De 9 beste tips over afbeeldingen in je nieuwsbrief

Veel inboxen zijn ingesteld op het niet automatisch binnenhalen van afbeeldingen. Dan heb jij zo enorm je best gedaan op mooie plaatjes vinden, uren was je ermee zoet en een groot deel van de wereld ziet het niet. Eigenlijk is dat best zonde. 

Jij wilt natuurlijk graag dat je nieuwsbrief er mooi uitziet, een aansprekende afbeelding van die mooie lingerie in je (web)shop maakt het vaak af. Toch ziet niet iedereen dat plaatje; ook ik laad niet meteen alle inhoud van mijn mailbox. Als ik het interessant vind, dan komen de plaatjes met een simpele muisklik naar voren. 

Ik geef je 9 van mijn beste tips over hoe je toch een goed gelezen nieuwsbrief hebt.

Tip 1: In sommige e-mailprogramma’s kun je berichten maken als plain tekst of met html. Heb je een visuele nieuwsbrief, waarbij het echt meerwaarde heeft de plaatjes te zien, zorg dan dat je de plain tekst niet aanbiedt. Zet dat uit. Zo ‘dwing’ je mensen de grafische versie te bekijken en is je kans dat ze ook de plaatjes zien groter.

Tip 2: Plaats bij visuele nieuwsbrieven ook altijd de ‘bekijk dit in je browser’ of ‘view this in your browser’ link.

Tip 3: Vertel je lezers dat de nieuwsbrief er mooier uitziet met plaatjes. Dus plaats een zinnetje, bijvoorbeeld: Deze nieuwsbrief is het mooist als je ook de plaatjes ziet. Zet ze aan of ‘bekijk in je browser’.

Tip 4: Voorzie al je plaatjes van een alt-tekst. Beschrijf daarin in het kort wat er op je plaatjes te zien is. Dat werkt overigens op je website voor de SEO ook goed.

Tip 5: Bepaal van te voren wat het belangrijkste is dat je wilt laten weten/zien met je nieuwsbrief. Zorg dat je dat bericht ook in tekst aanbiedt.

Tip 6: Schrijf beeldend over de plaatjes die je toont. ‘Op onderstaand plaatje vind je een mooi voorbeeld van…’ Of: ‘Kijk maar eens hoe dat eruitziet op deze foto.’ Zo maak je er een mooie eenheid van.

Tip 7: Varieer met tekst, kleur, beeldmateriaal op een manier die bij jou past. Zo kun je bijvoorbeeld de kleuren van je logo en website terug laten komen in je nieuwsbrief. Dat maakt het visueel een stuk aantrekkelijker.

Tip 8: Wil je vanuit je nieuwsbrief linken naar je website via een afbeelding, biedt het dan ook aan als gewone link. Voor die mensen die het plaatje niet zien, valt de link ook weg en dat is zonde.

Tip 9: Less is more (tenzij je een webshop hebt). Het lukraak plaatsen van afbeeldingen leidt vaak enorm af van de boodschap die je te bieden hebt. Vaak werkt één plaatje per onderwerp beter dan meerdere.

Openingspercentages
Mocht je bezig zijn met de statistieken van je nieuwsbrief, de openingspercentages worden ook beïnvloed door het niet tonen van de plaatjes. Daardoor vallen je openingspercentages waarschijnlijk iets lager uit dan het in werkelijkheid is. 

Wil je meer tips over goed gelezen nieuwsbrieven, boek dan een gratis call via https://lavievirtueel.nl/gratis-call/ dan kijk ik met je mee.

0 thoughts on “De 9 beste tips over afbeeldingen in je nieuwsbrief”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: