Hoe je je voeten verzorgt na het wandelen

We wandelen wat af dit jaar. In je wijk, door het bos, aan het strand en ik hier langs de Waal als het water weer lager is. Lekker buiten met je toet in de zon en haren in de wind. Heerlijk! Even alle spanning loslaten en genieten van de natuur. Maar zorg je nu ook extra goed voor je voeten? Ze verdienen wel een zachte voetmassage toch? Ik leg je uit hoe je dat het beste kunt doen.

Heb je eelt onder je voeten? Zijn ze pijnlijk of gezwollen? Last van kramp of voelen je voeten gespannen? Een warm voetbad is een weldaad en geef je voeten daarna een zachte massage. Leg van te voren al een paar warme wollen sokken klaar.

Een warm voetbad
Laat warm water in een ruime bak lopen. Genoeg om je enkels onder water te hebben. Ga er even lekker voor zitten en ervaar wat er met je gebeurt als je voeten in het warme water zakken… Krijg je kippenvel? Misschien slaak je wel een zucht of zeg je iets tegen jezelf. Geniet van de 10 minuten me-time. Dit heb je verdiend. Nee, ga nou niet scrollen op je telefoon… even gewoon niks doen. Laat je gedachten zakken naar je voeten. Voel hoe warm ze worden en merk je dat je gedachten ook even verdwijnen? Goed zo. De Dr. Hauschka therapeutische baden zijn heel geschikt voor een voetbad. Droog na afloop je voeten goed af en pak ze in met je handdoek.

Een zachte voetmassage

  • Stap 1: Verdeel en verwarm je voetcrème in je handen en breng het zacht en liefdevol aan op een voet. Maak lange rustige bewegingen langs de onder- en bovenkant van je voet en herhaal dit een paar keer.
  • Stap 2: Leg een hand als een kommetje om je hak en masseer het met zachtheid. Die hakken hebben misschien veel weerstand geboden de laatste tijd. Verzorg je hak met aandacht.
  • Stap 3: Masseer nu met je duimen en cirkelvormige bewegingen de onderkant van je voeten van je hak naar je tenen. Zachte druk stimuleert de doorbloeding en maakt je voeten warmer.
  • Stap 4: Neem de tijd en besteed extra aandacht aan je voorvoet, achter je tenen. Veel spanning hoopt zich daar op. Je loopt al langere tijd op je tenen en doet zo je best. Laat maar los die spanning en masseer nog wat langer deze plek.
  • Stap 5: Dan naar je tenen, een voor een. Begin maar bij je grote teen. Masseer met zachtheid, want deze teen houd je in balans, daar heeft hij veel werk aan. Masseer ook je nagelriem en nagelplaat.
  • Stap 6: Behandel al je tenen en daarna schenk je aandacht aan de ruimten tussen je tenen. Wrijf deze plekken, onder en bovenop je voet zachtjes met je duimen. Door de ontspanning worden je ‘lange tenen’ wellicht wat korter…
  • Stap 7: Nog even ter afsluiting je hele voet masseren en afstrijken van je tenen naar je hak tot om je enkels. Zo trek je je overtollige energie van je hoofd naar beneden.
  • Stap 8: Nu je wollen sok aantrekken en dan masseer je je andere voet volgens dezelfde stappen.

Effect van voetmassage
En…hoe was dit? Geniet je nog goed na met een kop thee en wat lekkers, onder een dekentje? Met een voetmassage raak je meer aan dan je denkt. Je hele lichaam geniet mee. Daarom is het nu zo belangrijk om je voeten liefdevol te verzorgen. Misschien heb je iemand thuis en is het mogelijk elkaars voeten te verzorgen. Je voelt je beter en ontspannen, even alles weg uit je hoofd. Ik hoop dat ik je op weg heb geholpen.

Dr. Hauschka voetverzorgingpakket voor jou
Dit geurige pakket is door mij met veel zorg samengesteld. Het bevat:
– Dr. Hauschka gastendoek
– Dr. Hauschka bad- en voetcrème
– Puimsteentje
– Sachet bodymilk
– Kruidenthee met iets lekkers
– Massage-instructies voor een heerlijk verwenmoment

Het Dr. Hauschka voetverzorgingspakket kost 29,95 euro en kun je via mijn website bij mij bestellen. Ook heerlijk om als verrassing aan iemand cadeau te geven. Het verwenpakket komt per post naar je toe.

2 thoughts on “Hoe je je voeten verzorgt na het wandelen”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: