Creativiteit in je kindertijd vs dementie

Wist je dat het belangrijk is dat creativiteit al jong wordt geactiveerd, dus voor opgroeiende kinderen? Het is jammer dat er steeds minder aandacht wordt gegeven aan creativiteit op school, vooral op de middelbare school. Het blijkt dat door creativiteit aan te bieden je de kinderen leert om flexibel te zijn, je leert ze te focussen en vindingrijk te worden. Zo ontwikkelt je kind een goede en krachtige intuïtie. Kinderen krijgen door middel van creativiteit handvatten om beter met problemen om te gaan. 

Aanwakkeren door niets doen
Creativiteit wordt aangewakkerd door ‘niets doen’, door rust in je hoofd te creëren. Ik merk zelf dat ik de meest creatieve ideeën krijg als ik net wakker ben. Dan is mijn hoofd leeg en komen er allerlei ideeën binnen, voor bijvoorbeeld schilderijen, beelden, maar ook creatieve oplossingen die nodig zijn voor mijn bedrijf. Het gaat voornamelijk om het niets doen in de zin van uit je hoofd gaan.

Geef de vrije geest de ruimte
Wat heel belangrijk is dat je kinderen hun creativiteit letterlijk laat uitleven. Als een kind schildert, dat het zich kan uitleven met de verf en de kleuren die het kind op dat moment wil gebruiken. Laat het los dat het iets moois moet worden, dan schiet je kind in het hoofd. Laat je kind zijn droomwereld tekenen of schilderen; hoe wonen we in zijn of haar droomwereld, hoe bewegen we ons voort etc.? Geef de vrije geest de ruimte. Zo zijn de mooiste uitvindingen geboren.

Wat is de relatie met dementie?
Uit onderzoek is gebleken dat als kinderen tot en met hun 25e jaar veel met creativiteit in aanraking komen door zelf te creëren – en kijken naar een brede vorm van creativiteit – dat dementie op latere leeftijd minder vaak voorkomt. Dit heeft te maken met de vele connecties die gemaakt worden in de hersenen. Als je creatief bezig bent, worden veel delen van de hersenen ingezet. Creatief bezig zijn kan rust geven, sociaal zijn, je emoties worden ingezet, je wordt uitgedaagd om anders te leren kijken, te voelen, je in te leven. Het is de uitdaging om iedere keer weer iets nieuws te verzinnen. De trots die je voelt als je iets hebt gemaakt en de waardering die je ontvangt van anderen, geven je een goed gevoel. 

Hoe kijken naar kunst werkt
Professor Eric Scherder, hoogleraar klinische neuropsychologie aan de Vrije Universiteit en hoogleraar bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, is vooral bekend om zijn lezingen over het brein bij ‘De Wereld Draait Door University’. Hij heeft een leuk en duidelijk filmpje van gemaakt, hoe belangrijk het is om creativiteit bezig te zijn als kind en welke invloed dat heeft op het eventueel ontwikkelen van dementie op latere leeftijd. Bekijk het filmpje: Hoe kijken naar kunst werkt. Prof. Eric Scherder, legt het fantastisch uit in Jip en Janneke taal.

Vrijwilligerswerk
Ik zie, nu ik van dichtbij de ziekte dementie meemaak, dat mensen met dementie het moeilijk vinden om meerdere handelingen of dingen tegelijk te doen. Veel drukte om hen heen en overvraagd te worden brengt onrust. Als ze dan creatief bezig zijn, zijn ze gefocust op één ding en het resultaat geeft ze dan een voldaan en trots gevoel. Daarom vind ik het heel leuk dat ik als vrijwilliger eind januari een schilderles ga geven aan mensen met beginnende dementie. Ik verheug me al op de gezelligheid, het proces. Alles wat gemaakt wordt is mooi, want het is met liefde en aandacht gemaakt.

1 thought on “Creativiteit in je kindertijd vs dementie”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: