Zo profiteer je meer van je positieve emoties

Hoe komt het toch dat we geneigd zijn om eerder negatieve emoties te voelen dan positieve emoties? Ik betrapte mezelf er laatst ook weer op. Ik had een training gegeven, kreeg mooie feedback en een eindcijfer 9.3. Dat is best iets om tevreden over te zijn toch? 

Dat vond ik ook. Tot ik de uitslagen verder ging bestuderen. Ik zag dat 60% van de deelnemers de evaluatie had ingevuld. En toen hoorde ik mezelf het succes meteen bagatelliseren. Wat had die andere 40% er dan eigenlijk van gevonden? Hebben alleen degenen die het goed vonden de evaluatie ingevuld? Mijn gedachten gingen met me aan de haal. En dat gebeurt natuurlijk wel vaker. Op zo’n moment roep ik mezelf tot de orde. Mijn negativiteitsfout nam weer een loopje met me. 

Denkfout
De negativiteitsfout zal ik even uitleggen. Het is een type denkfout waar we allemaal weleens last van hebben. Het betekent kortweg dat negatieve gebeurtenissen een grotere impact op ons hebben dan positieve gedachten. Vergelijk het maar met een functioneringsgesprek. Je leidinggevende geeft je een paar mooie complimenten en een verbeterpunt. De kans is groot dat je vaker aan het verbeterpunt blijft denken dan aan de complimenten. 

Evolutionair gezien is dat ook goed te begrijpen. Als oermens moesten we continu op onze hoede zijn voor gevaar. Even geen aandacht besteden aan negatieve zaken kon letterlijk het verschil betekenen tussen leven en dood. 

In het moderne leven hebben we daar nog steeds last van. Onze negatieve gedachten eisen veel meer aandacht en energie dan onze positieve gedachten. En dat is jammer, want inmiddels weten we dat ook positieve emoties een grote invloed hebben op de manier waarop onze hersenen werken. Als je je goed voelt, word je creatiever en zie je sneller oplossingen voor problemen. 

Positieve emoties
Omgekeerd werkt het ook. Mensen die somber zijn kunnen vaak niet geloven dat het ook anders kan. Daarom werken we in de positieve psychologie veel met positieve emoties. We proberen deze aan te spreken en ze te laten groeien. Ze zorgen ervoor dat je optimistischer wordt, je veerkracht vergroot en dat je beter contact kunt leggen met andere mensen.

De wetenschapper Barbara Frederickson identificeerde tien positieve emoties die een grote impact hebben op ons leven en belangrijk zijn om je optimistisch te voelen. Dat zijn:

  • Liefde
  • Vreugde
  • Dankbaarheid
  • Sereniteit
  • Interesse
  • Hoop
  • Trots
  • Amusement
  • Inspiratie
  • Verwondering

Emoties in balans
Positieve emoties worden gezien als een signaal van gezondheid en welzijn, maar het werkt ook andersom. Door het vaak ervaren van positieve emoties word je gezonder en gelukkiger. 

Mag je dan helemaal niet boos of somber zijn? Juist wel! Emoties zoals boosheid, frustratie en somberheid zijn net zo belangrijk. Het is belangrijk om ze te voelen, omdat ze je iets te vertellen hebben. Het heeft geen zin om ze weg te duwen. Belangrijker is het om na te gaan waarom je boosheid of frustratie voelt. Een negatieve stemming heeft namelijk ook voordelen: je ervaart meer focus, bent beter in het onderzoeken van details en het opsporen van fouten. 

Door een positieve stemming ben je meer open-minded, krijg je meer nieuwe ideeën en word je geholpen om meer alternatieven te onderzoeken. Je wordt dus creatiever. Door goed in contact te blijven met beide soorten emoties, blijf je zelf dus ook mooi in balans. 

Ben je nieuwsgiering geworden naar wat coaching vanuit de positieve psychologie voor jou kan betekenen? Kijk dan eens op mijn site: www.vieplus.eu

1 thought on “Zo profiteer je meer van je positieve emoties”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *