Waar ga ik van glitteren volgens Human Design?

Iedereen herkent het vast… dat je (dagelijks?) een beetje doelloos op social media scrollt. Door het algoritme krijg je vaak meer van hetzelfde te zien. Het kan dan zijn dat een bepaalde post tóch je aandacht trekt en het scrollen ineens niet meer doelloos is. Dat heb ik bij een post van het bedrijf Human Design vanuit je hart. Ze organiseren een event voor ondernemers, met als basis human design*. Het is alsof ik wakker schrik: zou dit behulpzaam kunnen zijn voor mij?

* Achtergrondinformatie over human design vind je in het blog ‘Ik heb mijn gebruiksaanwijzing gevonden’.

Ik negeer de stem en boek een ticket
Ik lees de post aandachtig door. Bizar hoe de stem van de belemmerende overtuigingen direct door mijn hoofd tettert. ‘Voor het geld hoef je het niet te laten, maar het is wel ver rijden voor alleen een middag. Bovendien moet je gewoon werken, hier krijg je toch geen vrij voor.’ De rest zal ik je besparen, ik negeer de stem en boek een ticket. Ik zal wel zien hoe ik het ga regelen.

Mensen kijken
Op de bewuste dag word ik hartelijk welkom geheten door de twee eigenaressen van het bedrijf, Nienke en Karen. Nienke glittert me letterlijk tegemoet. Later begrijp ik de betekenis van de glitters. Ik installeer me met een kopje thee en wat lekkers op een strategische plek zodat ik mijn favoriete hobby kan uitoefenen: mensen kijken. Niets leukers dan de verscheidenheid van mensen te observeren. Al gauw krijg ik gezelschap en raak ik aan de praat met een deelneemster die, net als ik, alleen is gekomen. In het theater klinkt de bel: het event gaat beginnen!

De eerste vraag is gelijk raak
Nadat we welkom worden geheten door de moeders van beide dames gaan we echt van start. Ik zit op het puntje van mijn stoel. In het notitieboekje dat we hebben gekregen lees ik de missie: jou en anderen echt in beweging zetten en je te laten leven en ondernemen vanuit je hart. Dit klinkt als muziek in mijn oren en sluit aan bij een stukje van mijn missie: leven vanuit je hart. De eerste vraag is gelijk raak: “Durf jij te doen waar je écht gelukkig van wordt ook al is dat een spannende stap?” Op dit moment is het antwoord ‘nee’, hoe graag ik dat ook anders zou willen.

Waar word je gelukkig van, elke dag opnieuw
De oneliners vliegen om mijn oren.
– ‘Als je iets doet wat je niet leuk vindt komt dat in je marketing nooit over.
– ‘Je gaat glitteren als je iets doet wat je leuk vindt.’
– ‘Als je iets doet dat je niet leuk vindt krijg je de uitstraling van een zak aardappelen.’

We sluiten het eerste gedeelte af met de vraag: ‘Wat is jouw podium, waar word je gelukkig van, elke dag opnieuw?’ Geïnspireerd verlaat ik de zaal, het eerste gedeelte, waar de verschillende energietypes aan bod kwamen, zit erop.

Eerst een nachtje over slapen
In de pauze spreek ik met een vrijwilligster, zij promoot een gepersonaliseerd boek over ondernemen volgens je design. Hoewel ik geïnteresseerd ben, weet ik dat ik er, volgens mijn design, eerst een nachtje over heb te slapen. Na de pauze zijn de profiellijnen onderwerp van de presentatie. Je profiel beschrijft je persoonlijkheid en bestaat uit twee cijfers: het eerste cijfer vertelt iets over hoe je van binnen bent, het tweede cijfer wat je anderen laat zien. Dat betekent ook een andere aanpak in het ondernemerschap. Vol energie verlaat ik aan het einde van de middag het theater, de échte kwartjes vallen een week later!

Het gesprek
Eenmaal thuis vertel ik enthousiast over het gepersonaliseerde boek en het strategiegesprek dat je als bonus krijgt als je het vandaag nog aanschaft. Het boek is nog diezelfde avond besteld en het gesprek ingepland. Afgelopen week was het gesprek met Nienke. Op de vraag wat ik voor idee heb met mijn bedrijf, begin ik vol passie te vertellen.

Praktische tips die passen bij mij
Als ik ben uitgepraat, zegt Nienke dat ze niet in detail naar mijn woorden heeft geluisterd, maar alleen voelde of ik glitterde. Dat was het geval! De grootste valkuil van een generator (mijn design) die wil gaan ondernemen, is dat zij zich gedraagt als een manifestor. Dat betekent: zonder enig doelgroeponderzoek een nieuw product tot in de puntjes uitwerken en dán pas de markt op gaan. Mensen met een 2-lijn, zoals ik heb, durven pas te glitteren als ze uitgenodigd worden om te vertellen over hun talent. Het advies is dan ook: ‘ga praten met mensen in jouw omgeving die jij vertrouwt’, wat weer heel goed past bij mijn 4-lijn. ‘Zoek in je eigen netwerk, verzamel mensen om je heen. Toets bij je doelgroep welke behoefte zij hebben.’ Praktische tips waar ik mee aan de slag ga. 

Ik heb iemand nodig die mijn energie laat stromen
Gedurende het hele gesprek hang ik aan haar lippen. Dé tip die ze geeft, is: ‘ondernemen is echt een vak, ga dat leren. De inhoudelijke kennis op het gebied van coaching is er wel.’ De grootste eyeopener is voor mij dat ik door mijn split definition, twee eilandjes van energie die niet verbonden zijn met elkaar, iemand nodig heb om die energie te laten stromen. Wow! Ik hoef het niet te weten, het mag in samenwerking ontstaan! Ben je geïnspireerd? Kom dan naar het volgende event op 15 april 2025. En check de website: www.humandesignvanuitjehart.nl.

Over de auteur:

Foto van Corine van der Plas

Corine van der Plas

Vitaliteitscoach en trainer

Met passie en plezier begeleid ik mensen naar een leven in balans. Ik ben een veelzijdig professional met een achtergrond in echoscopie, coaching en training. Als vitaliteitscoach help ik mensen bewuste keuzes te maken voor een gezonder en veerkrachtiger leven. Daarnaast ben ik werkzaam als trainer (in opleiding) bij het Leontienhuis en bij Stichting Kiem, waar ik ouders train en coach in het ondersteunen van hun kind met eetstoornissen. Empathie en verbinding vormen de basis van mijn aanpak.

Al haar blogs

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wekelijkse nieuwsbrief

Schrijf je hier in om wekelijks de nieuwste blogs te ontvangen.