Handige tips om energieker te videobellen

We werken nog steeds veel thuis. Dat betekent veel gesprekken en vergaderingen via videobellen. Of dit nu via Zoom, Microsoft Teams, Skype of een ander programma is, videobellen is vermoeiender dan live vergaderen of coachen.

Tijdens live gesprekken kun je elkaar beter ‘lezen’. Onze communicatie bestaat namelijk voor het grootste deel uit non-verbale communicatie. Via videobellen is dat moeilijker te lezen, waardoor je je meer moet concentreren en focussen. Het kost daarom ook veel meer energie. Ook naar een scherm kijken – wat blauw licht is – is vermoeiend voor je ogen. Daarom geef ik je wat praktische tips om het minder vermoeiend te laten zijn.

Tip 1: Doe alsof je elkaar live ziet
Kleed je zoals je ook doet als je een live vergadering of gesprek hebt en wees net zo actief aanwezig als tijdens een live ontmoeting.

Tip 2: Zorg voor goede wifi
Een goede wifi verbinding is belangrijk. Het is doodvermoeiend om naar een slecht beeld te kijken. Hang desnoods je computer door middel van een kabel aan je router.

Tip 3: Voorkom nekklachten
Zet je scherm op ooghoogte, zodat je niet steeds naar beneden hoeft te kijken en nekklachten voorkomt.

Tip 4: Denk na over de plek van je beeldscherm
Bedenk goed waar je gaat zitten. Een comfortabele en representatieve plek is belangrijk. Zorg dat de achtergrond rustig is, dus niet een drukke boekenkast, maar een effen muur. Ga niet voor een raam zitten, dan zien de anderen jou in tegenlicht. Het beste is om het licht van voren te laten komen, zo valt er geen schaduw op je gezicht.

Ben je de host van een vergadering, dan zijn de onderstaande zaken belangrijk:

  • Zorg dat er tijd, is om ‘binnen’ te komen, zodat de deelnemers, die wellicht net uit een andere online bespreking komen, nog even wat te drinken kunnen pakken en kunnen omschakelen.
  • Zorg dat er een voorstelrondje is als je elkaar nog niet goed kent.
  • Houd de vergadering/bespreking het liefst zo kort mogelijk, maximaal een uur. Is de vergadering langer, zorg dat je regelmatig pauzes inlast en geef dit van te voren aan.

Hoe houd je je eigen energie hoog tijdens het videobellen?
Heel veel mensen beseffen niet hoe hoog de energetische belasting is door alle apparatuur die we gebruiken. Het is daarom erg belangrijk om hier ook aandacht aan te geven tijdens het videobellen, door je eigen energie hoog te houden. Ik geef je 5 energetische tips.

  1. Het is belangrijk om vooraf aan de videovergadering even tijd en rust te nemen, zodat je fris kunt starten. Het beste is om even een frisse neus te halen of een mindfulness-oefening te doen.
  2. Zet je beeldscherm op de nachtstand, dan is je beeld minder blauw en dit is minder vermoeiend voor je ogen.
  3. Er zijn middelen om je te beschermen tegen de elektro-magnetische straling van je computer en wifi, zoals:
  4. Drink meer water dan koffie of thee
  5. Doe in de pauzes een ademhalingsoefening die energie geeft of loop even naar de keuken om drinken te halen.

Heel veel succes de komende tijd met videobellen. Zorg goed voor jezelf.

0 thoughts on “Handige tips om energieker te videobellen”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: