Waarom zou ik als ondernemer zichtbaar zijn op LinkedIn?

Vorige week werd ik in een podcast van collega-ondernemer Hans Keeren, SEO trainer en expert bij Qonvert, geïnterviewd over LinkedIn. Waarom ben ik fan? En hoe help ik ondernemers LinkedIn in te zetten? Want waarom vind ik dat ondernemers LinkedIn moeten inzetten? 

Niks moet
Kijk, je moet natuurlijk helemaal niets. Ik zeg altijd: Doe wat bij je past! Dat is soms wel makkelijker gezegd dan gedaan. Wat mis ik als ik niet aanwezig ben op LinkedIn? Of waarom moet ik steeds weer van die ‘halleluja verhalen’ bedenken? En wie zit er nou op mijn bericht te wachten? Mijn kennis is toch niet zo bijzonder!?  

Blokkade
Deze en andere vragen zorgen ervoor dat ondernemers een grote blokkade voelen om socials in te zetten. En dat snap ik. Dat heb ik namelijk ook gehad. En eigenlijk heb ik het nog wel een beetje. Toch ben ik regelmatig zichtbaar, vooral op LinkedIn. Dat kan ik nu doen (zonder dat het geforceerd voelt) omdat ik gekozen heb. Gekozen voor LinkedIn en een keuze gemaakt in mijn onderwerpen en verhaallijnen.   

Facebook niet, LinkedIn wel
Onlangs heb ik Facebook van mijn telefoon gegooid. Ik werd helemaal gestoord van de ongevraagde advertenties, ook als ik niet met Facebook bezig was. Zo irritant die inbreuk op mijn tijd. En weet je, het bevalt me prima, geen Facebook op mijn telefoon. Ik zie Facebook nu als ik op mijn laptop aan het werk ben. Ik ben lid van een aantal besloten groepen. En ik gebruik Facebook vooral zakelijk: als beheerder van BNI Haarlem Op Dreef, mijn professionele netwerkclub waar ik wekelijks mee ontbijt. Natuurlijk houd ik ook de pagina’s van mijn klanten in de gaten. Voor Winny Paauw Communicatie is LinkedIn het belangrijkste platform om aanwezig te zijn!  

Verhaallijnen
De tweede keuze die mij over mijn innerlijke hobbel heen helpt gaat over de onderwerpen waarmee ik zichtbaar wil zijn. Ik wil dat mijn relaties en klanten niet alleen zien wat ik zakelijk doe. Mijn klanten kiezen ook, of misschien wel juist, voor mij vanwege de persoon die ik ben. Ik vind het fijn om ook Winny te laten zien in de rollen die ik heb, bijvoorbeeld als moeder, echtgenote, zus, dochter en als communicatie vakvrouw met verstand van sales. 

Kwartaal
Mijn keuzes helpen mij om vooruit te plannen. Ik doe dat per kwartaal. Ik kijk drie maanden terug en drie maanden vooruit. Wat was ik van plan? Wat is er gelukt? En wat niet? Wat betekent dat voor de komende drie maanden? Dit geeft mij rust. Ik maak en plan berichten vooruit met behulp van een tool en zorg voor de juiste beelden. Dat zet ik klaar en dan heb ik er geen omkijken meer naar. 

Brainstorm
Het kiezen van onderwerpen, daar help ik mijn klanten ook mee. Sparren over zijn of haar business vind ik het allerleukste. Wat is jouw verhaal? Jouw toegevoegde waarde? Welk probleem of welke zorg los jij op? Zo’n brainstormsessie levert een lange onderwerpenlijst op die helpt om je communicatie in te richten. Ook kom je er ‘along the way’ achter welke media het beste ingezet kunnen worden. En ja, in alle gevallen is dat LinkedIn!  

Focus op LinkedIn-page 
En met de nieuwste ontwikkelingen op LinkedIn ga ik me in ieder geval veel meer bezighouden met mijn LinkedIn-page, mijn bedrijfspagina. De LinkedIn-goeroes hebben onderzocht dat het aantal views op je persoonlijke profiel minder wordt. En dat het organisch bereik van jouw LinkedIn-page steeds groter wordt. Een inhoudelijk sterke bedrijfspagina en het opbouwen van het bereik van mijn pagina is dus belangrijk. Daar gaat het komende kwartaal al mijn aandacht naar uit! 

Zichtbaar in 2020 
Wil je nu ook aan de slag met jouw LinkedIn-page? En weten wat de nieuwste ontwikkelingen zijn op LinkedIn en hoe je hiermee aan de slag kan? Dit jaar heb ik nog twee trainingsmomenten, op woensdag 20 november en donderdag 28 november 2019. In de training ga je aan het werk met jouw LinkedIn op basis van mijn persoonlijke tips voor jou! Bovendien krijg je ook een 1-op-1 afspraak drie tot vier weken na de training. Dat is een mooie stok achter de deur om echt aan de slag te gaan! 

Wil je nu eindelijk eens over die hobbel heen? En gaan ervaren wat LinkedIn kan doen? Meer informatie vind je op www.paauwcommunicatie.nl of mail naar winny@paauwcommunicatie.nl. Nu een training volgen zorgt ervoor dat je 2020 voortvarend gaat starten! 

En als je benieuwd bent naar mijn podcast, die komt eind november online. Uiteraard laat ik dat nog weten via mijn socials.  

0 thoughts on “Waarom zou ik als ondernemer zichtbaar zijn op LinkedIn?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *