Tijd voor jezelf maken is als het bakken van een appeltaart

‘Ik vind het zo jammer dat schrijven bij veel mensen vaak onder aan het prioriteitenlijstje staat’ schrijft Marije deze week in haar mail. Mijn schrijfcoach, onze schrijfcoach merkt waarschijnlijk dat er weer iets minder geschreven wordt. Oeps, die komt bij me binnen zeg. Want ik heb mijn schrijfflow ook niet gaande gehouden. Zeker na de vakantie, nu de dagelijkse drukte van alledag en het ritme van mijn volle leven zich weer aandient.

Een blij ego is een ongezien hartsverlangen
Herken jij dat ook, dat je onvoldoende tijd hebt om juist die dingen te doen waar je energie van krijgt, waar je blij van wordt of waar je van ontspant? Heb jij jezelf toch weer onderaan je eigen to-do lijstje gezet? Bij mij was het er na de vakantie ook weer ingeslopen. In de drukte van alledag zorg ik dan ietsje beter voor anderen dan voor mezelf. 

Overigens vindt mijn ego de vraag van Marije wel fijn, want hierdoor kan ik me verschuilen achter de smoes dat kennelijk vele anderen ook onvoldoende schrijftijd voor zichzelf nemen. Maar ja, een blij ego betekent vaak een ongezien hartsverlangen. 

Wat ben ik dan blij dat mijn schrijfcoach me hier weer even aan herinnert en dat ik er direct iets aan kan doen! Dus Marije…. deze is voor jou! 

Wat maakt nou dat je niet gewoon verandert?
Als NLP trainer en coach houd ik ervan om niet te kijken naar de inhoud van een vraag, maar naar de structuur van het patroon. Bijna iedereen wil wel iets veranderen: meer sporten, minder snoepen, gezonder leven, meer tijd voor partner, vaker op stap met de kinderen, meer tijd nemen om te lezen, schilderen, mediteren, yoga, een sabbatical of meer tijd om te schrijven. Wat maakt nou dat je dat niet gewoon doet? Er is dus op een diepere laag meer aan de hand.

Zoals je het gewend bent
Het gaat niet over de inhoud, maar over de structuur, over jouw ingesleten patronen en sabotagestrategieën. Soms wil je wel anders, maar op een onbewust level blijf je toch de dingen doen zoals je het gewend bent. Want als het veranderen van gedrag zo makkelijk was, dan had je het toch al lang gedaan?

Voorbij jouw sabotagestrategie
Eigenlijk wil je een nieuw patroon aanleggen, een nieuwe gewoonte laten ontstaan. In de toolbox van NLP zitten vele manieren waarop je tot gedragsverandering kan komen. Vandaag wil ik eens een andere, minder bekende, NLP techniek toelichten: het installeren van een succesvolle strategie. In alles wat je doet, volg je een strategie. Je hebt een strategie om ’s ochtends op te staan, ’s avonds naar bed te gaan, om boodschappen te doen, om te koken, om kleding te kopen. Alles verloopt volgens een – meestal onbewust – stappenplan. Sommige strategieën zijn succesvol voor jou en andere niet. Zo simpel is het. 

Het is zo simpel als het bakken van een appeltaart
Het grappige is dat het uitrollen van een strategie bijna hetzelfde is als het bakken van een appeltaart. Als je de stappen in de juiste volgorde zet en de goede ingrediënten gebruikt, kun je net zo’n succesvolle appeltaart bakken als je oma of je moeder dat doet of vroeger deed. Maar als je bijvoorbeeld het zout vergeet toe te voegen, of de klokhuizen van de appels niet verwijdert, of de taart te kort in de oven doet, dan is de taart uiteraard niet zoals je hem wilt.

Welk ingrediënt mis je in jouw sabotagestrategie?
Als je gedrag wilt veranderen met het behulp van het bewustzijn van je sabotagestrategie, dan is het wel handig om te weten welke stap je anders hebt te doen of welk ingrediënt je mist in jouw sabotagestrategie. Dat is soms een beetje puzzelen. Maar ik ben ervan overtuigd dat we stiekem best weten hoe we onszelf saboteren. Door je sabotagestrategie concreet voor je te zien, weet je dus hoe en wat je anders kunt doen. 

