Wil jij graag met jouw nieuwtje in de media? Omdat je een salon opent in het dorp, een boek hebt geschreven, een groot event gaat organiseren…. Het maakt niet uit wat; jij hebt nieuws. En de beste manier om nieuws onder de aandacht te brengen bij de redacties van voor jou relevante media, is door ze een persbericht te sturen. Maar let op: schrijf en verstuur echt alleen een persbericht als je nieuwswaarde biedt.
Redacties worden namelijk overspoeld met persberichten en die van jou belandt zo in de prullenmand als je geen nieuws hebt te melden. Het gaat gemakkelijk mis als je jouw nieuws per ongeluk op een verkeerde manier aan een journalist presenteert. Maar als je je houdt aan de vaste opbouw van een persbericht, dan kan er niets misgaan. Door de vaste structuur van je persbericht weten journalisten dan precies waar ze aan toe zijn.
Is het echt nieuwswaardig?
Noteer eerst voor jezelf wat jouw nieuws is. Stel jezelf dan de vragen:
– Is dit nieuws uniek?
– Is dit nieuws bijzonder?
– Is dit nieuws eenmalig?
Zo toets je meteen of jouw nieuws écht nieuwswaardig is. Als jij een Italiaans restaurant opent in het dorp, en je bent het enige Italiaanse restaurant in deze regio, dan is het zeker nieuwswaardig. Maar als jij voor de zoveelste keer met een stand op een jaarlijks terugkerend evenement gaat staan, dan is dat niet zo nieuwswaardig. Tenzij je met een ludieke (gratis) actie komt. Als jij het derde Italiaanse restaurant in het dorp bent, dan heb je in je persbericht te benadrukken wat jouw restaurant onderscheidt van die anderen.
Een vaste structuur
Persberichten hebben niet voor niks altijd dezelfde indeling. Die strakke structuur zorgt ervoor dat redacties en journalisten in één oogopslag kunnen zien of jouw nieuws interessant is voor hun medium. Verder zorgt de structuur ervoor dat ze belangrijke informatie snel kunnen vinden. En snelheid is belangrijk op redacties.
- Een persbericht is als het ware oprolbaar: het belangrijkste staat altijd bovenaan.
- Dingen die minder nieuwswaardig of belangrijk zijn (achtergrondinformatie), staan verder naar beneden.
- Een persbericht heeft idealiter de maximale lengte van 1 A4 (500-700 woorden).
- Ga niet met toeters en bellen aan de slag, het is geen creatief hoogstandje, ik weet het, maar het effect bij redacties is er alleen als je je aan deze structuur houdt.
Die vaste structuur van een persbericht is opgebouwd uit 5 onderdelen. Ik licht ze toe.
Stap 1 – Eerste regel: persbericht
Boven het persbericht staat PERSBERICHT (in hoofdletters), zodat iedereen weet dat het gaat om een redactioneel bericht en niet om een betaalde advertentie.
Stap 2 – De kop: titel, het nieuws in het kort
In de kop staat het nieuws of de gebeurtenis. Bijvoorbeeld: Fotograaf Marjorie de Vries presenteert haar boek ‘Beeldbepalend’
Stap 3 – Intro: de 7 W’s
Het eerste deel van het persbericht staan de 7 W’s: wie, wat, waar, wanneer, waarom, waartoe, waardoor?
Wie doet iets? Marjorie de Vries
Wat doet ze? Ze geeft een boekpresentatie
Waar doet ze dat? Bij boekhandel De Kast in Tongeren
Wanneer doet ze dat? Op 18 februari
Waarom doet ze dat? Omdat ze als fotograaf haar eerste boek publiceert en daar op deze manier aandacht aan wil besteden.
Waartoe? Zodat veel mensen haar boek (met praktische fotografietips en -uitleg) gaan kopen en zich inschrijven voor haar fotografieworkshops, in Tongeren.
Waardoor? Door het lezen van haar boek begrijp je hoe een camera werkt, hoe jij kunt bepalen welke foto’s je kunt maken met het beste resultaat. In haar boek zit ook een kortingsvoucher voor haar fotografieworkshops.
Stap 4 – Extra alinea: over jou, achtergrondinformatie
Marjorie de Vries, geboren en getogen in Tongeren is fotograaf, auteur en trainer. In 2009 en 2016 exposeerde ze haar eigen werk in de Nieuwe Kerk van Tongeren. Sinds 2012 geeft ze praktische fotografieworkshops in haar studio aan de Dorpsstraat. Ze is oprichter van Beeldendwerk waar ze in opdracht fotografeert voor bedrijven en particulieren en fotografieworkshops geeft. In 2022 debuteert zij met haar eerste boek ‘Beeldbepalend’.
Stap 5 – Noot voor de redactie: aanvullende informatie
Je bent van harte welkom tijdens de boekpresentatie op 18 februari.
Wil je een afspraak maken voor een interview? Mail dan naar de auteur zelf: marjoriedevries@beeldendwerk.nl.
Je kunt bij haar ook meer informatie en een recensie-exemplaar opvragen.
Contactgegevens:
Marjorie de Vries
M: 06-1158974
I: www.beeldendwerk.nl/boek
Jouw persbericht laten schrijven?
Lijkt je dit toch nog lastig? Dan schrijf ik het persbericht voor je. Neem dan contact met mij mij op via email: marije@schrijfzin.com. Volgende week een blog over naar wie jij je persbericht kunt sturen.
Dit delen:
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
2 reacties
Dank je wel voor dit blog. Wij zitten er midden in nu met ons nieuwe bedrijf en gaan naar een paar belangrijke bladen voor ons ook ons kraamcadeau meesturen.
Fijn om nu even een korte samenvatting te hebben wat je er exact in zet.
Graag gedaan!