Mijn winkel in één mobiele telefoon gepropt

De straten zijn bedekt met een dikke laag sneeuw. Samen met een vriendin geniet ik van een wandeling en ons gesprek. Veel te lang hebben we elkaar niet gezien en gesproken. Sinds de zo plotselinge lockdown half december hebben we alleen maar via whatsapp contact onderhouden. Het is de hoogste tijd dat we bijpraten. 

Ondernemers in verschillende sectoren
Zoveel overeenkomsten als we hadden voor de lockdown, zoveel verschillen zijn er nu. Beiden zijn we ondernemers, maar in verschillende sectoren. Haar praktijkdeur is gesloten en haar dagen rijgen zich aaneen. Vandaag lijkt op gisteren en morgen. Ze zorgt zelf voor structuur en zingeving aan haar dag. Het bijwerken van achterstallige administratie, een online studie volgen, dagelijkse yoga-oefeningen, hardlopen, wandelen, spelletjes met haar kinderen en urenlang koken en lezen. 

Zorg dat je bereikbaar bent
Hoe anders zijn mijn dagen. Sinds de deurbel van de winkel uitstaat, sta ik ‘aan’. Ik volg gratis aangeboden webinars vol tips en tricks over ‘hoe te ondernemen gedurende een lockdown’. De woorden: ‘blijf zichtbaar, houd contact, zoek verbinding met je klanten, zorg dat je bereikbaar bent’ klinken voortdurend in mijn hoofd. Met het gewenste effect en resultaat. 

Online verkoop
De vaste klanten en zelfs ook nieuwe klanten, weten de wegen van de online verkoop via social media kanalen te vinden. Al deze wegen leiden naar één ‘winkeldeur’, mijn mobiele telefoon. De vragen en bestellingen via e-mail, privé en zakelijke whatsapp berichten, facebook en instagram en telefoontjes komen binnen op mijn mobiel. Van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat klinken er zeven dagen per week belletjes, tingeltjes en piepjes. Ook al zet ik ze uit, ik zie en lees de berichten toch. 

De alarmbellen rinkelen
Mijn fysieke, stenen winkel met een deurbel, een zorgvuldig gepresenteerde collectie, de paskamers met bijbehorend advies op maat, de toonbank met de kassa en het spontane klantencontact is ineens in één mobiele telefoon gepropt. Naarmate de lockdown langer duurt, rinkelen er steeds meer bellen.

Zeven dagen per week
Inmiddels laten ook mijn alarmbellen van zich horen. ‘Dit kan zo niet langer, je kunt niet altijd ‘aan’ staan. Je moet afstand nemen, je moet de berichten negeren, je moet vrije tijd nemen, je moet…’ Alle goedbedoelde adviezen kon ik al langere tijd ook zelf bedenken, maar het blijkt in de praktijk makkelijker gezegd dan gedaan. Mijn hoofd vol gedachten leidt sinds een paar weken haar eigen leven en spoort me aan om door te gaan. Elke dag opnieuw, zeven dagen per week. Toch die ene vraag beantwoorden, toch dat laatste pakketje nog inpakken en bezorgen. Toch nog even… 

Opgesloten in een te kleine telefoon
Ik kijk terug op ongestructureerde, chaotische en hectische werkweken. Op dezelfde manier doorgaan zoals ik deed, is geen optie. Ik kijk ook vooruit. Hoe ga ik verder? Voorlopig zit mijn mooie, ruim opgezette stenen winkel nog voor onbepaalde tijd opgesloten in een te kleine mobiele telefoon. 

Deze tijd komt nooit meer terug
Deze tijd komt hoogstwaarschijnlijk nooit meer terug. Mijn ondernemende vriendin maakt er het beste van. Ik ben ongelooflijk trots op haar hoe ze haar hoofd niet verliest, maar het koel houdt. Ik ben vastbesloten haar voorbeeld te volgen. 

1 thought on “Mijn winkel in één mobiele telefoon gepropt”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: