Even weg van alles wat corona heet

In deze fase van de coronacrisis mag je als consument alleen nog maar in je eentje naar de supermarkt. Wat een paar weken geleden nog het enig mogelijke ‘uitje’ was om samen met je gezin te ondernemen, is het binnenhalen van de boodschappen nu een saaie aangelegenheid. Waar is het nog wel rustig en leuk? Je stapt bij één van de particuliere ondernemers binnen die hun winkels geopend houden. Even kijken wat er is en vragen hoe het gaat. Bovendien heb je enorme behoefte om iets moois voor jezelf te kopen.

De voorjaarscollectie straalt je tegemoet, je hoort een enthousiaste begroeting en jouw bezoek zorgt voor een glimlach op het gezicht van de detaillist. Hier kun je je hart ophalen en tegelijkertijd je hart luchten. 

Even alle aandacht voor jou alleen
Tjongejonge, wat een gedoe die coronacrisis. Je zit thuis met een stel kinderen die thuiswerk moeten maken. Het kost je de grootste moeite om de boel in goede banen te leiden. Ondertussen verricht je zelf het hoognodige aan werkzaamheden, wil je iets leuks doen als het werk gedaan is en houd je zo goed en zo kwaad als mogelijk het huishouden bij. Tussen de wasbeurten door videobel je met een vriendin of je moeder. 

Pfffft… Aan het einde van de dag ben je kapot! Wat een opluchting om hier binnen te zijn. Even alle aandacht voor jou alleen en voldoende tijd om nieuwe items te passen en met elkaar te vergelijken. Heerlijk die koffie! En, oh… die lekkernijen van die nieuwe gebakszaak… Te slecht dit, maar we nemen er gewoon nog eentje. 

Op je gemak, wat een service
Je neemt de tijd. Vraagt weifelend of die kleur en pasvorm wel geschikt zijn voor je. ‘Is het andere model niet mooier, fijner of duurzamer?’ Je krijgt een eerlijk antwoord en in het beste geval krijg je ook nog tips en de mogelijkheid om de hele zwik mee naar huis te nemen. Op je gemak alles nog eens doorpassen en morgen terugkomen om te betalen en/of te retourneren. 

Het is een verademing om hier te zijn. Even weg van alles wat corona heet. Je merkt de anderhalve meter afstand wel, maar ondanks dat voel je je gezien, gehoord en gewaardeerd. 

Ondernemers en consumenten hebben elkaar juist nu nodig
De verhuurder van het pand waar mijn lingeriezaak is gevestigd, komt even langs. Hij begroet me hartelijk. Ondanks zijn eigen zorgen zegt hij welgemeend: “Ingrid, houd vol hoor! Men moet stoppen met klagen dat de binnenstad leegloopt en ongezellig is. De consument gaat vanzelf beseffen dat het de moeite waard is om lokaal te winkelen. De service, aandacht, het advies, het vakmanschap en het luisterend oor worden straks weer meer gewaardeerd. Internet kan daar nooit aan tippen. Men komt daar in deze crisistijd achter. We hebben elkaar nu nodig.”

Onze bedreiging zijn de online winkels
Ik denk een tijdje na over zijn opmerking. De online winkels, die voortdurend kortingen geven, vormen in deze coronatijd een bedreiging voor de lokale ondernemers en ik vraag me af hoe we dit kunnen tegenhouden. In ons eentje is het nauwelijks te doen. 

Korting tijdens vastgestelde periodes
Als het kabinet nog meer hulp kan bieden, dan is het om ervoor te zorgen dat er landelijk een vastgestelde periode komt waarin korting op nieuwe, seizoensgebonden collecties wordt aangeboden. Kijk naar onze zuiderburen. In België is de periode van de ‘sale’ in de maanden januari en juli.

Verlenging van de verkoopperiode
Ook hoor en lees ik steeds meer de roep van grote modemerken dat er een vertraging moet komen van het aanbod nieuwe mode, zodat er een verlenging van de verkoopperiode ontstaat. Armani noemt het ritme van de commerciële modeseizoenen ‘crimineel’ en ‘absurd’. Hij pleit voor een herwaardering van ‘authenticiteit’ en ‘de menselijke maat’. Hij stelt dat er na de lockdown nog zomercollecties in de winkels blijven, in elk geval tot september. 

Kwalitatief goede ‘me-time’
Je neemt een besluit. Deze items wil je. Je bent overtuigd. Dit wil je, nee, móet je hebben. Het fleurt je dag, het geeft je een goed gevoel, hiervan ga je nog maanden plezier beleven. Je bedankt hartelijk voor alle service en kwaliteit. Wat een vakvrouw, ze heeft er echt verstand van. Ondertussen zie je dat de artikelen met zorg ingepakt worden. Een extraatje erbij en zelfs een handgeschreven boodschap, omdat ze zo dankbaar is dat je de lokale ondernemers steunt. Wat een lieverd is ze toch.

Opgetogen keer je huiswaarts. Je voelt je heerlijk! Je hebt waar voor je geld gekregen. Dit was echt kwalitatief goede ‘me-time’. 

Love-li lingerie is nog steeds open
Gun jij jouw zus, vriendin, buurvrouw of moeder ook zo’n heerlijk moment? Dat kan! We zijn tijdens de coronacrisis van dinsdag t/m zaterdag ’s middags geopend van 13:00 tot 17:00 uur! We houden ons uiteraard nauwkeurig aan de de anderhalve meter en hygienevoorschriften. Je mag ook private shoppen, maak dan even een afspraak. Of bestel via een dm (Messengerbericht op Facebook) of telefonisch.  

2 thoughts on “Even weg van alles wat corona heet”
  1. Ik kom met liefde naar je winkel. Je behulpzaamheid en toewijding voor je klant zorgen ervoor dat ik graag bij je kom en met een tevreden/blij gevoel weer naar buiten ga.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: