Ik mis je, dus ik schrijf

De zon is warm. Ik kan gemakkelijk in bikini zitten. Dat doe ik niet, mijn lijf is nog zo wit en ik wil niet verbranden. Een klein meisje schommelt en ze lacht. Hoe lang kun je schommelen zonder duizelig te worden? Of badminton spelen zonder dat het saai wordt? Of schrijven, hoe lang kun je schrijven?

Ik zit nu aan zee, na een flinke fietstocht. Met mijn rug tegen de deur van het strandhuisje van iemand anders, die er nu niet is. De zee ruist, golven komen en gaan. Ik hoor ook het lachen van kinderen, het gepok-pok van badminton. Iemand fluit een deuntje. Er loopt een zwarte kraai heen en weer, hij maakt nadrukkelijk geluid. Op zoek naar eten? Af en toe steekt hij zijn snavel in het warme zand. Als ik opkijk naar de vloedlijn zie ik mensen lopen. Sommigen met hond. Gewoon los van de lijn, ook al mag dat ’s zomers pas na zeven uur ’s avonds. Ik houd het hier nog wel even uit. Niet vergeten een appje te sturen naar onze jongste dochter, dat ik niet thuis ben met eten.

Hoofdstuk over levensangst
Dit fragment schreef ik in de zomer van 2017, toen het niet zo wilde vlotten met mijn boek Hartmama. Ik was bezig aan een hoofdstuk over levensangst, geen gemakkelijk thema. Schrijven op fijne plekken over andere dingen hielp me om in elk geval te blijven schrijven. Vanuit de luchtige observaties over het strandleven kon ik als vanzelf weer verder. Schrijvend onderzoeken.

Inzicht
Het was me al lang duidelijk dat ik door mijn boek te schrijven op een andere en nog intensere manier bezig was met mijn uitgestelde rouw, ook wel verlaat verdriet genoemd. Omdat het schrijven zelf me zoveel inzicht gaf, heb ik in deel 2 van Hartmama schrijfoefeningen opgenomen voor jou. Zodat je al schrijvend je moeder weer een beetje dichterbij kunt voelen. Zorg voor een fijne plek, een mooi notebook en tijd voor jezelf.

Schrijven
Schrijven is afdalen in je ziel en jezelf helen. Het schrijven van een poëtische tekst over je pijnlijke gevoelens werkt bevrijdend. Je koestert jezelf als het ware, en de invloed van de pijnlijke ervaring op je leven wordt minder groot doordat je er licht op laat schijnen.

Stapeltjesverdriet
Je herkent het vast, dat je bij een nieuw verlies in je leven ook weer oude pijn kunt voelen, zodat het verdriet dat je al die tijd al bij je droeg groter en heviger lijkt. Sabine Noten, rouwtherapeut en opleider aan het Land van Rouw, noemt dat heel mooi ‘stapeltjesverdriet’. Als je op jonge leeftijd een ouder verloor ben je daar gevoeliger voor dan andere mensen.

Stille aanwezigheid
In tijden van nieuw verlies is het belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt. Dat je rust neemt, je eigen plek opzoekt om alleen te zijn. Het helpt om een strandwandeling te maken, aan zee is het gemakkelijker om je gedachten en je tranen de vrije loop te laten. Het is niet altijd makkelijk om ook in contact met anderen je verdriet te laten zien. Toch kan het wel helpen om gewoon uit te spreken dat je verdrietig bent en de ander te vragen naar je verhaal te luisteren, of je even vast te houden. Verdriet vraagt niet om grote woorden, het vraagt om stille aanwezigheid.

Schrijfoefening – Elfjes over jouw moeder
Een mooie manier om uiting te geven aan jouw verdriet is het schrijven van ‘elfjes’. Een elfje is een gedicht van elf woorden geschreven in vijf regels. De eerste regel één woord, de tweede regel twee woorden, de derde regel drie woorden, de vierde regel vier woorden en de vijfde regel weer één woord. Het is een hele mooie vorm om een gedachte of gevoel kort neer te schrijven. Alles mag, je hoeft je niet bezig te houden met rijm. En als je ergens in een regel toch een extra woord nodig hebt, vooral doen! Wees niet te streng in het toepassen van de vorm, het gaat erom dat je wordt uitgenodigd om uiting te geven aan je gevoel.

Een voorbeeld:

Elfje
Help me
Te schrijven over
Wat ik niet zeggen
Kan

Schrijf een (of twee, of nog meer) elfjes over jouw moeder. Grote kans dat je woorden vindt voor jouw verdriet en dat je jezelf ermee verrast. Lees ze voor aan een vriend of vriendin, geef hen daarmee een inkijkje in jouw binnenwereld. Doe het op een betekenisvol moment (de geboorte- of sterfdag van je moeder bijvoorbeeld) of op een bijzondere plek.

Hartmama
Wil je nog meer schrijfoefeningen? Die vind je in deel twee van mijn boek. Je kunt jouw eigen exemplaar van Hartmama bestellen via www.susanvanderbeek.nl/hartmama. Of ben je geraakt door mijn blog en wil je weten wat ik voor jou kan betekenen in je eigen proces? Stuur dan een mail naar susan@susanvanderbeek.nl  om een kosteloze kennismaking van een half uur via Skype te boeken.

1 thought on “Ik mis je, dus ik schrijf”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *