Waar kleine bedrijven groot in kunnen worden

Je hebt er vast ook wel van gedroomd: een video produceren die viraal gaat. Ik wel, maar ik weet ondertussen beter. Ik heb al veel video’s gemaakt en geen van mijn video’s is viraal gegaan. Sterker nog, ik beheer nu drie videokanalen en allemaal met minder dan 1000 abonnees. Klinkt niet erg hoopvol, maar ze doen wel precies wat ik verwacht. Ze zorgen er namelijk voor dat ik vindbaar ben op Google en YouTube.

Waar het uiteindelijk om gaat, is dat jouw video’s worden gezien door het juiste publiek. In dit blog vertel ik je hoe je het meeste uit je YouTube kanaal kunt halen zonder een virale hit.

De eerste stap naar jouw YouTube succes: Onderwerpen zoeken
Als kleine onderneming beschik je niet over de middelen om iedere maand regelmatig en consequent video’s te produceren en dan kun je je maar beter focussen op het creëren van een paar goede kwaliteitsvideo’s. Dat wil zeggen dat je gericht video’s gaat maken waarvan je zeker weet dat er een behoefte is.

Er zijn drie belangrijke bronnen voor de meeste YouTube video’s:

  • Zoeken – Gebruikers zoeken op basis van een zoekwoord op YouTube en vinden zo jouw video’s.
  • Aanbevolen video’s – Jouw video’s worden getoond bij andere verwante video’s als aanbevolen video om nu te bekijken.
  • Home video’s – Gebruikers zien jouw video thumbnail op hun homescherm.  

Aanbevolen en home video’s zijn sterk met elkaar verbonden. De meeste YouTube creators zijn het erover eens dat met video’s getoond bij aanbevolen video’s je een loyale groep volgers moet hebben of een extreem hoge doorklik en waarbij je een hoge retentie van de kijker weet te behouden. Dit zijn doorgaans de video’s die viral gaan, maar moeilijk om succesvol te dupliceren.

Focus op de zoekvideo’s
Daarom kun je je beter focussen op de Zoek video’s. Zeker als je net begint of een kleine onderneming (met weinig middelen) hebt. Dit kun je doen door je kennis te laten zien en je daarbij te richten op relevante zoekwoorden. 

Als voorbeeld laat ik je hier mijn video over de automatische ondertiteling zien.

Deze video staat 2 maanden online en heeft al 218 views, terwijl mijn kanaal nu 12 abonnees heeft. Een goede tweede is de video animaties maken met Canva, met 81 views.

Zo zie je dat de ene video beter scoort dan de andere. Als je verder inzoomt op mijn kanaal zie je dat video’s zonder duidelijke zoekwoorden, minder views hebben. Deze video’s zijn afhankelijk van loyale kijkers en met 12 abonnees is dat nog een te kleine groep.

Long-tail zoekwoorden
Het is moeilijk om hoog in de zoekresultaten te komen met competitieve zoekwoorden, dus begin met minder competitieve zoekwoorden. Deze ‘long-tail’ zoekwoorden hebben misschien niet een groot volume, maar ze leveren je wel de serieuzere kijker: mensen die op zoek zijn naar iets specifieks (en dus niet alleen aan het browsen zijn).

Gebruik autosuggest
De YouTube autosuggest functie is een hele fijne tool om nieuwe zoekwoorden te vinden waar je je op kunt richten. Ga naar YouTube en begin met het typen van ieder willekeurig zoekwoord in de zoekbalk. Je krijgt dan vrijwel direct een dropdown lijst te zien met zoekwoorden. Deze suggesties zijn gebaseerd op eerdere relevantie zoekacties van gebruikers. Dit is een enorme bron van inspiratie; al deze suggesties kun je gebruiken voor een video-idee. Het feit dat YouTube ze voorstelt, betekent dat ze veel worden gebruikt. Zo kun je zonder zorgen video’s maken over deze onderwerpen wetende dat er een potentieel publiek voor is. 

Gebruik Google Trends
Zodra je een hele lijst met potentiële zoekwoorden hebt gevonden met de autosuggest functie van Youtube, dan kun je deze lijst vervolgens verfijnen. Een hele mooie gratis tool hiervoor is Google Trends. Deze tool geeft je de mogelijkheid om verschillende zoekwoorden met elkaar te vergelijken op een specifieke datum. Je kunt zelfs een vergelijking maken op basis van de populariteit in YouTube search. Vergelijk zo meerdere zoekwoorden in Google Trends en vind je winnende zoekwoord. Het is nu tijd om te beginnen met het maken van nieuwe video content. 

Slim Online Video Boost Programma
Ben je al bekend met het Slim Online Video Boost Programma? Daarin neem ik je stap voor stap mee om een succes te maken van je online video’s. Je vertrouwen groeit enorm omdat je al snel succes gaat ervaren. Je krijgt namelijk steeds bevestigd hoe krachtig video is. Video werkt! Ook bij jou.

0 thoughts on “Waar kleine bedrijven groot in kunnen worden”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: