Het valt me iedere keer weer op als ik een training geef. In welke setting dan ook. In de 1 op 1 sessies, in de opleiding of tijdens een in-company training: zorgmensen met een hoog empathiegehalte… Juist de empathische hoogsensitieve deelnemers hebben eerst te leren om bij zichzelf te blijven. Ja, inkoppertje. Klopt. Maar dan doen hé… daar ligt de winst. Want dat is in de praktijk best lastig.
Iedere keer weer
In de communicatietrainingen die ik geef komt het steeds weer naar voren: het leren om bij zichzelf te blijven. En als er al meer focus op eigen behoeften en gevoelens komt is dat nog maar een deel van de training. Zelfzorg is belangrijk, dat weten we. Maar hoe doe je dat tijdens een gesprek?
In het echt
Oefenen met bij jezelf blijven en daar eerst aandacht aan geven is een prioriteit. Communicatie begint namelijk altijd vanuit jezelf. Praten én luisteren. Juist als je duidelijk en effectief wilt zijn. Want als jij niet goed weet wat er in je omgaat en je communicatie vertroebelt, kàn het ook niet duidelijk zijn voor de ander. Dan zend je een andere boodschap dan je intentie is.
Congruentie
Het belangrijkste aspect van duidelijke communicatie is de overeenkomst tussen wat er in je omgaat én wat je uitspreekt. Als je non-verbaal andere dingen laat zien dan je zegt, schept het verwarring bij degene met wie jij in gesprek bent. Soms overduidelijk, soms heel subtiel.
Je luisterhouding
Al zou je denken dat luisteren vooral gaat om de aandacht voor de ander, leer ik coachees juist ook aandacht te hebben voor jezelf. Voor jouw binnenwereld. Want als jij je oordeel over de ander of het onderwerp van binnen nog onbewust draagt, kun je niet openstaan voor de ander en werkelijk luisteren. Sterker nog, je luisterhouding wordt beïnvloed door wat er in je omgaat.
Jezelf erkennen
Leren voelen wat er in jou omgaat is de basis om effectief te kunnen communiceren. Zodat je duidelijk bent in wat je uitspreekt, maar ook in je luisterhouding naar de ander. En geloof me, daar is veel winst te behalen! Hoe gek het dus klinkt, jezelf leren kennen maakt je ook een betere luisteraar naar anderen.
Heb jij zin in meer verdieping in je communicatie? Meld je dan nu aan voor de training Hoogsensitief en krachtig communiceren met gebruik van je STAP budget.
Dit delen:
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print