Wat geef jij aandacht?

“Waar gaat je aandacht naar toe?” vroeg ik haar en ik keek haar rustig aan. “Ik hoorde je niet zo veel zeggen vanochtend. Het leek wel alsof je een beetje stilletjes was, niet helemaal met je aandacht erbij.” 

We zitten nog eventjes te kletsen na een intensieve ochtend in de trainingsruimte. De andere deelnemers zijn al vertrokken. Het is nu verrassend stil. Her en der liggen een paar werkboeken verspreid op stoelen en op de grond, de gebruikte kopjes en glazen staan klaar om in de vaatwasser te zetten. Een paar stoelen staan scheef en het is te zien dat we een inspirerende ochtend hebben gehad. De energie is nu lekker stil in de trainingsruimte en ik ben nieuwsgierig hoe het met Bianca gaat.

“Tsja…” zegt ze, terwijl ze een beetje voor zich uit staart. “Ik heb het gewoon druk op het werk. Aan het eind van het jaar moet alles af en iedereen heeft nog vragen en opdrachten voor me. Mijn mailbox is ontploft en dan is vandaag mijn jongste dochter ook nog een beetje ziek. Toen ik haar naar school bracht vanochtend had ze een ontzettend bleek koppie. Ik had ook haast, dus voelde het niet fijn om haar daar achter te laten. Weet je, zo tegen het eind van het jaar zijn we moe, een beetje verkouden, er is zoveel te regelen en te doen.”

Bianca zucht en ineens kijkt ze me aan, alsof ze zich een beetje schuldig voelt. “Oh ja, sorry. Ik was er inderdaad niet echt bij. Mijn aandacht ging naar mijn jongste, naar mijn collega die me net een berichtje appte over een offerte die vandaag nog de deur uit moet. Ik was aan het bedenken wanneer ik dat kon gaan doen. Sorry. Mijn aandacht ging inderdaad niet naar de training vanochtend.”

Waar ben je als je niet hier bent? 
Ik ben ervan overtuigd dat we dit allemaal kennen. Dat je ergens bent of ergens mee bezig bent en dat je aandacht naar heel iets anders gaat. Naar iets waar je je zorgen om maakt, iets dat moet gebeuren, iets waar je verdrietig, boos, gefrustreerd of angstig voor bent. Iets dat je bezighoudt, anders dan wat er nu om aandacht vraagt. Op zich is daar niks mis mee, het is alleen wel zo dat je er last van kunt hebben, of niet kunt genieten van al het moois dat er op dit moment wel is. Zoals Bianca tijdens deze ochtend. Ze voelde zich niet prettig, niet aangesloten op wat er gebeurde en daar voelde ze zich weer schuldig over. Ze zei wel drie keer sorry. Zo herkenbaar.

Leven met aandacht
Ken je dat gevoel dat je soms hebt als je telefoon gaat en je ziet wie het is die belt? Soms kan ik in een fractie van een seconde een JA voelen of een NEE. De JA is dan het gevoel dat ik blij ben dat deze persoon belt ik wil hem of haar wil spreken, ik heb daar dan even zin in. En soms is het intuïtieve gevoel een NEE, Heb jij dat ook? Meestal neem ik hoe dan ook de telefoon op, want dat intuïtieve stemmetje fluistert – terwijl mijn gedachten allang hadden besloten dat ik op moet nemen – dat het hoort, dat ik iets moet bespreken, enz.

Weet je dat je intuïtie, je onderbuikgevoel of je innerlijke weten je wel honderden keren per dag iets toefluistert? Over iets dat je fijn vindt of niet, over iets dat klopt of niet klopt, over een situatie die je fijn of minder fijn vindt, over een grens die wel of niet overschreden wordt, over gedrag van een ander waar je je veilig of niet veilig bij voelt. De hele dag door fluistert dat innerlijke stemmetje belangrijke informatie. Maar ja, hoor je het wel of ben je met je aandacht ergens anders? Ben je aan het plannen, regelen, oplossen, rennen, vliegen, Whatsappen, oordelen, haasten…?

Aandacht is ook een keuze
Er zijn boekenkasten volgeschreven over mindfulness, leven in het nu, jezelf zijn, luisteren naar je intuïtie. Prachtige boeken. En soms gaat het er voor mij om hoe ik dat in mijn dagelijkse leven kan doen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat het gaat om de kleine dingen, elke dag en dat bewustwording van wat er zich nog meer allemaal in en om je heen afspeelt, leidt tot een rustiger, fijner, waardevoller en plezieriger leven. Dat klinkt heel groots, dat is het misschien ook wel, maar ik houd het graag klein en praktisch. 

Merk maar eens op als je jezelf een aantal keren per dag de volgende vragen stelt en beantwoordt:

  • Wat gaat mijn aandacht NU naar uit?
  • Helpt me dat of niet? 

Als je antwoord ‘nee’ is, richt dan je aandacht eens op iets anders. Bij voorkeur op dat hele zachte wijze fluisterstemmetje dat jij ook hebt, of op datgene dat je welgraag zou willen dat er nu gebeurt. Hoe vaker je dit doet, hoe mee je zult merken dat aandacht, stemming, plezier en bewust zijn een keuze is.

Ik wil gewoon genieten…
Ik vroeg Bianca: “Wat zou jij graag willen dat er vanmiddag gebeurt?”
Ze was even stil, keek me aan met een kleine glimlach en pretlichtjes in haar ogen. “Ik wil gewoon genieten van de training vanmiddag, lachen en me geïnspireerd voelen.” 
Ik voel een glimlach opkomen bij mezelf, heerlijk: ”Wat fijn dat je je aandacht vanmiddag aan jezelf mag geven.” 

0 thoughts on “Wat geef jij aandacht?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *