De vier hoofdrolspelers voor succesvol ondernemerschap

Je hoort wel eens iemand zeggen dat ‘ie een flinke studie heeft gemaakt van succes. Ik ben er ook zo een. Lezen, webinars en seminars volgen, nog meer lezen, proberen, falen, opstaan en weer doorgaan. Na een diepgaande en langdurige studie naar succesvolle en niet-succesvolle ondernemers heb ik een soort van patroon, een structuur ontdekt.

Vier cruciale rollen
Succesvolle ondernemers zijn niet eenvoudigweg goed in één of twee aspecten van hun bedrijf. Ze zijn meesters in meerdere disciplines. Dit meesterschap vat ik samen onder de noemer ‘Totaal Ondernemerschap’, een concept dat uit vier cruciale rollen bestaat: de expert, de entrepreneur, de enabler en de emotionele krachtpatser. Laten we deze vier rollen eens nader bekijken.

De expert
Elke onderneming begint meestal met een expert. Dit is de persoon die alles weet over zijn vakgebied. Of het nu gaat om het bakken van brood, het coderen van software of het ontwerpen van mode… De expert begrijpt de ‘technische’ kant van het bedrijf tot in de puntjes. Hij of zij is de drijvende kracht achter het product of de dienst. Deze expertise vormt vaak de initiële sprankeling die het vuur van ondernemerschap ontsteekt.

Expertise gaat niet alleen over het beheersen van technische vaardigheden. Het betekent ook dat je up-to-date blijft over de nieuwste trends en technologieën, zodat het bedrijf blijft innoveren en concurreren. Experts moeten hun vakkennis voortdurend bijwerken en verfijnen, zich aanpassen aan veranderende marktomstandigheden en steeds nieuwe dingen leren om relevant te blijven.

De entrepreneur
Naast technische expertise heeft een succesvol bedrijf ook een duidelijke richting nodig. Hier komt de rol van de entrepreneur naar voren. De entrepreneur is degene die de waarom-vraag beantwoordt. Waarom bestaat dit bedrijf? Wat is de missie? Wat is de visie voor de toekomst? Deze rol gaat over het vinden van de drijfveer van het bedrijf en het zorgen voor een sterke bedrijfscultuur en merkidentiteit.

De entrepreneur is de drijvende kracht achter innovatie en groei. Hij of zij ziet kansen waar anderen problemen zien en is niet bang om risico’s te nemen. Entrepreneurs hebben de passie en de vasthoudendheid om hun droom te realiseren, ook al worden ze geconfronteerd met tegenslagen en uitdagingen.

De enabler
Een bedrijf kan echter niet draaien op expertise en visie alleen. Er is een pragmatische, hands-on rol nodig om de dagelijkse gang van zaken te beheren. De enabler vervult deze rol. De enabler is de manager, verkoper, marketeer, boekhouder, planner… Dit is de rol die ervoor zorgt dat het bedrijf soepel draait en dat de producten of diensten van het bedrijf de klanten bereiken.

De enabler is goed georganiseerd, detailgericht en weet hoe hij of zij tijd en middelen effectief moet beheren. Deze rol bestaat uit meerdere deelgebieden en is een grote rol die op zichzelf zorgvuldig ingevuld moet worden. In eerste instantie zijn de meeste ondernemers al deze rollen in zichzelf; een hele dagtaak. Zodra het ook maar enigszins mogelijk is – meestal te betalen is – is het raadzaam om een aantal enabler-taken naar iemand anders te brengen. Dat zou je kunnen opdelen in ‘voorkant’ en ‘achterkant’ van de onderneming. De expert vervult de voorkantrol en laat zich zien, bijvoorbeeld op social media, tijdens presentaties, is de bedenker van lesmateriaal, etc. De enabler doet de achterkant, is de regelaar, managet zodat de expert kan shinen.

De emotionele krachtpatser
Tot slot is er de emotionele krachtpatser, de emotional strength. Ondernemerschap is een emotionele rollercoaster, gevuld met pieken van vreugde en dalen van teleurstelling. Het is de rol van de emotional strength om in dit emotionele landschap te navigeren. Deze rol draait om zelfvertrouwen, het nemen van verantwoordelijkheid, het onderhouden van een positieve en energieke mindset, zelfs in tijden van tegenspoed. En meer. Noem het de menskant van het ondernemerschap.

Een holistische aanpak
Elke succesvolle ondernemer moet in zekere mate alle vier deze rollen vervullen. Het betekent niet dat je perfect moet zijn in elk aspect, maar je hebt deze rollen wel te erkennen en er bewust aan te werken. Dit concept van ‘Totaal Ondernemerschap’ benadrukt dat succesvol ondernemen een holistische aanpak vereist. Het gaat niet alleen om technische expertise of een sterk zakelijk inzicht. Het gaat ook om het managen van de dagelijkse activiteiten en het opbouwen van emotionele veerkracht.

Steve Jobs
In de woorden van Steve Jobs: “Ondernemerschap is niet voor bangeriken.” Het vereist een breed scala aan vaardigheden en sterke emotionele kracht. Maar met begrip van de vier rollen van ‘Totaal Ondernemerschap’ kunnen ondernemers hun reis naar succes in kaart brengen en navigeren. Succesvol ondernemerschap is geen toevalstreffer, maar een evenwichtig samenspel van de expert, de entrepreneur, de enabler en de emotional strength.

Masterclass ‘Totaal Ondernemerschap’
Levenslang leren is een van de belangrijkste aspecten van succesvol ondernemerschap. Ondernemers die hun vaardigheden blijven verbeteren, hun kennis blijven uitbreiden en zich blijven aanpassen aan de veranderende omstandigheden zijn degenen die het meest waarschijnlijk zullen slagen. Daarom organiseer ik elke week een masterclass voor ondernemers. Deze masterclasses zijn ontworpen om de kennis en vaardigheden te delen die ondernemers nodig hebben om te groeien en succesvol te zijn. Afgelopen vrijdag had ik het over ‘Totaal Ondernemerschap’. 

Of je nu net begint als ondernemer of al jaren in het vak zit, ik nodig je uit om deel te nemen aan onze masterclasses. Ze zijn een geweldige kans om nieuwe dingen te leren, je vaardigheden aan te scherpen en een stap dichter bij het bereiken van ‘Totaal Ondernemerschap’ te komen. Hier kan je de masterclass vinden.

Ik wens je weer een mooie week – niet vergeten … You. Can. Do. It! …. en tot de volgende keer! 

Over de auteur:

Foto van Laura Hamer

Laura Hamer

De meest gestelde vraag aan mijn (vaak virtuele) bureau is: hoe krijg ik meer klanten? Veel websites en de bijbehorende marketing leveren niet op wat we zo graag willen. En kosten vaak ook nog eens bakken geld. Meer klanten krijgen - ook zonder getrainde ‘sales-spier’ - is voor iedere ondernemer weggelegd. Precies daar help ik bij. Ik werk met ondernemers met een missie, die echt iets willen betekenen voor hun klanten.

www.funnelguru.nl

Al haar blogs

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wekelijkse nieuwsbrief

Schrijf je hier in om wekelijks de nieuwste blogs te ontvangen.