De 4 voordelen van e-mailmarketing

Ik ben fan van e-mailmarketing, een handige laagdrempelige manier om jouw publiek te bereiken. Binnen een paar minuten heb je al een simpele e-mail gemaakt die je meteen kunt versturen naar een (grote) groep mensen. Stop er wat meer tijd in en je kunt een deel van je omzet voorspelbaar maken. Wat zijn nog meer voordelen en hoe kun je het inzetten zodat je er profijt van hebt?

Voordeel 1: Je kunt jouw publiek altijd bereiken
Het allerbelangrijkste voordeel is dat je deze mensen altijd kunt bereiken, op elk moment van de dag, de week, het jaar. Dat doe je natuurlijk niet op elke moment, ze zouden je toch een spammer gaan vinden. Van belang is regelmaat en niet van elke mail een reclamemail maken. De regelmaat zou ik op maximaal drie weken uit elkaar houden. Dan kom je voorbij op die momenten dat jouw klant tegen zijn probleem aanloopt. Anders zak je teveel naar de achtergrond. Elke week op een vast moment is ook een goed idee. Vooral gaat het over wat bij jou past.

Voordeel 2: Ze zijn al een beetje fan
De mensen op je lijst hebben al een keer ja tegen je gezegd. Je zet mensen immers niet op je lijst als ze niet volmondig ja hebben gezegd, toch? Deze mensen hebben dus interesse in dat wat je aanbiedt. Leer ze kennen, dat is ook goed voor de andere plekken waar je je gezicht laat zien. Wat willen ze over jou weten, wat wil jij dat ze over je weten? Welke klantreis, customer journey, wil je ze laten maken? Welk product is logisch op welke plek in die klantreis? Zorg dat ze nog enthousiaster worden over jou en je producten. 

Voordeel 3: Je hebt input voor je andere kanalen
Het maken van een plan zorgt dat je ook inhoud gaat maken. Of dat nu een stukje losse tekst, een blog, een vlog of een podcast is. Je hebt nieuwe inhoud gemaakt die je in basis ook op andere plekken kunt delen. De kruisbestuiving met andere platvormen zorgt dat jouw boodschap steeds bekrachtigd wordt. De artikelen die je deelt, de tips die je geeft, je expertise worden steeds helderder. Mensen kunnen zo bijna niet meer om je heen. Dit zorgt vervolgens weer voor nieuwe inspiratie, mensen gaan reageren waardoor je weer nieuwe onderwerpen hebt en zo houd je dat vliegwiel draaiend.

Voordeel 4: Je kunt een deel van je inkomen voorspellen
Je kunt met het van te voren plannen van de e-mails een deel van je inkomen voorspellen. Het maken van een strategie met daarop volgend een planning voor een maand of drie van te voren helpt je op veel vlakken. Ik noem er een paar:

  • het zorgt dat je niet elke keer na hoeft te denken wat je gaat schrijven
  • je kunt zo lanceringen gemakkelijk voorbereiden en opvolgen
  • je kunt voorbereiden, zodat je ook in je vakantie kunt blijven sturen als je dat wilt
  • je houdt tijd over die je kunt stoppen in werken met je klanten
  • je zorgt voor een constantere stroom aan klanten
  • je bent in beeld op het moment dat jouw klant het probleem wil oplossen waar jij de oplossing voor hebt
  • je hoeft niet steeds opnieuw te beginnen, dat scheelt je hoopjes energie

Het maken van die planning doe ik aan de hand van een vaste volgorde:

  • Ik pak mijn agenda erbij: wanneer is een volgend webinar gepland, of een challenge, wanneer wil ik een groepsprogramma lanceren, wanneer zijn de feestdagen etc? Zet dat uit in de tijd. Een webinar heeft bijvoorbeeld een kortere aanlooptijd nodig dan een programma.
  • Hoe vaak wil je versturen en wanneer wil je de nieuwsbrief maken? Daardoor weet je hoeveel je er te maken hebt.
  • Welke onderwerpen zijn de komende periode relevant? Zet die op een rij.
  • Welke e-mails kun je hierover maken? Schrijf dat erachter en borg dat weer in je agenda.

Zo ben je waarschijnlijk al een heel eind op weg. 

La Vie Virtueel
Wil je meer inspiratie of er eens met mij over sparren? Kijk op lavievirtueel.nl/gratis-call om een afspraak in te plannen. Ik kijk graag met je mee!

0 thoughts on “De 4 voordelen van e-mailmarketing”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: