Als je in de ideeënfase blijft hangen met je bedrijfsplannen

Tijdens een Whatsapp-call vertelt ze mij haar plannen. Ze wil haar eigen bedrijf starten, haar ideeën van zes jaar geleden nu eindelijk concreet gaan maken. Ze licht toe waarom haar bedrijfsplan zes jaar in de koelkast heeft gestaan en waarom nu, in 2024, het moment is om een andere koers te gaan varen. Ze heeft alleen geen idee waar te beginnen.

Nog niets op papier
Wat ze wil aanbieden en voor wie (haar ideale klant) heeft ze op hoofdlijnen in haar hoofd zitten. Op papier? In haar computer? Nee, daar staat nog niks. Tot nu toe blijft het bij ideeën, waar ze overigens wel heel blij van wordt. “Heb je al nagedacht over een website?” vraag ik haar. Ze kijkt me verschrikt aan. “Nee, niet over nagedacht. Maar daarom denk ik dat zo’n schrijfweek in Granada een goed plan is”, zegt ze ineens.

Nu wil ze doorpakken in Granada
Zonder te hebben nagedacht over haar schrijfdoel of -project voelt ze dat ze bij mij in goede handen is. Ik trek meteen mijn luikje open met kennis, expertise en ervaring wanneer ze me een paar uur later mailt dat ze staat te popelen om naar de schrijfweek in Granada te komen, in juni al. ‘Nu wil ik doorpakken’ schrijft ze.

Gewoon met haar webteksten aan de slag
De volgende dag mail ik haar mijn suggesties om te beginnen met afscheid te nemen van haar belemmerende overtuigingen (wie zit er nou op mij te wachten?) en daarna stap voor stap haar websiteteksten te gaan schrijven. Dat dwingt haar namelijk om haar dienstenaanbod concreet te formuleren, zichzelf te presenteren in een krachtige pitch en op de ‘over mij’ pagina, na te denken over de vorm van je aanbod: online, offline of een combinatie. Persona’s te schrijven over haar ideale klant en te onderzoeken op welke social media die doelgroep zich bevindt. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Iedere dag een webpagina
Ze is dolgelukkig met mijn voorstel om dit stap voor stap aan te pakken, op zo’n manier dat ik haar iedere dag een schrijfopdracht geef die we samen evalueren en perfectioneren. In feite betekent dit dat ze tijdens de schrijfweek in Granada iedere dag een webpagina schrijft, zodat ze daarna één document met websiteteksten naar haar websitebouwer kan sturen. Die heeft ze namelijk al op het oog; een bekende van haar is fotograaf én webdesigner en ze plant meteen een afspraak met haar in. Ook voor een fotoshoot.

Stoppen met uitstelgedrag
Ik vind het heerlijk om (startende) ondernemers op deze manier aan de hand te nemen en hele concrete stappen te zetten. Anders blijven ze maar in de wachtstand, uitstelgedrag en de ideeënfase hangen. Een schrijfweek in Granada leent zich hier uitstekend voor, omdat je duizenden kilometers van huis (gezin, werk, verplichtingen, afleidingen) bent, in een prachtige omgeving, een andere cultuur, met een totaal andere energie, een overvloed aan licht (zonuren), wat echt veel doet met je stemming en focus, en natuurlijk mijn nabijheid.

Wil jij dat ook? Je bent van harte welkom: https://schrijfzin.com/schrijfweek-in-spanje/

Over de auteur:

Foto van Marije van den Bovenkamp

Marije van den Bovenkamp

Schrijfcoach & eindredacteur

Jouw persoonlijke schrijfcoach en eindredacteur in Granada. Ik gun en geef jou schrijftijd – in Spanje of online – en help je om blogs, e-books, webteksten en boeken te schrijven vanuit rust, focus en plezier. Ik redigeer ook met passie en kritische blik jouw teksten en manuscripten. Zelf ben ik auteur van Blog Zinnig & Zuiver en twee kinderboeken: Elfjes bestaan en Elfjes in alle kleuren.

www.schrijfzin.com

www.blogzinnig.nl

www.spanjeliefhebbers.nl

Al haar blogs

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wekelijkse nieuwsbrief

Schrijf je hier in om wekelijks de nieuwste blogs te ontvangen.