Opruimen, weggooien, wegbrengen. Alles wat mij niet meer dient gaat weg. De afgelopen dagen ben ik lichamelijk druk bezig geweest. Gistermiddag eiste dat zijn tol. Ik kreeg last van mijn lijf en werd overvallen door een enorme vermoeidheid. Dat zette mij weer aan het denken. Hoe was mijn balans de afgelopen dagen? Heb ik voldoende pauzes genomen om mijn lijf te laten herstellen? En hoe is dat de afgelopen periode geweest? Want dit is niet alleen een issue tijdens lichamelijke werkzaamheden, maar ook tijdens het werken met mijn hoofd. En wat is eigenlijk een goede pauze?
Logisch dat mijn lijf gaat protesteren
Het is goed om inzicht te hebben in je actie- en pauzemomenten. Om op te schrijven wanneer je actief bent, wanneer je pauze hebt en wat je tijdens de pauze doet. Ik schrik ervan wanneer ik dit voor mijzelf opschrijf. Dan blijkt namelijk dat ik weinig pauzes neem en dat de pauzes vaak nog bestaan uit het praten over werk, korte overlegmomenten of het checken van alle berichten op mijn telefoon. Ik sta weinig uit. Logisch dat mijn lijf gaat protesteren en dat ik minder goed slaap.
De sympathicus blijft actief
Door continu aan te staan activeer je het sympathische deel in je zenuwstelsel. Deze zorgt ervoor dat je lijf een vecht- of vluchtreactie tot stand brengt. Er wordt dan extra bloed naar de lange spieren gestuurd, zodat je hard kan rennen of vechten. Doordat er extra bloed naar de spieren gaat, is er minder over voor de organen. Deze worden op een lager pitje gezet en werken daardoor minder goed. Stress en activiteit zorgen ervoor dat de sympathicus actief blijft. Het is het gaspedaal van jouw lijf en zorgt ervoor dat je door kan blijven gaan.
Hier zorgt het parasympatische deel voor
Na een periode van actie heb je ook een periode van rust nodig, een pauze om te herstellen. Hier zorgt het parasympatische deel van je zenuwstelsel voor. Je ademhaling en hartslag dalen en je organen worden actiever. Je spijsvertering wordt weer aan het werk gezet. Helaas dragen tv kijken of een spelletje op mijn tablet of telefoon niet bij aan een rustmoment. Door het blauwe licht blijft mijn sympathicus dus actief.
Overprikkeling
Kun je nagaan hoe actief de sympathicus is bij leerlingen op school. Hoeveel stiltemomenten zijn er gedurende een schooldag? En dan bedoel ik natuurlijk niet de stille werkmomenten, want op dat moment is de sympathicus bij de leerlingen actief. Volgens mij zijn er maar weinig momenten waarop de parasympathicus van de leerlingen wordt geactiveerd. Ik vind dit wel schokkend. Jonge geleerd is oud gedaan, toch?
Waarom leren wij onze kinderen niet om stil te zijn?
Waarom leren we hen niet dat stiltes niet ongemakkelijk zijn?
Ik hoor steeds meer dat kinderen overprikkeld zijn, buikpijn en hoofdpijn hebben van prikkels. Daar hebben we toch iets mee te doen? Wat is het effect van stiltemomenten tussen de lessen door en na het buitenspelen op het plein? Zou een leerling zich dan niet beter kunnen concentreren?
Onderlinge leerlingmassage
In Scandinavië wordt er aan onderlinge leerlingmassage gedaan. Een moment om de parasympathicus te activeren door aanraking en rust. Het pestgedrag is daar aanzienlijk verminderd. Leerlingen zitten goed in hun vel. Ook in Nederland wordt dit steeds meer toegepast. Ik heb zelf deze opleiding gevolgd en mag leerkrachten instrueren om dit in hun klas toe te passen. Leerprestaties kunnen hierdoor verbeteren. Leerlingen kunnen beter nadenken, omdat ze veel minder stress hebben. Hun bloed stroomt niet alleen naar de lange spieren, maar ook meer naar de hersenen waardoor ze beter kunnen nadenken.
Zoek de stilte
Hoe zorg jij voor rust? Wat is jouw ideale pauzemoment? Ik geef je een tips, het begint tenslotte bij bewustwording:
- Zoek de stilte, ga wandelen.
- Klap je laptop dicht en zet je telefoon uit.
- Luister naar de geluiden om je heen.
- Misschien ben je wel in de gelegenheid om een stuk te wandelen in de natuur.
- En wanneer dat niet lukt, kun je een plek opzoeken waar stilte is.
- Luister naar je eigen gedachten, doe een ademhalingsoefening en wees je bewust van je lijf: waar zit jouw tong? Tegen je gehemelte geplakt? Breng deze maar naar beneden. Laat maar hangen. En je schouders? Hangen de ook naar beneden of maken ze bijna contact met je oren?
Doe je mee?
Ik ga letten op mijn rustmomenten. Bewuster tijd maken om de stilte op te zoeken. Mijn lijf laten herstellen van de actiemomenten. Doe je mee? Of wil jij meer informatie over de onderlinge leerlingmassage? Neem vrijblijvend contact met mij op om hierover van gedachten te wisselen via www.mijnverrekijker.nl.
Dit delen:
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print





