Stress in je lijf? Doe iets!

Het zijn spannende tijden, alles is anders. Grip en structuur lopen weg als zand tussen mijn vingers. Angst en stress kunnen nu voor velen hand in hand gaan. Zelf ben ik in staat om mijn stressniveau laag te houden. Af en toe heb ik een piek en duurt deze te lang, dan ga ik actief iets doen. Hardlopen, sporten, wandelen… wat er op dat moment nodig is en helpt. Voor mij betekent dit dat ik meer beweeg en sport dan ik al eerder deed.

Bij stress is bewegen een goede manier om de stress-stoffen uit je lijf te krijgen en te verlagen. Natuurlijk zijn er momenten dat het sporten niet gaat, dat ik moe ben, omdat ik heb gewerkt in het ziekenhuis, druk thuis ben bezig geweest. Dan geniet ik even in de tuin van de zon. Mijn lijf geniet van de warmte. Voor mij is het een manier om te ontspannen.

Het bewuste en onbewuste
Terwijl ik in de zon zit, doe ik ogenschijnlijk niets. De zon streelt mijn huid en ik knijp een beetje met mijn ogen, want ik heb geen zonnebril op. Dit is mijn bewuste deel die dit allemaal waarneemt en ervaart. Zo rustig als het bewust is, zo druk en beweeglijk is het in mijn onbewuste. Ik adem en verteer eten, mijn hart pompt mijn bloed rond, vloeistoffen worden er door mijn lijf vervoerd en nog talloze andere processen vinden er plaats. Ik hoef er niet over na te denken, het gebeurt gewoon zou je kunnen zeggen. Lichamelijke en geestelijke processen vinden plaats, tegelijkertijd. 

De centrale in mijn brein
In mijn brein zit een centrale dit houdt overzicht, regelt en geeft structuur, neemt beslissingen en zet acties in. Allemaal om mij gezond en in leven te houden. Als het in het systeem stress wordt geactiveerd, omdat er een signaal is opgevangen door mijn centrale, ga ik in de actiestand. Ik moet iets gaan doen, handelen, reageren wat er op dat moment nodig is. Omdat mijn manier van om me heen kijken echter kleiner wordt, kan ik vaak niet alles overzien. Waar mijn aandacht heengaat, dat zie ik. Dus niet wat er verder nog naast me of wat verder weg gebeurt. Vaak is dit iets waarvan ik bewust en onbewust weet dat het gevaarlijk is.

Mijn brein kan dan op elk moment in de drie V stand springen en daarom gaan er vast stoffen door mijn lijf die dit kunnen aanzetten. Als ik dan inderdaad moet gaan vluchten, vechten of ik bevries, niet in staat om iets te doen, kan dat direct in gang worden gezet. Dit is een heel snel systeem dat sneller werkt dan ik met mijn ogen kan knipperen. 

Hardlopen voor de drie V stand
Als ik hardloop, kom ik zo af en toe de drie V stand tegen. Tijdens het lopen kom ik een hond tegen die niet aan de riem loopt. De hond denkt: Hé, er loopt iets, daar wil ik achteraan. Op het moment dat ik dat doorheb, wordt mijn drie V systeem aangezet. Ik dwing mezelf dan om te stoppen met lopen. Hoewel mijn systeem dan hard aan het roepen is: ‘Loop weg zo hard je kan.’ Omdat ik weet dat de hond dan heel hard achter me aankomt, dwing ik mezelf bewust om dit niet te doen. Ik wacht tot de eigenaar de hond aanlijnt en afstand heeft genomen. Daarna begin ik weer met hardlopen en loop dan vaak een stuk harder dan ik deed voor de drie V stand. Zo gaan de stoffen weer uit mijn lijf. Als de drie V stand echter niet in gang wordt gezet, omdat het niet nodig of mogelijk was, heb ik nog steeds al die stoffen in mijn lijf. Als ik dan niet ga bewegen, worden de stoffen in mijn lijf opgeslagen o.a. in mijn bijnieren. Daar worden ze beetje bij beetje in mijn lijf afgegeven. 

Een hond en de lichamelijke effecten
Als kind ben ik erg geschrokken van een hond. Ik was hem aan het aaien en toen beet hij vervolgens in mijn lip. Hierdoor werd in mijn latere leven bij mij de drie V stand vaak aangezet als ik in contact kwam met honden. Nu ben ik nog steeds voorzichtig, zoals je hebt kunnen lezen. Stel dat ik talloze keren een, in mijn ogen, gevaarlijke hond tegenkom op een dag en ik zou daarna niet mogen bewegen, dan blijven alle stoffen dus in mijn lijf. Als ik dan in slaap probeer te komen s’avonds, zal dit een stuk lastiger worden. Er blijft onrust in mijn lijf en systeem zitten. Ook andere ervaringen zal ik eerder hebben: prikkelbaarheid, een korter lontje naar de mensen om me heen, meer behoefte aan zoet eten of zelfs darmproblemen en hartkloppingen kunnen door de hoge dosis stoffen in mijn lijf gaan ontstaan. 

Wat ik ertegen kan doen
Ja, ik loop dus graag hard als ik een gevaarlijke hond ben tegengekomen. Zo deal ik met mijn stress-stoffen in mijn lijf. Net als heel veel andere mensen heb ik last van stress. Ik zorg dat dit daarna snel wordt afgebouwd en daarvoor kom ik in beweging en sport ik. Soms is dit niet voldoende en dan trek ik mijn gereedschapskist open. Daar haal ik dan uit wat er nodig is voor mij op dat moment. Dat kan een meditatie zijn waarbij ik me lekker kan ontspannen. Maar ook een gesprek met iemand kan al wonderen doen, of een uurtje ontspannen in de zon. Vaak doe ik een zelfhypnosesessie. Hierdoor gaan mijn bloeddruk en hartslag omlaag en kom ik tot rust. Als ik in bed lig, val ik tijdens de sessie in slaap en word ik weer verkwikt en energiek wakker de volgende ochtend. Overdag neem ik plaats op een makkelijke stoel of bank en doe na de sessie weer ontspannen en vol energie mijn ogen open, om zo weer fijn verder te kunnen met mijn dag.

Doe wat bij stress en onrust in je lijf. Of je nou gaat sporten, wandelen, hypnotherapie gaat volgen, yoga of meditatie. Doe iets.

1 thought on “Stress in je lijf? Doe iets!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: