Ik deed een groot deel van mezelf de deur uit

Ooit had ik een boekenverzameling waar ik trots op was. Boeken waarvan mijn hart een sprongetje maakte toen ik ze zag. Het merendeel tweedehands omdat ik dat niet alleen prijstechnisch veel fijner vond, maar ook omdat je je volledig kunt laten verrassen door de pareltjes die je tegenkomt. Die enorme boekenverzameling was een deel van mijn identiteit. Het was helemaal ik, ik genoot dagelijks van die overvolle boekenkasten.

Het was te veel
Toen we verhuisden, stonden er rijen met boekendozen opgestapeld langs de muur in onze gang. Meer dan honderd dozen, meer dan duizend boeken. Ik realiseerde me dat ik ze in mijn leven nooit allemaal zou kunnen lezen. Dat besef deed pijn. En toen ben ik drastisch gaan opruimen. Ik geloof dat ik zo’n 80% heb weggedaan. Verkocht, of naar de kringloop. Want ik houd te veel van boeken om ze bij het oud papier te doen. En ook al had ik het gevoel dat ik een groot deel van mezelf de deur uit deed – het luchtte ook op. Ik hoefde niet meer alles te lezen.

De link met jouw bedrijf
Voor cursussen en trainingen geldt hetzelfde. Ik kreeg net weer een nieuwsbrief binnen met een prachtig eenmalig aanbod vol met bonussen. Tien online cursussen, tien online seminars en masterclasses, meer dan tien live sessies, meer dan tien vraag & antwoord-sessies, masterclasses, expertsessies en dan niet te vergeten de extra bonussessies.

Het is allemaal hartstikke waardevol. Maar intussen moet je het wel allemaal zelf uitvoeren. Die cursussen aanschaffen en al die sessies volgen is één ding – maar de uitvoering komt er nog eens bij. Waar heb jij de tijd om dat in dit leven te doen? Hoeveel maanden – of jaren – gaat dit je kosten? En is dan het resultaat ook wat je ervan hoopt en verwacht? 

Wat is het doel?
Stel dat je coach bent, of pensioenadviseur. Waarom ga je dan zo allemachtig veel tijd investeren in het leren hoe je een website bouwt, hoe je je seo optimaliseert, hoe je e-mailmarketing inzet, hoe je een productlancering doet, hoe je het beste blogt, video’s maakt en een contentstrategie bedenkt? Hoe goedkoop al die cursussen ook zijn, het is niet jouw core business. Je gaat ongelofelijk veel tijd investeren in dingen die feitelijk niets met jouw kennis en kunde te maken hebben. Je bespaart misschien geld, maar zeker geen tijd. 

Wees reëel
Waarom zou je leren hoe je het zelf doet als het tien keer minder tijd kost om het samen met iemand te doen die er ook nog eens echt expert in is, omdat die persoon niets anders doet dan dat. Wees kritisch, wees reëel, richt je zoveel mogelijk op wat je wél kunt doen in dit ene leven. En geniet daarvan!

Dit is precies de reden waarom ik geen trainingen, cursussen etc meer geef in hoe je zelf video’s kunt maken. We doen het samen. Dat gaat sneller, beter, en je dóet het dan tenminste ook. Wil je daar eens over sparren? Stuur me een mailtje. Ik zie je graag!

De Visiegraaf
Ik ben Esther van Berk, de Visiegraaf. Ik maak socialmediavideo’s met ondernemers die de wereld een beetje beter en mooier willen maken. Korte, krachtige kennisvideo’s waarin jij als ondernemer anderen inspireert, motiveert en adviseert.

Lunch & Learn
Elke eerste maandag van de maand geef ik van 12.30 tot 13.00 uur een gratis online Lunch & Learn sessie onder de noemer: Laat zien waar je voor staat! Inspiratie, motivatie en concrete tips waarmee je echt direct aan de slag kunt, zodat je ook werkelijk in actie komt. Je bent van harte welkom om aan te sluiten.

Over de auteur:

Foto van Esther van Berk

Esther van Berk

Zorgt dat ondernemers meer klanten en meer omzet krijgen door kennisvideo’s te maken voor sociale media. Geen reclame, geen verkoop, maar nuttige info waarmee je laat zien dat je je vak verstaat – en dat je een plezierig mens bent met wie je gerust in zee kunt gaan.

www.devisiegraaf.nl

Al haar blogs

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wekelijkse nieuwsbrief

Schrijf je hier in om wekelijks de nieuwste blogs te ontvangen.