Taal en techniek

Techniek. Het is misschien raar om aan techniek te denken als je Chinees leert, maar ik loop er geregeld tegenaan. Bij mijn eigen appje, als ik niet snap hoe ik een woordkaart kan terugvinden of veranderen. En ook nu ik me oriënteer op alternatieven voor mijn app. Er zijn prachtige digitale lesprogramma’s, apps en oefenmogelijkheden voor Chinees-lerenden, maar dan moeten ze wel ‘werken’.

Klantenservice
Ik geef het direct toe, ik ben er niet handig in. Zelfs bij het maken van een account loop ik vaak vast. Hoe vaak ik niet de klantenservice moet bellen om iets te vragen of te herstellen (als ik het telefoonnummer tenminste kan vinden). En dan heb ik nog het geluk dat ik redelijk Engels spreek, want veel websites en apps voor Chinees zijn in het Engels. 

Digitale zelfredzaamheid
Er zijn ook veel digitale lessen, oefenmogelijkheden en apps voor NT2-curisten. Tijdens mijn NT2-lessen zag ik, dat de meeste cursisten goed overweg kunnen met hun smartphone. Maar, net zoals ik, vinden ze het vaak lastig om een account te maken of een app als Quizlet of WRTS te installeren. Zelfredzaamheid is – zeker nu – ook een kwestie van digitale zelfredzaamheid. 

Begeleiding bij zelfstudie en techniek
Als beginnend NT2-docent raakte ik trouwens enigszins overweldigd door het enorme aanbod aan (digitale) NT2-leermiddelen. Ik vond het niet gemakkelijk om ze te beoordelen op geschiktheid. Bovendien lag in mijn opleiding tot NT2-docent het accent niet direct op het begeleiden van cursisten bij zelfstudie of bij het aanleren van digitale vaardigheden. Achteraf vind ik dat jammer. 

Ik heb er dan ook spijt van, dat ik mijn NT2-cursisten niet heb meegenomen in de digitale mogelijkheden voor zelfstudie – al was het maar via hun telefoon. Want ik denk dat juist die digitale mogelijkheden voor zelfstudie het spreken en leren van Nederlands enorm kunnen versnellen. 

Waarom leer ik Chinees?
In 2020 gaf ik lessen Nederlands aan inburgeraars, als NT2-docent in opleiding. NT2 staat voor Nederlands als tweede taal. Deze nieuwkomers in Nederland moeten binnen drie jaar hun inburgerings­examen doen. Ik heb mijn cursisten zien worstelen met onze taal. Vaak voelde ik me als docent met lege handen staan; ik wilde ze zo graag helpen – maar hoe? Daarom leer ik nu Mandarijn-Chinees. Ik wil ervaren wat mijn NT2-cursisten meemaken als ze een wildvreemde taal moeten leren. En ik hoop dat NT2-docenten en -cursisten iets hebben aan mijn ervaringen en tips. 

0 thoughts on “Taal en techniek”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: