Hoe kun je die stress en angst reduceren?

Wanneer je bang bent, kijk je voorzichtiger en scherper. De kijkruimte wordt kleiner en beperkter waargenomen. Er is meer focus, maar je leeft ook in een kleinere wereld. Lichamelijk gebeurt er van alles. Er is constant spanning in je lijf en zelfs je ademhaling en bloeddruk gedragen zich anders. In de wereld van nu zijn angst en stress een dagelijks onderdeel van ons leven. De meeste mensen ervaren nu meer angst en stress. 

Je lijf reageert op stress door allerlei lichamelijke processen in gang te zetten. Deze processen zorgen ervoor dat je in staat bent snel te reageren. Hierdoor stijgt je bloeddruk en pompt je hart je bloed sneller rond. Je ademhaling is anders, dus de zuurstofopname in je bloed ook. Zelfs je voedselvertering gaat anders ten tijden van angst en stress. Je lijf wordt in ieder geval in een opperste vorm van paraatheid gebracht, zodat het in staat is om tot actie over te gaan. Aangestuurd door de nodige hormonen, vanuit de bijnieren, zoals adrenaline en noradrenaline. 

Bewegen voor je dagelijks brood
Nog nog geen 200 jaar geleden moest je bewegen om aan je dagelijkse kostje te komen. En je lichaam moest in actie komen als er angst of stress was. Dan moest je in staat zijn om hard te kunnen weglopen of te vechten voor je leven. Sowieso als je niet bewoog, had je niets te eten. Stress kreeg de kans niet om zich langdurig op te hopen omdat er bewogen moest worden om te blijven leven. Kortdurende pieken van stress kwamen veelvuldig voor. Ze werden afgehandeld, er werd mee gedeald. In ieder geval bleef de onrust niet in je lijf achter. 

Bewegen tegen onrust
De situatie die we nu hebben, is een stuk ongewoner. Er wordt bijna letterlijk gevraagd of je op de bank thuis wilt plaatsnemen en daar vooral wilt blijven. Heel normaal dus dat, als je niet gaat vechten of kan weglopen, je iets anders wilt gaat doen met je lichaam. Je kunt echte lichamelijke onrust waarnemen. Daarom heb je juist nu een drang om iets te gaan doen. Dus klussen we in huis, de tuin, ruimen we massaal op, doen we klusjes voor anderen en gaan we massaal naar parken en bossen om te wandelen of te sporten.

Sporten
Ik sport nu meer dan ooit. Thuis doe ik crossfit via een Facebook live of een Youtube video. Elke ochtend doe ik yoga en ik ben weer aan het hardlopen. Volop in beweging dus. Voor mij werkt dit prima. Zo voer ik de dagelijkse stress af en heb er verder geen langdurige lichamelijke ongemakken van. De meeste van deze activiteiten deed ik al voor de coronacrisis, maar de frequentie is nu hoger. 

Bewuste en onbewuste invloed op je bloeddruk
Angsten zijn vaak niet tastbaar, ze zitten in je hoofd en worden grotendeels bepaald door wat je weet en kent. Bewust gebeurt dat veelal niet. Ze zijn gebaseerd op wat je weet uit het verleden. Onbewust worden er dan juist beslissingen gemaakt door je hersenen om te zorgen dat het voor jou veilig is. Het klinkt misschien groter dan het is, volgens je bewustzijn dus. Je hoeft tenslotte niet te vechten in een oorlog of lichamelijk iets anders heftigs te doen. Met je lichaam bewegen is een stress-verlagende factor. Hierdoor kan je de adrenaline – die zo rijkelijk door je lijf stroomt – afvoeren en gaat je bloeddruk weer omlaag, waardoor je hart minder hard hoeft te werken op de lange termijn. Bijzonder, want door lichamelijke beweging verhoog je juist je hartslag, terwijl je bloeddruk dus juist verlaagt. 

Blijvende lage bloeddruk
Mijn bloeddruk is lager dan ooit. Dit komt doordat ik de laatste 5 jaar (naast het sporten) eerst een NLP-opleiding en daarna verscheidene hypnose-opleidingen ben gaan volgen. Dit heeft een blijvende en gunstige invloed op mijn bloeddruk gehad. Dat komt onder andere door een bepaalde vorm van ontspanning waar je in verkeert als je in hypnose gaat. Tijdens de sessies van mijn opleidingen ging mijn bloeddruk met sprongen omlaag.

Benieuwd wat hypnose voor jouw kan doen?
Neem dan contact met mij op via mijn website: www.kailosinzichten.nl/contact

Blijf vooral lekker sporten en bewegen en zorg goed voor jezelf.

0 thoughts on “Hoe kun je die stress en angst reduceren?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: