Dit was een heerlijke appetizer en smaakt naar meer

Gisterenavond kregen we op de Hogeschool van Hall Larenstein (HVHL), waar ik werk als docent, van de auditcommissie te horen dat onze opleiding Diermanagement op alle elf punten positief bevonden is. En dat de auditcommissie positief advies zal geven ten aanzien van de accreditatie van de opleiding voor de komende zes jaar.

Een intake vol lef
Ze hadden de start van de dag ervaren als een intake vol lef. En dat vond ik heel leuk om te horen, want ik had, samen met een collega, de aftrap gedaan aan de hand van een bordsessie. Nu denken je misschien: nou dat is toch niet zo bijzonder, want jij werkt al sinds 2014 bij Stichting LeerKRACHT en je hebt al menig bordsessie gegeven. Dat is ook zo, alleen kom ik normaal gesproken als expert coach, namens Stichting LeerKRACHT een school binnen en dan neem ik een school mee in de hele werkwijze.

Net even anders
Wanneer je onderdeel bent van een school en aangenomen bent, in mijn geval als docent bij de Hogeschool, dan kom je net even anders binnen. Zelf ben ik overtuigd van de visie van Stichting LeerKRACHT. Die sluit naadloos aan op mijn persoonlijke drijfveren om dagelijks in het onderwijs te werken. Hoe krijg je het dan toch voor elkaar om stapsgewijs de werkwijze en instrumenten een plekje te geven en het succesvol te maken?

Trots
Dus ik was trots gisteren, trots op de Hogeschool en trots op Stichting LeerKRACHT en misschien ook wel een beetje op mijzelf. Want dit jaar zijn we op de Hogeschool gestart met een nieuw curriculum waarin we werken in leerteams. Wat betekent dat er in plaats van klassen, groepen gevormd worden van gemiddeld tien studenten. Dit is de ideale groepsgrootte om tot verdiepend leren te komen. De grote vraag was alleen vorig jaar bij de Hogeschool: hoe ga je die leerteams dan invulling geven? Want die groepen studenten moeten aangezet worden tot samenwerken en hun persoonlijke ontwikkeling staat daarin centraal. Een stuk StudentLoopBaan(SLB) komt er bij kijken. Kortom, hoe gaan we dat doen? En toen werd ik aangesproken en ik zei: “Nou ik heb wel een idee hoe we dat kunnen doen.”

De stem van de student
Want we werken bij Stichting LeerKRACHT ook altijd met kleine teams, dan zijn het wel docententeams, maar het basisprincipe is hetzelfde; samen komen tot verdiepend leren door van elkaar te leren. En als ik ergens in geloof dan is het in de stem van de student. Om die reden ben ik het onderwijs in gestapt, om samen met studenten invulling aan het onderwijs te geven. Zorgen dat leren een feestje is en geen straf. Dus hoe mooi is het als we de werkwijze van Stichting LeerKracht vertalen naar een werkwijze die we kunnen toepassen op onze studenten?

Zo gezegd zo gedaan
Dit betekent dat we sinds september studentenleerteams hebben en dat we de week aftrappen met behulp van een bordsessie. Waarin we even kijken hoe het met iedereen is, een zogezegde check-in. We terugblikken op de afgelopen week, wat ging er allemaal goed, de zogenaamde successen. Van te voren hebben we in de wekelijkse werksessies doelen bepaald waaraan we als leerteam willen werken. Dus ook daar kijken we met regelmaat op terug, hoe gaat het ermee en wat is de voortgang. Vervolgens zijn er natuurlijk acties. Wat moeten de studenten zelf gaan doen aan de hand van de doelen, maar ook aan de hand van de planning. Wat staat er komende week op het rooster? Wat komt eraan? Hoe zit het met deadlines, tentamens, opdrachten, leerstof e.d.? Wat gaan jullie daarvoor doen om dat te realiseren? En zo beginnen we eigenlijk altijd elke week.

Dit smaakt naar meer
Dus hoe trots was ik toen ik gisterochtend deze werkwijze live kon laten ervaren aan de auditcommissie door samen met hen een bordsessie te doen. En wat was het mooi om aan het einde van die intake van de auditcommissie te horen. Dit was echt een heerlijke appetizer en smaakt naar meer. Wij kijken nu al uit naar de rest van de dag.

Over de auteur:

Foto van Anne-Krista Blom

Anne-Krista Blom

Onderwijsexpert

Werkt als mensgerichte onderwijsexpert voor de continue ontwikkeling van beter onderwijs in PO, VO, MBO en HBO. Heeft als doel om haar commerciële en leidinggevende ervaringen binnen het onderwijs op bestuurlijk niveau in te zetten.

www.natuurlijkanders.nl/

Al haar blogs

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wekelijkse nieuwsbrief

Schrijf je hier in om wekelijks de nieuwste blogs te ontvangen.