Terug naar mijn schrijftijd-strategie
Ik ben er de laatste tijd dus helaas weer goed in geworden mijn schrijftijd-strategie te saboteren, omdat ik me laat afleiden door zaken die ik op dat moment ‘belangrijker’ vind. Deze zomer ging het nog erg goed en sinds enige weken heb ik niet meer geschreven.

Een oud patroon
Mijn focus beweegt dus weer mee met de omgeving, de mail die binnenkomt, een kind dat aandacht nodig heeft, een grote klus die gedaan moet worden. Pas als het huis schoon is en alle ‘dringende klussen’ gedaan zijn, maak ik tijd vrij om te schrijven. Dit is een oud patroon van me. Ik herken het. Getver… Kennelijk maak ik al het andere belangrijker dan schrijven. Interessant. 

Terwijl ik dit schrijf had ik ‘eigenlijk’ mijn administratie moeten controleren, want morgen heeft mijn accountant de stukken nodig om verder te gaan. En toch zit ik nu met een big smile te schrijven. Om precies te zijn al 35 minuten, en mijn blog is bijna afgerond.

Het is gelukt!
Ik heb mijn strategie aangepast. Ik heb om precies te zijn twee stapjes toegevoegd: in plaats van focus op al het andere, heb ik mezelf de vraag gesteld waar ik zin in heb om te doen. En als tweede stap heb ik het glimlachende gezicht van mijn schrijfcoach gevisualiseerd op het moment dat ze dit blog leest. 

Herhalen
En nu heb ik in ieder geval vandaag al mijn gedrag veranderd. Mijn schrijftijd-strategie heb ik opgeschreven, aangepast, uitgevoerd en  geïnstalleerd. Het heeft gewerkt. Dat zal ik de volgende keer weer doen, en daarna weer. Want als je een nieuw patroon wil installeren, heb je wel de succesvolle strategie te herhalen. Zodat het een gewoonte kan worden. Daar is dan weer iets meer tijd en herhaling voor nodig. Maar ik weet nu wel hoe het voor mij werkt: ik beeld me het glimlachende gezicht in van mijn schrijfcoach en ik anticipeer het gevoel van rust en trots als ik weet dat ik weer een fijn blog heb geschreven.

Wil jij meer zicht op jouw sabotagestrategieën?
Weet jij wat de stappen zijn van jouw sabotagestrategie? Of het nou gaat om schrijven, sporten, snoepen of tijd voor jezelf inlassen, de inhoud maakt niet uit. Als je een patroon herkent dat niet voor je werkt, ga eens puzzelen met een NLP coach om jouw zelfsabotage helder te krijgen, zodat je andere keuzes kunt maken. Het levert je in ieder geval een hele grote glimlach op, zoals ik hier nu ook zit, en wie weet ook wel een nieuw patroon. Ik kan je online en ook live helpen om jouw strategieën te onderzoeken. Zo leuk om te doen. 

4 thoughts on “Tijd voor jezelf maken is als het bakken van een appeltaart”
  1. Een (ongezien) hartsverlangen.. Wat doen we onszelf toch tekort. Deze week ook een veranderstrategie ingezet en de schrijfsoos gestart. Een goeie zet. En weet je bij Koozie geurt de appeltaart door de zaak. Dus dat was twee vliegen in één klap 😉 Ik heb genoten van mijn kleine ‘aanpassing’. Mooi hoe je dit bevestigd voor mij met je blog.

    1. Wat een fijn blog! Zo herkenbaar, het to do lijstje , terwijl als je eerst doet waar je zelf een smile van krijgt, meteen de gehele dag nog beter verloopt.
      Zo tof zijn om bij Jellie onder het genot van die heerlijke huisgemaakte appeltaart blogtijd te reserveren.

  2. Ik kom nog steeds niet aan schrijven toe, omdat ik volledig tot stilstand kom bij je prachtige quote:

    ‘Een blij ego is een ongezien hartsverlangen.’

    Zo dan, dat is een nadenkertje. Prachtig.
    Tevens wil ik je even bedanken: schrijven gaat voor de boekhouding?! Nogal logisch dat meerdere ondernemers gestresst bij me komen haha
    Toch wel een inspiratiemomentje om ondernemers te helpen met hun sabotagestrategie door NLP.

    Geweldig stuk, Ingrid. Dank je!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: