Reclame in je nieuwsbrief

Een vraag die mij vaak wordt gesteld, is hoe dat nu werkt met reclame. Hoe vaak kun je een aanbod doen zonder dat men zich weer uitschrijft? Alleen maar reclame maken is niet handig en het nooit doen ook niet. Waar ligt de balans?

Voor sommige branches is het logisch dat er in elke nieuwsbrief een product wordt aangeboden waar je voor betaalt. Winkels en webwinkels zijn daar een goed voorbeeld van. Ook voor een trainingsbureau is het heel normaal om een agenda naar een betaald aanbod in je nieuwsbrief op te nemen. 

Het wordt lastiger te grijpen hoe de balans werkt als het gaat om het aanbieden van je eigen diensten en producten. Vooral voor zzp-ers is dat een issue waar ze vaak mee stoeien. Het hangt van een aantal factoren af dat reclame maken.

Van je doelgroep
Er zijn groepen mensen die wars zijn van reclame. De grote vraag is dan wel: van welk soort reclame? ‘Right in your face’ reclame wordt vaak als storender gezien dan een verhaal over een klant die een fantastisch resultaat bij je boekt. Misschien geldt dat voor jouw doelgroep ook wel. Kijk dan eens of je het op een andere manier kunt verkopen. Bied een gesprek aan of een webinar, laat iemand vertellen over jouw product, schrijf een blog, maak een vlog… er zijn veel alternatieven te bedenken.

Welke producten je verkoopt
Zoals gezegd, een webshop of iemand met een winkel kan gemakkelijker reclame maken en het is logischer voor zowel zender als ontvanger. Ook de prijs heeft invloed; dure producten zal men minder snel kopen via een e-mail, tenzij ze jou al op andere manieren hebben leren kennen. Je kunt deze producten wel gemakkelijker verkopen via een webinar of een gesprek. Kijk eens hoe je daarmee kunt spelen in je nieuwsbrief. 

Op welke manier je jezelf laat zien
Als iemand bij je koopt, dan is jij waarschijnlijk door een aantal fases gegaan. De know-like-trust fases worden die ook wel genoemd. Iemand kent je, iemand vind je leuk en iemand vertrouwt je (dit is heel kort door de bocht, wil je meer weten, google maar eens). In de vertrouwensfase is men meer geneigd te kopen. Om iemand te durven vertrouwen is het nodig dat je iemand leert kennen en dat je een band opbouwt. Jezelf laten zien helpt bij het opbouwen van die band. Dat betekent natuurlijk niet dat je alles in je nieuwsbrief of op internet gooit, het betekent wel dat je laat zien wat jou beweegt en waarom je doet wat je doet.

Bied waarde aan je lezers
Voorwaarde voor het boeien van je lezers is dat je waarde biedt. Je nieuwsbrief is bij voorkeur gemakkelijk te lezen en geeft ze een (gedeeltelijke) oplossing voor hun probleem. Ze leren er iets van of het zorgt voor vermaak. Je kunt rustig een deel van een blog in je nieuwsbrief opnemen of je vlog delen. Breng in kaart waar jouw doelgroep mee worstelt en bied daarvoor een oplossing.

Wissel dus af
Als je weet waar jouw doelgroep mee bezig is, kun je bijvoorbeeld een planning maken voor de komende drie maanden. Zo kun je belangrijke data meenemen, je lanceerplan erop afstemmen en schrijf je gericht je nieuwsbrieven. Dit zorgt ervoor dat je met vertrouwen reclame kunt maken en het je niet overvalt. ‘Oh nee, ik heb nog wat financiĆ«le gaten te dichten’ komt dan ook veel minder voor.

Geld verdienen via je nieuwsbrief
Ongeveer eens per maand organiseer ik een webinar, op 3 maart gaat deze over geld verdienen via je nieuwsbrief. Ik leid je aan de hand van 5 tips door de stappen die je kunt nemen om meer interactie met je lezers te krijgen en verkopen te kunnen maken. Wil je meedoen? Via werkenmetnieuwsbrieven.nl/webinar kun je je aanmelden. Ik zie je graag dan!

0 thoughts on “Reclame in je nieuwsbrief”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: