Welke stressbronnen heb jij?

“Oh Cindy, mag ik bij jou komen wonen? Twee lachende ogen keken me aan. “Ja, dan kun je me altijd helpen als er iets aan de hand is!” Daar moesten we allebei hartelijk om lachen. Dit was de eerste keer dat we samen aan de slag gingen met een van haar stressbronnen; deze hoogsensitieve moeder en ik. Het had haar zichtbaar goed gedaan. Ze voelde zich opgelucht. Ze oogde vrolijk en ontspannen en ze kon weer grapjes maken. 

Toen ze binnenkwam zag ze er heel anders uit 
Aan het begin van de sessie voelde ze zich nog boos en verdrietig over het onrecht dat haar was aangedaan. Ze zag er zichtbaar zorgelijk uit; verbijsterd en overrompeld zelfs. De oorzaak hiervan was duidelijk een stressbron voor haar. Ze maakte contact met het gevoel dat die stressbron haar gaf en we spoorden terug naar de eerste keer dat ze dat gevoel voelde. Met een zachtaardige, vriendelijke maar doeltreffende techniek die ik heb geleerd tijdens mijn opleiding, konden we haar nare gevoel over deze stressbron neutraliseren.

Wat een stressbron is? 
Een stressbron kan van alles zijn en dat is voor iedereen anders. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • Je overvolle agenda waarbij geen tijd en ruimte is voor een moment voor jezelf, waar je wel naar verlangt;
  • Dat je je kind overprikkeld ophaalt uit school en je kind zich thuis op jou gaat afreageren terwijl je dat er echt niet bij kunt hebben;
  • Die collega die zo bazig tegen je doet, waardoor je nu al opziet tegen de volgende keer dat je met haar moet samenwerken;
  • Je schoonmoeder die onaardige opmerkingen maakt en dat je al buikpijn krijgt bij het idee je kind er weer naartoe te brengen;
  • Je werk waar je met veel tegenzin heen gaat.

En ga zo maar door. Natuurlijk zijn er stressbronnen die je in de praktijk vaker tegenkomt, maar dan nog; het blijft altijd persoonlijk. 

Zo lang er stressbronnen in je leven zijn, blijf je stress houden
Mensen die zich gestrest voelen en de stress in hun lijf en hoofd ervaren, hebben meestal meerdere stressbronnen. En zolang er stressbronnen zijn, blijf je stress ervaren. Het is daarom belangrijk om die stressbronnen te behandelen.

De dame uit mijn sessie voelde zich opgelucht
De dame uit mijn sessie was in ieder geval dolblij dat als ze aan haar stressbron dacht, ze dat boze en verdrietige gevoel kwijt was. Ze was opgelucht met het neutrale gevoel dat ze had en ze ging met een opgewekt gevoel de deur uit. Ook na afloop bleef ze anders tegen haar stressbron aan kijken. 

Welke stressbronnen heb jij?
En van welke stressbron heb jij het meeste last? Hoe zou het zijn als je minder last had van die stressbron? Elke maand geef ik twee gratis sessies ‘Omgaan met hoogsensitiviteit in jouw persoonlijke situatie’ weg. In zo’n sessie denk ik geheel vrijblijvend met je mee over hoe jij met een stressbron in jouw leven om kunt gaan. Je kunt zo’n sessie hier aanvragen. 

0 thoughts on “Welke stressbronnen heb jij?”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: