Kees heeft van zijn zakgeld een doos Technisch Lego bij elkaar gespaard en is direct begonnen met het in elkaar zetten. Best een klus. Het puntje van zijn tong uit zijn mond en met opperste concentratie volgt hij de handleiding. Totdat hij er niet meer uitkomt. Hij vraagt papa om hem te helpen. Papa is nog even bezig en zegt dat hij Kees zo komt helpen. Kees wacht een tijdje en ziet dat papa eerst zijn klusje afmaakt om vervolgens koffie te zetten. Nu wordt Kees ongeduldig. Het duurt hem te lang en hij vraagt daarom nog een keer aan papa om hem te helpen. Papa antwoordt weer met: ‘Ik kom jou zo helpen, nog even wachten.’ Nu wordt Kees boos: ‘Ik heb al heel lang gewacht, nu heb ik geen zin meer!’ Kees stampt de trap op naar boven en smijt zijn kamerdeur dicht. 

Een ander begrip van tijd
Deze situatie had voorkomen kunnen worden wanneer papa had verteld hoe lang het zou duren voordat hij Kees kon helpen. ‘Ik kom jou zo helpen’ betekent voor Kees dat het kort na ‘meteen’ zou gebeuren. Voor papa duurt ‘zo’ nog wat langer, hij wil eerst nog zijn klus afmaken en koffie zetten. Papa en Kees hebben beide een ander begrip van tijd. Papa had duidelijker kunnen afspreken wanneer hij zou komen helpen. ‘Ik maak eerst deze klus af, dan zet ik koffie en kom ik jou helpen.’ Dat was voor Kees veel duidelijk geweest.

Spreek een termijn af
Kinderen imiteren hun ouders. Wanneer papa de volgende keer aan Kees vraagt om zijn tablet aan de kant te leggen en Kees zegt: ‘Ja, zo!’ dan zal papa hier niet mee akkoord gaan. Hij verwacht dan van Kees dat hij de tablet direct aan de kant legt. Wees duidelijk wat je verwacht, geef aan welke termijn jij wilt dat het klaar is. Het kan zijn dat je het voor het avondeten klaar wilt hebben of dat je het juist aan het einde van de week klaar wilt hebben.

Een eigen ritme
Jij laat ook niet alles vallen wanneer de wasmachine klaar is. Jij maakt eerst af waar je mee bezig bent en drinkt nog rustig je kop thee leeg. Zo heeft iedereen zijn eigen ritme. Door dit van elkaar te accepteren heb je minder ruzie in huis. Iedereen weet wat er van hem of haar wordt verwacht. 

Eigen tijd in leren delen
Het voordeel van het afspreken van een termijn is dat jouw kind zijn eigen tijd leert in te delen. Hij leert dat het soms handiger is om te beginnen met de taken die veel tijd kosten of juist heel vervelend zijn. Wanneer jouw kind weet dat het over 10 minuten hulp krijgt, kan het in de tussentijd iets anders gaan doen. Jouw kind krijgt daardoor een steeds beter tijdsbesef.

Papa leert nog steeds
Papa gaat naar Kees zijn kamer om zijn excuses aan te bieden. Hij had duidelijker moeten zijn in wanneer hij Kees zou gaan helpen. Mooi hoe papa laat zien dat hij ook nog steeds aan het leren is om een zo goed mogelijke vader te zijn voor Kees en daarbij niet bang is om zijn eigen fouten toe te geven. Na een dikke knuffel gaan ze naar beneden om verder te gaan met de Lego. De rest van de middag werken ze intensief samen en zijn ze beide aan het genieten.

Over de auteur:

Foto van Minke Hoekstra-Buursma

Minke Hoekstra-Buursma

Praktisch leer- en gedragsondersteuner

Gedrag van een kind is altijd logisch. Samen met ouders onderzoek ik waar het gedrag van hun kind vandaan komt en welke behoeften hieraan ten grondslag liggen. Dit doe ik door te kijken naar de zwangerschap en de geboorte. Door ouders een andere kijk te geven op hun kind ontstaat er een verandering die ontspanning met zich mee brengt. Deze ontspanning zorgt ervoor dat het kind beter tot leren komt. Door met het kind, de ouders en leerkrachten samen te werken ontstaat er een optimale situatie waarin het kind een balans tussen in- en ontspanning ervaart.

www.mijnverrekijker.nl

Al haar blogs

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wekelijkse nieuwsbrief

Schrijf je hier in om wekelijks de nieuwste blogs te ontvangen.