Wanneer je last hebt van je hoogsensitiviteit

“Jeetje, dat had ik veel eerder moeten doen.” Enigszins verbaasd kijkt ze me aan. “Allerlei puzzelstukjes die in elkaar vallen; dat alles met elkaar verbonden is. Ik zie de verbanden nu. En ik snap ook waarom ik doe wat ik doe. Dankjewel. Echt heel fijn.” Dat is wat een hoogsensitieve moeder zegt tijdens onze eerste sessie samen.

Ons gedrag wordt bepaald door ervaringen uit het verleden
95% van ons gedrag is geautomatiseerd. We kiezen er dus niet bewust voor om te doen wat we doen. Dat wordt onbewust bepaald door dingen die we in het verleden hebben meegemaakt. Als dat helpende ervaringen zijn geweest, is dat uiteraard helemaal prima. Helaas wordt ons gedrag ook vaak beïnvloed door niet-helpende ervaringen. We worden erdoor beperkt in ons huidige, dagelijks leven. We zijn bijvoorbeeld minder assertief dan we hadden gewild of hadden een korter lontje. Je herkent het misschien zelf ook wel: dat de manier waarop we reageren op iemand met wie je eerder een aanvaring hebt gehad anders is dan de manier waarop je tegen diegene had gereageerd toen je alleen nog maar positieve contacten met elkaar had gehad.

IEMT vermindert de negatieve lading van niet-helpende ervaringen
Deze zorgzame hoogsensitieve moeder heeft laatst een situatie meegemaakt die niet prettig was. En achteraf denkt ze: had ik daar maar anders op gereageerd. Integral Eye Movement Therapy (IEMT) is een zachtaardige manier waarmee je op basis van ervaringen in je huidige leven terug kunt sporen naar de niet-helpende ervaringen die ten grondslag liggen aan het gedrag. Door de negatieve lading van die niet-helpende ervaringen af te halen of te neutraliseren, zul je daar in toekomstige vergelijkbare situaties profijt van hebben. Het kan zo maar zijn dat je dan veel rustiger of assertiever reageert. Dat is uiteraard afhankelijk van de situatie en het gedrag waar het om gaat.

Negatieve herinneringen werden milder
Middels IEMT gaan we op een zachtaardige manier terug naar de eerdere ervaringen met ditzelfde gevoel. We halen vervolgens door middel van oog-volgbewegingen de negatieve lading van die ervaringen af. Deze hoogsensitieve moeder begrijpt ineens waarom ze heeft gereageerd zoals ze heeft gereageerd. Er komen herinneringen naar boven – waarover ze tijdens de IEMT-behandeling niets tegen mij over hoeft te vertellen – waardoor ze nu snapt waar het vandaan komt. En nu ze op die situatie terugkijkt, voelt ze zich juist krachtig, waardoor ze er een volgende keer dat ze zoiets meemaakt anders op zal reageren.

Inventariseren wanneer ze last heeft
Samen inventariseren we hierna van wat voor andere soort situaties in haar leven ze last heeft van haar hoogsensitiviteit. Daar kunnen we mooi mee aan de slag in de volgende sessies van het 1-op-1-coachingstraject; aan de ene kant door te kijken naar waar ze wel bewust invloed heeft op de situatie en wat ze daar anders in kan doen. En aan de andere kant door ook bij die situaties te kijken door welke niet-helpende ervaringen haar gedrag in die situaties wordt beïnvloed.

Heb jij soms last van je hoogsensitiviteit?
Hoogsensitiviteit is een enorme kracht, maar als je niet goed weet hoe je ermee om kan gaan, kan het ook ontzettend lastig zijn. Mede doordat het wordt beïnvloed door niet-helpende ervaringen in het verleden kun je er bijvoorbeeld ontzettend gespannen, overprikkeld of onrustig van worden. Daarom is mijn vraag aan jou: waar heb jij last van als het gaat om je hoogsensitiviteit? Laat het weten in een reactie onder dit blog.

P.S.: Volg je me al op facebook of instagram?

0 thoughts on “Wanneer je last hebt van je hoogsensitiviteit”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: