Tips om je weerstand te verhogen bij stress

Stress; je ervaart het vast regelmatig, ik tenminste wel. Een vol hoofd en pijn in mijn buik. Een soort verlammend gevoel in mijn lijf en eigenlijk niet in staat om optimaal te functioneren. Op mijn tenen lopen. Het is gewoon een rotgevoel. Veel vrouwen gaan slechter eten en voor zichzelf zorgen. We worden er niet vrolijk van. Uiteindelijk zakt die negatieve spiraal verder naar beneden en kan je in een depressie raken. Je immuunsysteem verlaagt.

Vol hoofd (bovenpool)
Door zorgen en piekeren raakt je hoofd vol en afvalstoffen gaan zich ophopen in je lijf. Je krijgt hoofdpijn en een gevoel dat er watten in je hoofd zitten. Je brein maakt overuren (de temperatuur loopt iets op in je hersenen, je hebt verhoogde kans op bijholteontsteking) en je probeert gedachten en emoties te ‘verteren’ in je hoofd. Dat gaat natuurlijk niet. Verteren doen we in de buik en wat overblijft poepen we uit.

Verstoord hart en longgebied (middenpool)
Stress zorgt voor een hoger hartritme, een snellere en oppervlakkige ademhaling. De hele bloed- en stofwisseling loopt langzaam in de soep. Hoge bloeddruk en hyperventilatie liggen op de loer. Wat helpt is deze ademhalingsoefening: 4 tellen inademen, 7 tellen vasthouden en 8 tellen uitademen. De eerste momenten ga je in de weerstand. Ademhalen is lastig zo, maar na even oefenen gaat het vanzelf. Deze oefening helpt je ademhaling naar beneden te brengen en je stressniveau te verlagen.

Buikgebied (onderpool)
Het buikgebied is een ongelooflijk belangrijke plek voor je gezondheid. Hier vinden spijsverterings- en groeiprocessen plaats (geslachtsorganen). Vergeleken met je hersenen is het een warmtegebied. Een plek van zachtheid, gevoeligheid en geborgenheid. Stress in je lijf ervaar je vaak als buikpijn: krampen, diarree, obstipatie. Alles gaat op tilt. Bij langdurige stress raak je een beetje de controle kwijt. Je darmen gaan verkeerde stofjes maken. Je verlangt naar ongezonde dingen met alle gevolgen van dien.

Je darmflora (microbioom) bepaalt je gezondheid, maar hoe houd je haar gezond?

Tip 1: Ontspanning/zelfzorg bij stress
– Wandelen in de natuur zorgt voor stressverlaging. Geniet van wat Moeder Natuur te bieden heeft. De geuren, kleuren, de wind in je haar. Focus op wat je ervaart.
– Yoga Nidra is een oude yogatechniek. Het wordt ook wel slaapyoga genoemd. Je wordt door je lichaam geleid waar je plek voor plek leert voelen en loslaten. Je mag dus niet in slaap vallen. Deze vorm van yoga is zeer ontspannend.
– Doe de linkerhersenhelft-oefening: Deze oefening duurt maar 2 minuten. Leg je rechtervoet op je linkerknie. Leg je linkerhand onder je rechtervoet. En je rechterhand op je rechtervoet. Blijf 2 minuten in deze houding zitten.

Tip 2: Voeding
Schrijven over voeding is een open deur. We hebben allemaal onze eigen visie en mogelijkheden. Want laten we eerlijk zijn: bio- of biologisch-dynamische voeding is een stuk duurder en niet iedereen kan het zich veroorloven. Maar toch, je zal zien als je je voedingspatroon aanpast, voel je vitaliteit.

– Eet veel groenten (400 – 500 gram per dag) en 2 stuks fruit
– Probeer veel minder vlees te eten
– Kies voor gezonde vette vis (haring, makreel)
– Wees voorzichtig met melkproducten, tenzij het biodynamisch is (Demeter)
– Geen toegevoegde witte suikers
– Drink voldoende water/groene thee

Tip 3: Manuele lymfedrainage van de buik
Langdurige stress verandert de samenstelling van je lymfe. Er treedt vervuiling op en zou zo snel mogelijk je lichaam moeten verlaten, maar dat lukt niet. Je lymfe- en bloedvaten verkrampen door stress, waardoor het weefsel rondom verzuurt. Afvalstoffen worden opgeslagen in vetweefsel. Je immuunsysteem raakt ontregelt, je hele lichaam raakt overbelast. Een manuele lymfedrainage gebeurt met een zachtheid van ‘kattenpootjes’. De diepe lymfegrepen van de buik zijn intenser maar zacht. Deze massage is een verademing voor mensen met stress. Regelmatig manuele lymfedrainage van je buik helpt om de afvalstoffen sneller af te voeren, je lichaam wordt schoner en je gaat je beter, vitaler en vooral meer ontspannen voelen.

Stressbehandeling op maat
Mijn Praktijk GAIA in Zaltbommel is gespecialiseerd in manuele lymfedrainage. Je bent dus in betrouwbare handen. Samen kijken we wat nodig is, hoe lang de massage mag duren en welke regelmaat bij jou past. Laat stress je er niet onder krijgen en boek voor jezelf deze fijne behandeling.

4 thoughts on “Tips om je weerstand te verhogen bij stress”
  1. Wat een fijne tips, Margaret. Op de lymfedrainage na pas ik alle tips toe, maar merk ook dat de stress soms ongemerkt weer oploopt. Zeker door alle corona maatregelen. Het missen van wandelen ivm isolatie, de yogalessen die wegvallen (voor beiden Ć¼berhaupt geen energie door het ziek zijn), onzekerheid over voortbestaan van mijn praktijk, hoe vergaat het mijn kinderen, ouders, andere geliefden? etc.etc Waar ik normaal mijn stress hanteerbaar kon houden, lukte dat met de stapeling van dit alles niet.

    Gelukkig vind ik weer de ommekeer en lukt het weer beter. Jouw tips benadrukken voor mij nog eens het belang en voor anderen vast ook. Dank je wel

    1. Ik ben blij dat het beter gaat Willy. Het is een lastige tijd. Stress bespringt je soms en we hebben te maken met zorgen die we eigenlijk nooit op deze manier gekend hebben. Dank je wel van voor je reactie.

  2. Ik ben blij dat het beter gaat Willy. Het is een lastige tijd. Stress bespringt je soms en we hebben te maken met zorgen die we eigenlijk nooit op deze manier gekend hebben. Dank je wel van voor je reactie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: