Een YouTube-kanaal beginnen? Think B.I.G!

Wil jij beginnen met een YouTube-kanaal? Dan is nu het moment om goed na te denken over de volgende vraag: wie wil jij bereiken? Ik ben ervan overtuigd dat als je snel wilt groeien, je vooral groots moet gaan denken. Think B.I.G! Deze drie letters staan voor Broadcast, Internationaal en Groei, in willekeurige volgorde. Dus ik hussel ze even een klein beetje door elkaar.

Internationaal
Ongeacht in welke business je zit, is het mogelijk om internationaal te denken. Er zijn tegenwoordig weinig argumenten meer om dat niet te doen. Of je nu een yogastudio hebt, graag tekent of boten verkoopt. Met een internationaal publiek bereik je veel meer potentiële klanten. Met alleen Nederlands bereik je een specifieke groep, maar door Engelse video’s te maken bereik je ineens een heleboel meer kijkers. Een bijkomend voordeel is dat de automatische ondertiteling ook sneller gaat en waarschijnlijk met minder fouten.

Broadcast
Wil je snel meer bereiken, ga dan regelmatig video’s maken en posten. Dat kan op verschillende manieren:

  • YouTube video: deze video’s neem je van te voren op en monteer je voordat je ze uploadt naar YouTube.
  • YouTube live stream: met de lIve stream neem je live je video op en wordt deze op hetzelfde moment getoond op YouTube. Het fijne van deze manier van video’s maken is dat je geen lastige montage vooraf hebt en interactie kunt hebben met jouw kijkers. Veel YouTube creators gebruiken de live streams voor Q&A’s en live demonstraties.
  • YouTube Shorts: nieuw zijn de YouTube Shorts. Dit zijn korte video’s die je met je smartphone kunt maken in de YouTube app. Met de shorts kun je ineens een heel nieuw publiek aantrekken en kijkers kennis laten maken met jouw bedrijf. Hoe dat werkt, lees en zie je in mijn volgende blog.

Groei
Hoe meer mensen van jouw YouTube-kanaal weten, hoe sneller je gaat groeien met je kanaal. Verspreid dan ook op zo veel mogelijk platformen je video’s en gebruik de juiste keywords om gevonden te worden. Ga je Engelse video’s maken en regelmatig uitzenden, dan ga je ook vanzelf groeien. Hoe meer views en kijktijd je krijgt dan kom je in de buurt van het YouTube Partnerschap. Ben je op dat punt beland dan gaan er nog meer deuren open en groeit jouw YouTube-kanaal.

Sta jij aan het begin van je YouTube-kanaal dan wil ik je adviseren om groots te denken en je niet alleen te focussen op je Nederlandse klant. Think B.I.G.!

Coming soon: De meer plezier met video challenge
Voor een paar weken terug schreef ik het artikel No pain, no glory. Daarin schreef ik over de transformatie van pijn naar plezier met video. Graag wil ik je uitnodigen voor deze challenge, waarin ik je in eenvoudige stappen laat zien dat het maken van video’s slim kan, weinig tijd kost en uiteindelijk ontzettend leuk is.

De challenge is live te volgen op YouTube van 25-30 oktober. 5 dagen lang, iedere ochtend een nieuwe challenge video.

Abonneer je op mijn YouTube-kanaal Slim Online Video en klik op het belletje. Zo krijg je de video rechtstreeks in je mailbox of een melding in de YouTube app op je smartphone. Let’s go!

0 thoughts on “Een YouTube-kanaal beginnen? Think B.I.G!”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: