Hoe zorg je voor een groter bereik van je blogs?

Mijn motto is: Het maakt niet uit of je twee of tweehonderd mensen bereikt met je blog. Voor ieder blog of verhaal is er een lezerspubliek. En als jij al twee mensen inspireert, bewust maakt of iets leert, dan is dat al prachtig. Toch geef ik toe dat het wél een kick geeft als je blog goed scoort. En het is gewoon lekker voor je (schrijf)zelfvertrouwen. Hoe zorg je dan voor een groter bereik? Ik geef je 10 tips die ook in mijn boek BLOG Zinnig & Zuiver staan. Cadeautje!

Tip 1: Slimme woordkeuze
Zorg voor een slimme woordkeuze. Als jij bijvoorbeeld een restaurant hebt in Lutjebroek, zorg er dan voor dat je die twee woorden – restaurant Lutjebroek – regelmatig noemt in je blogs (en de titel), op je website en op social media. Of misschien ben je ergens expert in en kun jij je dat woord een beetje toe-eigenen. Zoals een van mijn klanten, die een boek schreef over jong ouderverlies. Het woord jong ouderverlies komt in bijna al haar blogs voor, en natuurlijk op haar website, in haar profielen op social media, in haar posts op Facebook, enzovoort. Dat vindt Google fijn.

Tip 2: Social media
Wat Google ook heel fijn vindt, is dat je zichtbaar en actief bent op social media. Besteed iedere dag (al is het een half uurtje) aandacht aan social media. Deel niet alleen over jezelf, maar verbind je met je volgers, geef ze aandacht, want zij zijn jouw toekomstige lezers, volgers, fans en dus klanten. Like en deel ook de berichten van anderen die jou interesseren. Zo word jij steeds beter vindbaar door Google. Wat je sowieso moet doen is je eigen blog delen op de door jou gebruikte social media. Niet alleen de link naar het blog, maar met een begeleidend bericht om je volgers te verleiden om verder te lezen. 

Tip 3: Tags
Als je je blog met foto op je website publiceert, kun je daar tags aan toevoegen. Doe dit altijd! Ook dat neemt Google waar. Tags zijn losse woorden die betrekking hebben op de inhoud van het blog. Gaat jouw blog over wat je kunt doen aan een ochtendhumeur, dan plaats je tags als: ochtend, humeurig, chagrijn, wakker worden, opstaan, koffie, haast, somber, enzovoort. 

Tip 4: Nieuwsbrief
Stuur je geregeld een nieuwsbrief naar je abonnees? Geef hen dan altijd de primeur van je nieuwe blog. Zij mogen ‘m als eerste lezen, want zij zijn al abonnee, ze zijn fan van je en lezen jou graag. De primeur ben je hen dus wel verschuldigd.

Tip 5: Links
Is jouw blog een logisch vervolg op een eerder geschreven blog? Of is het op een andere manier relevant om te verwijzen naar een ander blog? Plaats in je tekst dan linkjes naar die andere relevante blogs. Zo kan het gebeuren dat oudere blogs maanden of jaren na publicatie nog steeds worden geraadpleegd. Handig toch? 

Tip 6: LinkedIn
Op dit social medium wil ik je even apart attenderen. Het is namelijk slim en verstandig om je blog – die waarschijnlijk op je website staat – letterlijk ook op LinkedIn te plaatsen. Klik op ‘write article’, sleep de foto van je blog erheen, kopieer de titel en daarna de platte tekst. Gewoon plakken in LinkedIn. Het voordeel is dat je blog wordt gezien door al jouw volgers én de volgers van je volgers. Bovendien komen de artikelen in jouw profiel te staan en daarmee maak je een professionele indruk. Dit draagt écht bij aan je expertstatus.

Tip 7: Gastblogger
Je kent vast wel mensen die dezelfde doelgroep hebben als jij, maar niet concurrerend zijn. Bespreek met hen eens de mogelijkheid om af en toe een blog voor elkaars website te schrijven of vraag of ze eens naar je willen linken in hun eigen blogs. Een mooie samenwerking, waardoor je een heel nieuwe doelgroep bereikt. Regelmatig hoor ik van cursisten dat ze bij mij terecht zijn gekomen omdat ze mijn blog hadden gelezen in de nieuwsbrief of op de website van een andere ondernemer of expert. Ook die lezers kunnen dus klanten worden. Erg interessant.

Tip 8: Blogplatformen (ook wel online magazines genoemd)
Als jij vaste blogger/auteur kunt worden voor een groot platform, bereik je veel en veel meer mensen dan via je eigen website. In tegenstelling tot LinkedIn (waar je een bestaand blog voor kunt gebruiken), willen deze platformen wel unieke content ontvangen. Je blogs mogen dan alleen gepubliceerd worden op dat platform. Zoek een platform dat past bij je vakgebied, zoals een beroepsvereniging of een platform met een voor jou ideale lezersdoelgroep. Er zijn talloze voorbeelden: Frankwatching.com, Inspirerendleven.nl, Nieuwetijdskind.com, Blogzinnig.nl, Marketingfacts.nl, Demamablogs.com, enzovoort.

Tip 9: Adverteren
Wanneer je een blog hebt geschreven dat goed scoort of waarvoor je veel actie nodig hebt (bijvoorbeeld inschrijvingen voor je training), dan kun je op social media adverteren. Voor slechts een paar tientjes bereikt jouw blog duizenden (nieuwe) mensen.

Tip 10: Herhaling
De kracht zit ‘m in de herhaling, want niemand leest alles en het internet zit vol met algoritmes; niet alles komt op je tijdlijn voorbij. Als jij je blog op maandag hebt gepubliceerd, gedeeld en gepromoot, herhaal dat riedeltje dan een week later gerust nog een keer. Blogs die gekoppeld zijn aan een bepaalde feestdag of een seizoen kun je jaarlijks in de herhaling zetten. Dat doe ik met mijn tips voor het schrijven van reisblogs; ieder jaar in juni zet ik dat blog in de herhaling. En mijn blog over het schrijven van woordcadeaus is uitermate geschikt voor Kerstmis en Valentijnsdag, dus die haal ik ook geregeld weer van de plank. Of je steekt dat oude blog weer even in een nieuw jasje, een beetje actualiseren. Ik noem dit altijd: content slim hergebruiken.

Oh, nog een laatste tip, dit wordt vaak vergeten: geef een slimme naam aan de foto bij je blog. Een naam waarop je gevonden wilt worden of de hele titel van je blog. Ook foto’s gaan door de Google-robot en veel mensen zijn visueel ingesteld en dol op plaatjes kijken.

BLOG Zinnig & Zuiver
Ben je benieuwd welke andere tips ik nog allemaal voor je in petto hebt? Bestel dan hier mijn boek BLOG Zinnig & Zuiver. Ik deel in dit boek echt al mijn kennis en lessen over bloggen. Superhandig!

1 thought on “Hoe zorg je voor een groter bereik van je blogs?”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: