De eerste magische 15 seconden

Veel video’s beginnen met een introductie, wat best logisch is. Je wilt je graag voorstellen aan de kijker om een relatie op te bouwen. Maar zoals YouTube zelf ook aangeeft, zijn de eerste 15 seconden van je video heel erg belangrijk. Mensen die voor het eerst naar je kanaal komen, helemaal via ‘zoeken’, zijn op zoek naar antwoorden en niet direct naar een relatie. Nog niet. Maak dus eerst boeiende inhoud.

Gebruik de 15 seconden om je kijkers vast te pakken, zodat ze de rest van de video gaan bekijken. Ik geef je wat suggesties:

  • Begin met het vertellen wat jouw kijkers precies gaan leren in de video, zodat ze de waarde kunnen zien. (In deze video ga ik je precies laten zien hoe je een muts kunt haken). 
  • Maak een teaser van het belangrijkste gedeelte uit je video, om je kijker een tastbaar begrip te geven over de waardepropositie.
  • Pak je kijker direct met een dwingende zin of een sterke visual. 
  • Plaag je kijkers de rest van de video, zodat ze nieuwsgierig blijven om te zien waar je ze naartoe brengt.
  • Maak vervolgens de branding aantrekkelijk door deze voor elke video leuk of uniek te maken. Zo blijf je de kijker vermaken.

Eindig altijd met een sterke call-to-action
Tenzij je YouTube kanaal je bedrijf is, zouden je video’s altijd het doel moeten hebben om van je kijkers je klanten te maken. Iedere video die je maakt moet dus een duidelijk doel hebben. De gemakkelijkste manier is om een duidelijke call-to-action op een strategische plek in je video te plaatsen – meestal aan het einde. Officieel kunnen alleen YouTube partners een link toevoegen aan de video, maar jij kunt dat ook doen op de ouderwetse manier. Gebruik daarvoor je eigen stem als een voice-over met een duidelijke tekst in de video. 

Gebruik de YouTube beschrijving in je voordeel
Een goede beschrijving kan je helpen om de video’s beter te laten ranken in de zoekresultaten. Ik heb er al meerdere artikelen en video’s aan gewijd. Afhankelijk van de fase van de ‘customer journey’ waarin jouw kijker zich bevindt, verander je de inhoud en productpromoties in je beschrijving.

Slim Online Video Boost Programma
Maak inspirerende video’s die jou dagelijks nieuwe klanten opleveren door deel te nemen aan het Slim Online Video Boost Programma.

2 thoughts on “De eerste magische 15 seconden”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: