Deze vriendinnen zijn blij verrast in mijn stenen winkel

‘Echt? Joh… Dat wist ik helemaal niet…. Zo lang al ja? Sjonge.’ De twee vrouwen lopen kletsend door de winkel. Ik vang flarden van het gesprek op terwijl ik een andere klant, die in de paskamer staat, voorzie van advies. ‘Wat veel spullen hangen hier, echt een grote winkel zeg. Ik wist helemaal niet dat dit hier zat.’ Als de vrouwen dichterbij komen, maak ik oogcontact en begroet hen. De ene vrouw heeft een wit hemdje in haar hand. ‘Deze neem ik mee, dat is een fijne stof.’ Geïnteresseerd kijkt de andere vrouw nu ook naar de hemdjes en glijdt met haar handen langs de hangers. ‘Hee, dat is ander materiaal dan die hemdjes daar’ en ze knikt in de richting waar ze eerder stond. Verwonderd kijkt ze haar vriendin aan en draait haar gezicht naar me toe. Haar wenkbrauwen opgetrokken en een glimlach om haar mond. ‘Ik ken jou wel van gezicht, maar wist niet dat je zo’n mooie winkel hebt. Hoe lang zit je hier al?’

Doelgericht door de winkelstraat
Het is een vraag die me regelmatig wordt gesteld. Ook het feit dat mensen verbaasd zijn over de grootte van de winkel en de uitgebreide collectie is niet nieuw voor me. Als ik aangeef dat de winkel 13 jaar lang de deur wagenwijd open heeft staan, wordt er verrast gereageerd. Veel mensen lopen doelgericht door de winkelstraat. Even snel op pad voor de wekelijkse boodschappen, het wegbrengen of ophalen van een pakketje of op zoek naar een cadeautje of bos bloemen. De etalage van mijn winkel wordt ongemerkt voorbij gelopen of die nieuwe beha kan wachten tot er meer tijd en zin is om te passen.  

Laat je adviseren
De vrouw in de paskamer heeft haar keuze gemaakt. Ik loop met haar richting de toonbank. De twee vriendinnen staan nog steeds bij de hemdjes te overwegen welke kleur en materiaal ze zullen kiezen. ‘Toe nou, je kunt toch gewoon even passen? En nu we hier toch zijn, laat je je ook even adviseren voor een nieuwe beha.’ De twee verdwijnen de paskamers in. Nadat ik heb afgerekend en de vrouw heb uitgezwaaid, voeg ik me snel bij hen.

Een flink gevulde tas
Ruim drie kwartier later lopen ze lachend en opgewekt naar de deur. Allebei met een flink gevulde tas. Elk een beha in een andere maat dan ze gewend zijn te dragen, maar die véél lekkerder zit. Een bikini en een badpak die ze zelf nooit hadden uitgezocht, maar verrassend mooi staat en de hemdjes van glad en zacht materiaal, perfect voor onder een bloesje. Vlak voordat ze de drempel over stappen en buiten zijn, draait één van de twee vrouwen zich naar me toe. ‘Mag ik je een knuffel geven? Je hebt me zo ontzettend goed geholpen. Ik ben er enorm blij mee.’ Verrast en een beetje overrompeld neem ik de hartelijke knuffel in ontvangst. Bij vertrek drukt ze me op het hart dat ze snel terugkomt voor nóg een nieuwe beha. ‘Dan gaat het lekker snel, want mijn maten staan in het kassasysteem, super handig!’ Terwijl de twee weglopen hoor ik dat ze napraten over hun beleving in de winkel. 

Biedt mijn fysieke winkel voldoende toegevoegde waarde?
Ondanks de vele complimenten en goede recensies die ik al jarenlang in ontvangst mag nemen, neemt bij mij zo nu en dan toch de twijfel en onzekerheid toe. Zeker in deze tijd waarin online winkels domineren, klanten kritischer zijn en er nauwelijks voldoende tijd lijkt te zijn om even rustig te passen, vergelijken en advies te ontvangen. Biedt mijn fysieke winkel voldoende toegevoegde waarde ten opzichte van webshops waar met één druk op de knop de bestelling thuis wordt afgeleverd?

Meer dan een online omgeving
Terwijl ik de artikelen die gepast zijn terughang in de winkel, mijmer ik nog even na over de twee vriendinnen. Ik ben blij dat ik hen allebei heb kunnen helpen. Mijn twijfels schuif ik resoluut aan de kant. De met zorg geselecteerde collectie, de kennis en ervaring die mijn medewerksters en ik hebben, de interesse die we tonen in de wensen en behoeftes van de klant en de bereidheid om daaraan te voldoen, is meer dan een online omgeving kan bieden. 

De week van de stenen winkel
Van 5 t/m 11 mei is het de week van de stenen winkel. Het is de week waarin lokale winkels in het zonnetje worden gezet en hun klanten bedanken dat ze naar de stenen winkel komen om te kijken, te voelen, te passen en te ervaren. Stenen winkels maken de steden en dorpen waar we wonen mooier en levendiger. In de binnenstad van Zaltbommel en in vele andere steden maken de winkeliers er een feestelijke week. Loop de stenen winkels binnen en zie het aanbod dat door de ondernemers zelf is samengesteld. Ervaar dat de aankoop die je doet, met het advies van de verkoopspecialist en de service erbij opgeteld, een uniek artikel wordt dat je opgetogen mee naar huis neemt. 

Laat je verrassen door de rijkdom aan kennis en expertise die er in jouw omgeving te vinden is achter de deuren van de stenen winkels. Wie weet voel jij je na een bezoek net zo verrast en blij met je aankoop als de twee vriendinnen met hun volle tassen. In de stenen winkel krijg je de aandacht die je verdient. 

Over de auteur:

Foto van Ingrid Wunnekink

Ingrid Wunnekink

Borstweefseltherapeut en lingeriespecialist bij Love-li lingerie

Ik verzorg borstweefselbehandelingen om je borstgezondheid te optimaliseren en bied hulp bij niet oncologisch gerelateerde borstklachten. Daarnaast geef ik advies over jouw ideale behamaat en -model, zodat jij met meer eigenwaarde en zelfvertrouwen mijn lingeriezaak verlaat.

www.love-li-lingerie.nl

Al haar blogs

Eén reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wekelijkse nieuwsbrief

Schrijf je hier in om wekelijks de nieuwste blogs te ontvangen.