Adverteer je op Facebook of Instagram, deze crisis kan jou ook overkomen

In mijn blog Zo maak je van een crisis direct positieve kracht vertelde ik al over de hack die ik had op Facebook. Ik vond het al erg, maar wat als een kleine crisis voelde werd uiteindelijk een mega crisis! Mijn Facebook account was dus gehackt, er was er iets heel smerigs op mijn tijdlijn gepost en daardoor was mijn account geblokkeerd. Dit gebeurde op de donderdag en 24 uur later wilde ik met mijn gezin net aan de vrijdagmiddagborrel beginnen. Terwijl de chipjes al op tafel stonden, kreeg ik een sms’je van de creditcard maatschappij:

ALERT
Herkent u deze aankoop? 
25/02/2022
Kaart xxxx9999
EUR 750,00
Antwoord:
1 (Ja) of 9 (Nee)

Groot alarm
Lang verhaal kort: de hackers deden een poging om in totaal 20.000 euro van mijn creditcard af te schrijven. Hoe jij zou reageren? Bij mij ging direct een groot alarm af. Zonder na te denken wist ik wel wat ik moest gaan doen:
1) Bank bellen
2) Facebook bellen 

De bank was zo gebeld en op de fraude-afdeling zijn ze echt heel erg goed. Ik werd gerustgesteld, de kaart was al geblokkeerd. Fijn dat ik de dag ervoor al gebeld had met de aankondiging. De nieuwe kaart werd aangemaakt en zou halverwege deze week worden verstuurd. Fijn! Next. 

Facebook aan de telefoon
Stap 2 was dus Facebook bellen. Wacht even. Facebook bellen? Onmogelijk. Ik heb me helemaal suf-gegoogeld maar ik kon geen enkel telefoonnummer vinden van Facebook. Oké, ik ben niet voor één gat te vangen, dus doorzoeken naar een emailadres. Ook niet te vinden.

Er brak geen paniek uit, maar ik wist even niet meer wat te doen. Want Facebook is … onbereikbaar. Daarnaast kon ik nog steeds niet in mijn Facebook-account, want de hackers blokkeerden mijn pogingen om opnieuw toegang te krijgen. Ik maak een lang verhaal kort en ik weet nu wat ik moet doen mocht dit ooit nog opnieuw gebeuren. 

Uiteindelijk kreeg ik weer zeer beperkt toegang tot mijn account en kon ik verder klikken. En een formulier invullen. Gevolg: afgelopen maandag belde Facebook mij en ze zijn echt top!

Een speciale afdeling van Facebook
Dit soort hacks zijn aan de orde van de dag. Bij Facebook hebben ze hiervoor een speciale afdeling met professionals die weten hoe jij je voelt na zoiets. Ze stellen je gerust op zo’n mooie manier! Ze weten ook precies wat er moet gebeuren en gaan voor je aan de slag. Op grondige wijze wordt alles gecheckt door hen: al je Facebook pages en groepen, je Instagram account(s), je Whatsapp. En zodra die afdeling denkt dat alles veilig is, krijg je weer toegang.

Check: tweestapsverificatie
En weet je wat mij het meest dwarszat? Ik dacht dat ik het een soort van zelf veroorzaakt had door mijn account te weinig te hebben beveiligd. Ik dacht dat ik de tweestapsverificatie aan had staan, maar ik twijfelde hevig. Ik vroeg aan de Facebook-hulplijn of hij dat kon zien. Yes you did. Was ik toch opgelucht. But you need to do more.

Dit kan jou ook gebeuren
Adverteer je op Facebook dan kan dit jou ook gebeuren. Als je dit ooit overkomt, bel mij, ik help je verder. Zorg in ieder geval dat je onderstaande stappen allemaal hebt geregeld/hebt uitgevoerd:

1) 2 staps-verificatie op je Facebook account
2) 2 staps-verificatie op je Ad account
3) 2 staps-verificatie op je creditcard

Het is drukker dan anders
Ik had alleen die 2 stapsbeveiliging op mijn Facebook account en dat was dus niet genoeg. Voer bovenstaande stappen zo snel als je kan uit. De hackers die mijn account kraakten kwamen waarschijnlijk uit Thailand. Tussen de regels door begreep ik van de Facebook-man dat ze het erg druk hadden, drukker dan anders.

Bescherm je goed
Afgelopen week werd op NPO-radio ook gewaarschuwd voor hackers. Het is belangrijk dat we ons goed beschermen. Als jouw omzet afhankelijk is van de diverse tactieken die er bestaan in online marketing, beveilig jezelf goed. Stel overal waar je kan die 2 staps-verificatie in. Bijvoorbeeld op je Google-mailboxen. Kijk of je je website extra kan beveiligen.

Ik heb hierover verteld in de wekelijkse gratis masterclass #FreeFriday. Ik leg hier niet alleen uit wat er gebeurde, maar ook hoe je dit soort verhalen gebruikt in je online marketing. Zie hieronder de video:

Ik ben benieuwd naar je reactie, laat het me weten in een opmerking hieronder bijvoorbeeld. Ik wens je een mooie week en tot de volgende keer!

Over de auteur:

Foto van Laura Hamer

Laura Hamer

De meest gestelde vraag aan mijn (vaak virtuele) bureau is: hoe krijg ik meer klanten? Veel websites en de bijbehorende marketing leveren niet op wat we zo graag willen. En kosten vaak ook nog eens bakken geld. Meer klanten krijgen - ook zonder getrainde ‘sales-spier’ - is voor iedere ondernemer weggelegd. Precies daar help ik bij. Ik werk met ondernemers met een missie, die echt iets willen betekenen voor hun klanten.

www.funnelguru.nl

Al haar blogs

4 reacties

  1. Dank je wel voor je blog, Laura. Een gewaarschuwd mens telt voor twee! Ik ben er meteen mee aan de slag gegaan. Moet je voor elk account opnieuw de hele procedure doorlopen? Bij Facebook bijvoorbeeld je profiel en je bedrijfspagina’s?

  2. Dank je wel Susan 🙂
    Overal waar je binnen Fb de 2-factor op kan zetten, doen.
    Belangrijksten: je persoonlijk account en apart je ad account, die kan je apart beveiligen.

    Als het niet lukt, mail me gerust!

    1. Hi Laura,
      Heb jij een advies hoe Ik mijn facebook adsaccount weer terug kan krijgen?
      2 weken geleden gehackt op fb
      Instagramaccount kan ik nog wel gebruiken, ik heb een aantal meldingen gedaan opminstagram maar heb nog steeds geen goed antwoord,
      Toegang is tijdelijk geblokkeerd volgens Facebook
      Groetjes Cora

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wekelijkse nieuwsbrief

Schrijf je hier in om wekelijks de nieuwste blogs te ontvangen.