Maak in je teksten gebruik van de verschillen tussen mensen? Sommige mensen zijn visueel, anderen auditief of kinesthetisch. Maak hier gebruik van door de nieuwsbrief hierop af te stemmen. Spreek al deze verschillende mensen aan. Je maakt je nieuwsbrief persoonlijker waardoor je lezer het gevoel heeft persoonlijk aangesproken te worden. Voor het opbouwen van een band met je lezer een bijna onmisbaar element.
Visueel
Je kunt in je nieuwsbrief rekening houden met mensen die het liefst visuele informatie tot zich nemen. Dat doe je door je nieuwsbrief mooi vorm te geven, door het gebruik van kleur en door foto’s of plaatjes te gebruiken. Een video doet het natuurlijk ook goed voor deze groep mensen.
Auditief tonaal
Mensen met een auditief tonale voorkeur (het gehoor) focussen zich op geluid. Ook dan werkt een video dus goed, maar denk ook aan een linkje naar een muzieknummer of een podcast.
Bewegend beeld
Bewegend beeld gebruiken in je nieuwsbrief zorgt zeker bij de visueel ingestelde lezer meteen voor de aandacht. Afhankelijk van je doelgroep kun je dit inzetten. In veel nieuwsbriefprogramma’s kun je alleen bewegend beeld plaatsen door een gifje te gebruiken. Dat gifje link je dan weer naar een echte video. Gifjes maakt je via je telefoon met een app. Je kunt ook gebruikmaken van bijvoorbeeld Giphy.com, daar maak je een account aan en dan kun je zelf los gaan met het maken van gifjes. Uiteraard kun je ook bestaande gifjes gebruiken.
Auditief digitaal
Mensen die auditief digitaal zijn ingesteld, zijn dol op feiten en cijfers. Helemaal leuk natuurlijk om een prijzentabel of kortingsactie in je nieuwsbrief te delen.
Gevoelsmensen
Tot slot hebben we de gevoelsmensen, ook wel kinesthetisch genoemd. Zij zijn gevoelig voor sfeer, voor materialen en persoonlijke benadering. Denk voor hen aan sfeerbeelden in een video en teksten die gevoel oproepen.
Inspelen op de voorkeurszintuigen
Klinkt dit wat ingewikkeld? Dat snap ik, probeer ermee te experimenteren. En in je woordkeuze, je taalgebruik kun je ook goed inspelen op de verschillende voorkeurszintuigen. Dat gaat misschien wat gemakkelijker.
- De visuele denker denkt vaak in plaatjes en zegt bijvoorbeeld: “Ik zie wat je bedoelt”, “Iets voor ogen hebben” of “Bekijk het eens van een andere kant”.
- Een auditieve denker zal vaker woorden gebruiken die gericht zijn op geluid. “Dat klinkt me als muziek in de oren”, “Er gaat een belletje rinkelen” of “Laat eens iets van je horen”.
- Een auditief-digitaal denker hoor je als het ware tegen zichzelf praten… “En dan zeg ik tegen mezelf: Wow, dat zou een goed idee zijn!”
- Een kinesthetisch denker zal woorden gebruiken die gericht zijn op gevoel en emoties. “Dit voelt goed”, “Ik loop hierin vast” of “Even op je tanden bijten”.
Een extra laag
Heb je deze verschillen door dan kun je daarmee spelen en kom je in teksten vaker tegen dat men hier gebruik van maakt. Alles wat je leest levert je weer inspiratie op voor een tekst die je zelf kunt schrijven. Het maken van je nieuwsbrief krijgt hierdoor een extra laag en wordt leuker.
Persoonlijker en dichtbij
Als je je teksten en andere content kunt uitbreiden met bovenstaande suggesties spreek je nog meer verschillende abonnees aan. Bovendien verrijkt deze manier van schrijven je teksten. Het toepassen van de bovenstaande tips zorgt ervoor dat je je abonnee meer aanspreekt. Je maakt het persoonlijker en bent dichterbij. Hoe vertrouwder jij wordt, hoe eerder jouw abonnee geneigd is voor jouw aanbod te kiezen.
Wil je hier meer over weten?
In mijn nieuwsbrief deel ik regelmatig tips over nieuwsbrieven en hoe je die goed kunt maken en schrijven. Schrijf je in via https://lavievirtueel.nl/weggever-hoe-verleid-je-je-fans/ dan krijg je meteen een hoofdstuk uit mijn boek cadeau.

Dit delen:
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print






