Wat is yoga?

Die vraag kom ik regelmatig tegen. Vanochtend stelde Sanne (Puur Yoga Breda) ‘m ons tijdens de les yin yoga. Een les die mij in iedere houding pijnlijk confronteerde met de stijfheid in mijn lichaam. Bedenk daarbij dat je in yin yoga minimaal drie minuten in iedere pose blijft. Dan moet je van goed geoefende huize komen, wil je niet gaan oordelen over jezelf, zeg maar.

Toch is en blijft mijn antwoord op de vraag ‘Wat is yoga’: vrijheid. Technisch gezien is yoga een combinatie van lichaamshoudingen, ademhalingsoefeningen, meditatie en ontspanning. Je kunt gewoon de les ‘afdraaien’ of juist heel gericht zijn om alles zo perfect mogelijk te doen. Dan schiet je wat mij betreft de meerwaarde van yoga volledig voorbij. In deze tijd dat er eigenlijk continu aan alle kanten aan je wordt getrokken (lees: je aan je laat trekken), is het zo belangrijk om regelmatig pas op te plaats te nemen. ‘Luister naar je lichaam’ is dé mantra bij yoga.

Aandacht naar binnen
Dat stress ongezond is weten we allemaal. Stress trekt je naar buiten de wereld in en uit balans. Yoga in al haar facetten richt de aandacht naar binnen en zet je sterker in je kracht. Bovendien beschikt je lichaam over een groot zelfhelend vermogen (denk aan het placebo-effect). Gaat helemaal vanzelf, hoef je niks voor te doen. Nou ja, niets. Zen zijn. Ik keek onlangs naar de Netflix-documentaire Heal waarin wordt uitgelegd wat het effect is wanneer je lichaam bijna structureel in ‘vecht- of vluchtmodus’ verkeert. Op zich een cruciale oerreactie op levensgevaar. Oorspronkelijk op fysiek gevaar van een leeuw, beer of wurgslang. Vandaag de dag zijn de bedreigingen die we ervaren meer van psychische aard, alleen de reactie van het lichaam is dezelfde gebleven. Is de ‘vecht- of vluchtmodus’ de dagelijkse staat van zijn, dan heeft dat op den den duur verstrekkende gevolgen voor bijvoorbeeld je immuunsysteem, hart en vaten, spijsvertering, geheugen en gemoedstoestand.

Goed voor je lichaam zorgen
Of het inderdaad zo is dat je, zoals de documentaire suggereert, met een gezonde leefstijl en incidentele stress van al je klachten en kwalen afkomt en/of ze kunt vermijden, weet ik niet. Wel sta ik achter het uitgangspunt dat je goed voor je lichaam moet zorgen. Yoga helpt mij daarbij. Via ademhaling, asana en meditatie maak ik verbinding met mijn lichaam, gedachten en gevoelens. 

Stijfheid, spanningen en blokkades
Spanningen en blokkades in je lijf duiden op opgehoopte emoties in je lichaamsweefsels. Denk aan een pijnlijke bovenrug: ‘last op de schouders dragen’ en ‘met de rug tegen de muur staan’, rommelende ingewanden: ‘iets op de maag hebben’ of een houterig bekken: ‘het op de heupen hebben’. Zelfs onze taal staat bol van dit soort uitdrukkingen.

Als die stijfheid en dat ongemak met bijbehorende stroom aan gedachten, kan knap frustreren. De kunst is dan om te accepteren dat je op dat moment voelt wat je voelt (geen pijn!) en waar je het voelt zónder in de oordeel en actie te schieten.

Observe, open and release
Zoals ik hierboven al schreef, is het een hele uitdaging om je innerlijke rust te bewaren, toch in de pose te blijven, het ongemak objectief op te merken en je ademhaling in te zetten om die ene plek zacht(er) te maken. Door niet uit de houding te schieten, geef je je spieren en ander lichaamsweefsel de tijd om te ontspannen. Pas na circa 1,5 minuut komt er namelijk ruimte voor versoepeling dankzij een betere doorbloeding op die plek.

Het zijn precies dat bewustzijn van mijn lijf en die aandacht en focus naar binnen die mij letterlijk (bewegingsvrijheid en soepelheid) én figuurlijk (leeg – of in ieder geval leger – hoofd en innerlijke rust) de ruimte geven om te zijn. Om mezelf te zijn en mijn hart te volgen.

“Yoga is not about touching your toes, it’s about what you learn on the way down.”

– Jigar Gor

📷 Laura Kool

4 thoughts on “Wat is yoga?”
  1. Voor mij is Yoga landen (in mezelf). Ik kan niet meer zonder. Het gemak in het ongemak vinden blijft een uitdaging, ook in het leven. Mooi geschreven! Je schrijfritme heeft iets kalmerends… voelt goed 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *