Hoe kom je aan goede blogonderwerpen?

“Ik heb geen blogonderwerpen meer” zei een klant vorige week tegen me. Of ik haar kon helpen. Anderhalf jaar geleden nam ze deel aan mijn workshop Blogzin en ging ze met een enorme lijst blogonderwerpen en een stapel blogs naar huis. Daarna hadden we regelmatig contact via Skype, email en telefoon, want ik hielp haar met haar websiteteksten. Ze vertelde me nu dat ze echt niets interessants meer kon bedenken. Ze had geen inspiratie meer.

Brainstorm
Omdat zij in Amsterdam woont en ik in Rotterdam, besloten we een telefonische brainstorm te doen. Ik wilde haar graag weer in de schrijfflow krijgen. Ik informeerde naar haar praktijk, wat voor cliënten er momenteel bij haar aankloppen. En ze begon honderduit te vertellen. Vol enthousiasme noemde ze al haar cliënten bij naam en met welke vraag ze naar haar toe waren gekomen. “Mooi” zei ik, terwijl zij dacht dat de brainstorm nog niet officieel was begonnen. “Dan verdeel je nu je blaadje in twee kolommen. In de linkerkolom schrijf je de namen van je cliënten, van bijvoorbeeld de afgelopen twee maanden. Achter iedere naam schrijf je in de rechterkolom de hulpvraag die ze jou stelden.” 

Schrijf op
Ik hoorde haar even driftig schrijven en toen begon ze weer te vertellen over de indrukwekkende gebeurtenissen in haar praktijk. “Schrijf op” onderbrak ik haar, “want wat je net vertelde is een prachtige titel voor een blog en een mooi onderwerp om over te schrijven. Snel maakte ze aantekeningen om vervolgens weer alles wat haar nu te binnen schoot tegen mij te vertellen. Ze was in een paar minuten tijd één brok inspiratie, haar enthousiasme vonkte door de telefoon. 

Hulpvraag als input voor je blogs
Deze vakvrouw is dol op haar werk. Ze ontdekte dat vrijwel iedere hulpvraag anders is en dat er dus zoveel verschillende thema’s zijn om over te bloggen. Ik vertelde haar hoe ze haar cliënten kan anonimiseren, zodat het integer blijft en haar cliënt zich niet in het blog kan herkennen. Op zo’n manier dat veel lezers (potentiële cliënten) zich juist wel weer in het blog herkennen. Die tip had ze onthouden van de workshop Blogzin. Of je vraagt toestemming aan je cliënt, of je het zo mag publiceren. 

Onuitputtelijke lijst met blogonderwerpen
“Marije, jij zegt het altijd al: de blogonderwerpen liggen in je bedrijf en op straat. En je hebt gelijk. Wat word ik hier blij van! Ik ga direct aan de slag.” 
“Ho wacht” zei ik. “Je wilt ook nog gericht bloggen over de nieuwe opleiding die je aanbiedt, toch? Wil je weten hoe je dat op authentieke wijze, zonder te veel ‘sales’ te zijn, kunt doen? Jazeker, daar had ze ook oren naar. Zo spatten de blogonderwerpen en pakkende titels anderhalf uur lang over de telefoonlijn tussen Rotterdam en Amsterdam. Deze ondernemer kan voorlopig weer voort met haar onuitputtelijke lijst met onderwerpen, gewoon vanuit haar eigen praktijk. 

Wat ik van jou wil lezen
Wil je ook graag lijst met blogonderwerpen paraat hebben? Kom dan naar de training Blogzin. Ik leer je om verhalen te vertellen, op papier, vanuit jouw expertise, je bedrijf en authenticiteit. Praktische schrijftips helpen jou om je eerste blogs ook echt te schrijven. 

0 thoughts on “Hoe kom je aan goede blogonderwerpen?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *