt. Of over die onverwachte ontmoeting. Of over iets waar je boos over bent. Of over een mooie herinnering die ineens oppopte. Of een inzicht dat je zojuist hebt gekregen en waar je zelf nog verwonderd over bent. Stel jezelf een vraag en geef antwoord in het sprintje.

Altijd hardop voorlezen
Daarna leg je pen neer. Pak of bestel je wat te drinken en lees jouw ongecensureerde sprintje hardop voor. Je zult zien dat de basis voor jouw blog, of een hoofdstuk van je boek dan al gereed is. Je zult voelen dat je wordt geraakt, dat je als vanzelf de juiste woorden hebt gevonden, dat je verbaasd bent over je eigen kunnen. Want iedereen kan schrijven vanuit zijn hart, daar ben ik van overtuigd en dat heb ik al bij honderden klanten zien gebeuren.

Schrijfcoaching
Wil je meer weten? Ik coach je graag. Dan lees ik jou en leer ik je om het schrijven vanuit je hart helemaal eigen te maken. Daarna kun je niet meer anders. Het wordt je tweede natuur. https://schrijfzin.com/schrijfcoaching/

3 thoughts on “Hoe lees ik mijn klanten?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *