Is jouw boek nog niet uitgegeven, maar ben je al volop aan het schrijven? Dan is het voor jouw toekomstige lezers en jouw volgers op social media hartstikke leuk om te weten hoe jij dat doet. Boekmarketing kan op allerlei manieren: adverteren, direct mailings versturen, video’s (trailers), podcasts en bloggen. Ik vind bloggen een hele logische optie, want je bent een schrijver, dus dat gaat jou gemakkelijk af toch? Waar kun je dan over bloggen zolang je boek nog niet gedrukt en te koop is? Ik geef je 11 leuke ideeën.
1 – Schrijfritme en aanpak
Blog over jouw schrijfritme, jouw aanpak. Plan jij bijvoorbeeld wekelijks schrijftijd in je agenda? En werkt dat? Wat is jouw schrijftempo? Hoeveel woorden schrijf je per dag/week/maand? Een van mijn klanten schreef vooral ’s nachts. Ook als ze de volgende dag gewoon moest werken. De rust en de magie van de nacht vond zij heerlijk om schrijfmeters te maken. Hoe doe jij dat?
2 – Jouw ideale schrijfplek
Waar schrijf jij? Thuis, op je kantoor, aan de keukentafel? Sluit je jezelf soms op in een (natuur)huisje om je goed te kunnen concentreren en je af te zonderen? Zo ja, is dit schrijfhuisje en jouw aanpak een tip die je aan anderen zou geven? Deel foto’s van jouw schrijfplek. Wil je wel of geen uitzicht/raam om naar buiten te kijken? Allemaal leuke informatie om te delen in een blog.
3 – Schrijfenergie, rituelen en gewoontes
Wanneer ik aan mijn boek schrijf, zet ik alle stoorzenders uit; telefoon, email, webpagina’s, radio. Ik wil geen afleiding. Mijn bureau ruim ik eerst helemaal leeg, behalve de aantekeningen die ik eerder gemaakt heb voor mijn boek, die houd ik bij de hand. Ik installeer me vervolgens met een cappuccino en halve liter water achter mijn computer. En schrijven maar! Een collega-schrijfster heeft altijd verse bloemen op haar schrijfplek staan, dat geeft haar energie en inspiratie. En een klant van mij duikt, voordat ze gaat schrijven, in YouTube om de juiste sfeermuziek te zoeken. Bij mij staat een Morondaviet (fairy dream) op mijn bureau. Deze edelsteen – het is een grote bol waar ik tussen het schrijven door mijn hand op leg – helpt me te concentreren. Hij verwijdert negatieve energie, geeft me balans en maakt me vastberaden. Heb jij ook zoiets? Of een bepaald ritueel?
4 – Vooronderzoek voor je boek
Heb je vooronderzoek gedaan voor je boek? Mensen geïnterviewd? Locaties bezocht? Artikelen gelezen? Plaatsen bezocht? Ergens ‘stage’ gelopen? Superleuk om te delen in je blogs! Zijn er leuke details die jouw volgers nieuwsgierig maken?
5 – De titel van jouw boek
Heb je al een goede titel bedacht voor je boek? Zo ja, wat is het verhaal achter de titel? Hoe en waar is deze titel tot jou gekomen? Interessant om te delen. Twijfel je nog tussen een paar titels? Dan is het leuk om ze voor te leggen aan jouw volgers. Laat ze meedenken en misschien wel met nieuwe suggesties komen.
6 – De cover, kleurgebruik
Hetzelfde geldt voor het ontwerp van je cover, het kleurgebruik, beeldmateriaal. Deel dit met jouw volgers zodra je zover bent. Plaatjes doen het altijd goed, want veel mensen zijn visueel ingesteld. Heeft jouw vormgever al iets gereed? Laat het zien! Je werkt meteen al aan je branding. Of twijfel je tussen een paar ontwerpen, kleuren of typografie? Betrek jouw volgers dan weer bij jouw keuze.
7 – De achterflap
Is de achterflaptekst al gereed? Ik hoop het wel, want dat is hét marketingmiddel om jouw toekomstige lezers mee te teasen. Op de achterflap staat waar jouw boek over gaat, waarom ik het zou moeten lezen en wie jij bent. Zodra jouw achterflaptekst klaar is, deel ‘m dan op social media en/of in een blog.
8 – De eerste recensies
Heb jij proeflezers benaderd voor je boek? En een eindredacteur en schrijfcoach ingeschakeld? Vraag hen dan als eerste om een recensie. En natuurlijk ontvangen zij jouw boek gratis en mooi ingepakt. Zij hebben jou geholpen, jij schenkt hen jouw boek. Verwerk deze recensies in je blogs.
9 – Sommige hoofdstukken
Schrijf af en toe een blog met een beetje inhoud uit je boek. Een deel van een hoofdstuk, iets over de hoofdpersoon of een ander personage in het geval van fictie. En bij non-fictie kun je gerust wat tips uit je manuscript kopiëren en verwerken in een blog. Het voorwoord of de proloog is ook uitermate geschikt voor een blog. Je geeft je volgers en lezers alvast een inkijkje.
10 – Het uitgeefproces
Natuurlijk is het uitgeefproces blogwaardig, want wat een traject is dat. Er komt zo ontzettend veel bij kijken. Hoe heb jij dit ervaren? Ben je blij met je uitgever? Wat waren jouw afwegingen? Hoe kwam je met deze uitgeverij in contact? Wat neemt jouw uitgeverij je uit handen? Raad je deze uitgeverij aan? Blog er alsjeblieft over, eigenlijk ben je het verplicht naar al die andere auteurs die nog niet weten wat hen te wachten staat.
11 – Jouw expertise
Jouw boek gaat ergens over. Of het nou een roman is, een levensverhaal, epic fantasy, een gedichtenbundel, een kinderboek of een expertboek. Jij hebt je ondergedompeld in een bepaalde wereld, anders kon je dit boek niet schrijven. Jouw boek valt in een bepaalde categorie, dus jij kunt je dat onderwerp toe-eigenen. Blog over die wereld waar jij verstand van hebt, waar je je zorgen over maakt, waar jij je over verwondert. Mijn eerste boek Elfjes bestaan is een prentenboek met kleine gedichtjes om voor te lezen aan jonge kinderen. Ik maak me zorgen over de taalontwikkeling en het leesplezier van vooral pubers. Ik verslind alle onderzoeken die hierover zijn en pleit ervoor dat ouders en leerkrachten veel meer voorlezen en de boeken induiken. Daarom blog ik veel over dit onderwerp. Mijn tweede boek BLOG Zinnig & Zuiver gaat over bloggen, dus ja, natuurlijk blog ik veel over bloggen en deel ik stukjes uit mijn boek.

Nog meer blogtips?
Mijn boek BLOG Zinnig & Zuiver zet bij jou de blogknop aan. In het boek lees je waar een blog aan moet voldoen, hoe je zorgt voor een groter bereik, waar je over kunt bloggen en ik geef oneindig veel tips én oplossingsrichtingen voor straalangst, perfectionisme en writer’s blocks. Je kunt het boek hier bestellen op mijn website.
Bloggen kun je leren
Ik train jou hoe je op authentieke en inspirerende wijze jouw verhalen kunt verpakken in een blog. Tijdens de Blogopleiding voor ondernemers raak je geïnspireerd door je eigen schrijfsels en expertise, waardoor je zelf een hele lijst met blogonderwerpen verzamelt. Je schrijft je eerste blog over je expertise. Je ontdekt dat bloggen niet veel tijd hoeft te kosten als je schrijft vanuit je hart en het gestructureerd aanpakt. Met mijn slimme blogstrategie leer jij om in maximaal een uur tijd een blog te schrijven, te redigeren, een foto erbij te vinden én te publiceren.
Tijdens deze hele opleiding ben ik jouw persoonlijke schrijfcoach. In iedere les zit een schrijfopdracht die je naar mij mailt en waar je mijn feedback op ontvangt. Lees hier verder over de fijnste blogopleiding die er is en meld je aan, dan kun je meteen beginnen.
Dit delen:
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print







2 reacties
Leuk om te lezen Marije en zo waaaaaar! Ik heb destijds 2 cover opties gedeeld met de vraag: welke zou jij kiezen?
Ik kreeg heel veel reacties en ook nadat de keuze gemaakt was (dat bleef nog even geheim).
Wat ook een goed idee is om foto’s te maken tijdens het schrijfproces. Wanneer je schrijft of een proefdruk in ontvangst neemt etc. Heel erg leuk om zelf op terug te blikken, maar ook goed bruikbaar voor marketing doeleinden.
Fijn en handig blog weer Marije, ik zou er bijna een tweede boek van gaan schrijven…het borrelt in ieder geval 😉
Dank voor de leuke toevoeging Katrín; ik vergeet altijd om foto’s te (laten) maken tijdens het proces. En ja, er komt vast en zeker een tweede boek van jouw hand!