6 Tips voor het samenstellen van je nieuwsbrief

De ene nieuwsbrief is de andere niet en dat is maar goed ook. De nieuwsbrief van de HEMA ziet er anders uit dan die van jou en ook dat is maar goed. Wat je wilt bereiken met je nieuwsbrief heeft invloed op hoe je nieuwsbrief eruitziet. Hoe zorg je dat een nieuwsbrief doet wat jij wilt? Ik geef je 6 praktische tips.

Tip 1: Maak voor jezelf een plan voor je marketing en je e-mailmarketing
In dat plan komen je activiteiten aan bod, de boodschap die je wilt meegeven aan je publiek en wat je voor ze kunt betekenen. Lees in dit blog hoe je snel en gedegen een plan maakt.

Tip 2: Zorg dat je helder hebt wat je met deze specifieke e-mail wilt bereiken
Naast dat je een strategie hebt voor je marketing in het algemeen en je e-mailmarketing in het bijzonder is het ook handig om per e-mail te bekijken wat je ermee wilt bereiken. Wil je dat ze het blog of vlog bekijken dat erin staat, wil je dat ze een bevestiging krijgen van jouw expertstatus, wil je iets verkopen of mededelen? Slim om daarover na te denken. Wat je wilt bereiken zorgt voor een deel voor de inhoud. Een ander deel wordt bepaald door jouw kennis.

Tip 3: Breng je kennis in kaart
Waar kun je uren over praten, waar zou je een serie mails over kunnen maken? Wat schud je uit je mouw aan kennis? Welke oplossing bied jij voor de problemen waar je klant mee rondloopt? Je klant heeft waarschijnlijk verschillende uitdagingen, breng die ook in kaart. Dit geeft je mooie inzichten en onderwerpen voor je nieuwsbrief.

Ik hou ervan om hier mindmaps van te maken. Een onderwerp in het midden van een papier en daaromheen alle woorden en zinnen die daarmee samenhangen. Tekeningetjes, plaatjes. Dat maakt dat je veel gemakkelijker je inhoud samenstelt.

Tip 4: Less is more
In je nieuwsbrief deel je je kennis en vaak heb je een call-to-action, dat specifieke uitgelicht wat jij wilt dat je klant doet. Wees spaarzaam met hoeveel verschillende acties je aanbiedt aan je klant in je nieuwsbrief of e-mail. Wissel mails met veel acties eens af met mails met één enkele call-to-action. Kijk dan naar de resultaten, welke mails doen het het beste?

Tip 5: Wees duidelijk in wat je wilt dat je abonnee doet
Wees echt duidelijk en helder over wat je wilt dat je lezer doet. ‘Klik hier voor meer informatie’ of ‘Koop nu’ werkt vaak goed door de actie die je in de tekst stopt. Het brein kan daar slecht weerstand tegen bieden. Daar komt ook verwachtingsmanagement bij kijken. Waar verwacht je lezer uit te komen? Zorg dat dat ook in orde is.

Tip 6: Wissel af tussen kennis delen, informatie geven en reclame maken
Jouw lezers lezen graag over wat jij weet, het is logisch dat je reclame maakt en overdrijf het niet. Lanceer niet iets nieuws in elke nieuwsbrief die je verstuurt. Laat je call-to-action ook eens leiden naar een blog of podcast. Deel over zaken die jou inspireren en laat weten waar jij van aan gaat staan. De mens achter de ondernemer leren kennen is vaak net zo waardevol als de kennis die je laat zien. Ze doen immers ook zaken met de mens achter het bedrijf. Als ze die menselijke klik niet voelen, zullen ze slecht van je kopen. Ook daarin is afwisseling van belang. Je hoeft niet je hele doopceel te lichten.

Verhouding 30-70%
Echt reclame maken, dat het doel van je e-mail alleen is om iets te verkopen, doe je maximaal 30% van de tijd; In 70% van je nieuwsbrieven deel je je kennis en inspiratie.

Hulp nodig?
Wil je nu samen met mij naar de inhoud van je mails kijken? Neem gerust contact op. Via lavievirtueel.nl/gratis-call kun je een afspraak maken, dan maken we kennis met elkaar.

0 thoughts on “6 Tips voor het samenstellen van je nieuwsbrief”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: