Hoe bepaal jij je doelen voor 2020?

Ik ben een dromer. Was ik als kind al. In de auto zat ik altijd met mijn duim in de mond naar de lucht te staren. Daar zag ik van alles in de vormen van de wolken. Reden we door bijvoorbeeld Zwitserland, dan droomde ik over de mensen die daar hoog in de bergen woonden. Dromelientje noemde mijn moeder mij.

Ik weet nog goed dat mijn rijleraar zei (toen ik voor het stoplicht stond, met mijn knipperlicht aan naar rechts): “Wat doe jij nou troela, dit is levensgevaarlijk!” Ik zat zo in het zonnetje te dromen, dat ik rechtdoor reed toen het stoplicht op groen sprong. Ik was helemaal vergeten dat ik naar rechts moest.

Doelen stellen
Doelen stellen vond ik dus een lastige. Ik leerde het pas tijdens mijn studie en groeide er daarna in het communicatievak mee op. Als communicatieadviseur kun je nu eenmaal niet zomaar wat aanrommelen en go with the flow gaan. Wat je als communicatieadviseur doet, dient altijd bij te dragen aan het bedrijfsresultaat. Bovendien zijn duidelijke doelstellingen cruciaal in projectmanagement. Als ondernemer stel ik ook ieder jaar doelen, hetzij wat minder SMART dan ik in loondienst deed. Toch zijn er verschillende manieren om je doelen te formuleren. Ik ben fan van de NLP-wijze. Ik licht het toe.

Waar staat SMART ook alweer voor?
Weet jij het nog? Ik heb het dus ooit geleerd tijdens mijn studie. Mijn kinderen leren het nu gelukkig al op de middelbare school, omdat ze zelf hun leerdoelen moeten formuleren. Handig!
SMART staat voor:

  • Specifiek – Is de doelstelling eenduidig?
  • Meetbaar – Onder welke voorwaarden of vorm is het doel bereikt?
  • Acceptabel – Zijn deze doelen acceptabel voor de doelgroep en/of het management?
  • Realistisch – Is het doel haalbaar?
  • Tijdgebonden – Wanneer (in de tijd) moet het doel bereikt zijn?

In plaats van Acceptabel of Aanvaardbaar worden ook vaak Ambitieus, Actiegericht of Aanwijsbaar gebruikt.

De NLP-wijze
Tijdens mijn NLP practitioner opleiding leerde ik wat de vormvoorwaarden zijn voor SMART doelen stellen. Ik vind het een fijne aanpak, omdat je dan kritisch kijkt naar je eigen rol en invloed op het behalen van je doelen , de context benoemt en de ecologie checkt van je doel. Je kijkt namelijk naar deze 7 voorwaarden:

  1. Wat wil je? Omschrijf zo simpel, precies en duidelijk mogelijk wat je doel is. Formuleer dit op een positieve manier, dus wat je WEL wilt bereiken.
  2. Eigen initiatief en controle – Is jouw doel iets dat jij zelf wilt, voor jezelf? Is het door jou geïnitieerd en heb jij zelf de controle over het bereiken van dit doel? Of doe jij het omdat je iemand anders een plezier wilt doen of omdat het van je wordt verwacht?
  3. Bepaal je context – Specificeer je doel door te omschrijven met wie, waar en vooral wanneer je dit gewenste resultaat wilt bereiken.
  4. Bepaal je bewijsprocedure – Hoe weet jij waaneer je het gewenste resultaat hebt bereikt? Wat is je bewijs? Wat doe je, wat zie je, wat hoor je, wat denk je en wat voel je als jij je doel hebt bereikt?
  5. Bepaal je hulpbronnen – Welke hulpbronnen heb jij nodig om je doel te bereiken? Welke heb je al en welke heb nog meer nodig? Is het verkrijgen van (externe) hulpbronnen misschien een nieuw tussendoel?
  6. Check de ecologie van je doel – Welke consequenties heeft het bereiken van je doel voor jezelf en voor anderen? Kan het resultaat anderen schaden? Wat ga je doen of laten om dit doel te bereiken en is dat acceptabel? Wat is de tweede winst als je je doel niet bereikt?
  7. Je eerste stap – Elke reis begint met een eerste stap. Bepaal wat jouw eerste stap is, je eerste actiepunt richting het bereiken van je doel.

Punt 2 was voor mij echt een eye opener; wat heb ik me in het verleden vaak doelen laten opleggen door leidinggevenden. Zeker wanneer er met strakke kpi’s (key performance indicators) werd gewerkt.
Punt 4 vind ik altijd een fijne, als dromer kan ik helemaal voor me zien waar ik ben en hoe ik me voel als ik mijn doel heb bereikt.
En punt 5 vind ik gewoon een hele goede; ik vraag namelijk niet snel om hulp. Maar natuurlijk mogen we altijd hulpbronnen inschakelen, in de vorm van mensen of opleidingen. Dat geeft een rust!
Punt 6 gaat lekker diep vind ik. Zou je zonder dit te weten misschien niet bij stilstaan toch? En de laatste, punt 7 is natuurlijk een hele belangrijke. Agenda erbij pakken en direct die eerste stap plannen.

NLP schrijf intensive in Zuid-Spanje
Weet je wat nou zo leuk is? Tijdens de NLP schrijf intensive gaan we jouw ondernemerschap in beweging zetten. En daar is dit een belangrijk onderdeel in, aan het eind van de trainingsweek. We gaan zelfs nog een stap verder (dieper) met het Disney-model. Dus ben jij net als ik een dromer en wordt het tijd om dit jaar jouw dromen en verlangens te onderzoeken en te gaan doen? Meld je dan aan voor deze verrukkelijke week in Zuid-Spanje: www.schrijfzon.com

7 thoughts on “Hoe bepaal jij je doelen voor 2020?”
  1. Ja, dat doelen stellen op de NLP manier spreekt me aan. Ook ik vind doelen stellen, zeker op de smart manier, lastig. En nog lastiger me er aan te houden. Dank voor de tip. Dit blog laat ook de wens om mee te doen aan het retreat echt leven. Opeens voel ik de waarde er écht van. Die gaat op mijn wensenlijst!

    1. Dag Willy, wat goed dat je #Schrijfzon NLP schrijfweek op je wensenlijst zet. Het zal een pracht week zijn waardoor je bedrijf een boost krijgt.
      Wij deelnemers worden nu al aan het denken en voelen gezet door kleine opdrachtjes die we thuis uitoefenen. Dus goed voorwerk van de trainers!

      Weet je wat ik doe met dit soort wensen? Uiteraard kijken of ik tijd vrij kan maken, maar qua financiën het volgende:
      Hoeveel extra klanten mag ik blij maken waardoor ik deze #Schrijfzon week kan betalen en wat kan ik elke dag doen om die klanten aan te trekken?

      Het helpt om verlangens en wensen om te zetten. Succes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: