De twijfel slaat toe

Na vier weken verschijnen de eerste zinnetjes in mijn app, compleet met Chinese karakters. Ik heb geen idee hoe ik dit allemaal ga onthouden. Over de grammatica vertelt de app mij weinig. Kennelijk is het de bedoeling dat ik de grammaticale structuren en de zinsbouw zelf ontdek. Dat heeft ook wel wat. Mijn hoofd is toch al op zoek naar patronen. Door die patronen zelf te ontdekken, ben ik actiever met het Chinees bezig. Bovendien ben ik als een kind zo blij wanneer ik iets bekends ontdek. 

Twijfel na een enthousiaste start
Toch slaat de twijfel toe. Is dit wel de beste manier om Chinees te leren? Het kost me veel tijd, veel meer dan die 15 minuten per dag waar mijn app mee schermt. Vaak ben ik anderhalf uur bezig. Dat houd ik niet vol.

Ik besluit mijn perfectionisme even aan de kant te zetten en de app te volgen. Voor mijn gevoel raffel ik de dagelijkse lesjes nu een beetje af, maar dat is dan maar zo. 

Na twee weken ‘raffelen’
En zowaar, na twee weken ‘raffelen’ heb ik zomaar mijn eerste Chinese zinnetje onthouden: ‘Deze kelner is erg beleefd tegen mensen’. Of ik die zin vaak zal gebruiken? Dat is maar de vraag. Maar het is grappig om te merken dat zo’n zin na twee weken toch in mijn langetermijngeheugen is gefloept. Ook weet ik nu met welk Chinees karakter je aangeeft dat je over een persoon spreekt. 

Ups en downs
Mijn belangrijkste inzicht is de ervaring dat na een week of zes de twijfel toeslaat. Ik ga twijfelen over de effectiviteit van de app en over mijn eigen aanpak en inzet. Ook merk ik hoeveel er nog te leren valt en daar zie ik tegenop. Het schijnt trouwens een bekend verschijnsel te zijn; veel goede voornemens sneuvelen na zes weken.

Ook mijn NT2-cursisten beginnen in goed vertrouwen aan de lessen. Maar ik heb ook discussies meegemaakt met cursisten die zich na een paar weken afvragen of ze op deze manier wel voldoende leren. Misschien had ik beter moeten begrijpen dat het leren van een nieuwe taal met ups en downs gaat. En dat na zes weken twijfels de kop opsteken. Zelf had ik tijdens mijn eigen opleiding als NT2-docent graag wat meer geleerd over het verloop van zo’n leerproces bij een cursist.

Kleine succesjes
Wat mij nu helpt, zijn de kleine succesjes. Zoals die ene zin die zich zowaar in mijn hersenpan heeft genesteld. Dat geeft vertrouwen. Kleine succesjes, dat is de sleutel. 

Waarom leer ik Chinees?
In 2020 gaf ik lessen Nederlands aan inburgeraars, als NT2-docent in opleiding. NT2 staat voor Nederlands als tweede taal. Deze nieuwkomers in Nederland moeten binnen drie jaar hun inburgerings­examen doen. Ik heb mijn cursisten zien worstelen met onze taal. Vaak voelde ik me als docent met lege handen staan; ik wilde ze zo graag helpen – maar hoe? Daarom leer ik nu Mandarijn-Chinees. Ik wil ervaren wat mijn NT2-cursisten meemaken als ze een wildvreemde taal moeten leren. En ik hoop dat NT2-docenten en -cursisten iets hebben aan mijn ervaringen en tips. 

Wil je meer lezen over hoe ik Chinees leer en welke inzichten ik krijg als NT2-docent? Hier vind je mijn andere blogs.

0 thoughts on “De twijfel slaat toe”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: