Ben jij ook bang?

Hoe raakt het coronavirus jou? Vermoedelijk, net als bij nog heel veel andere mensen, meer in je angst dan daadwerkelijk in je gezondheid. Naast dat het belangrijk is je verantwoordelijkheid te dragen voor het niet verder verspreiden van het virus, is een periode als deze er ook echt een van bezinning. Iets waar ik graag naar kijk.

Waar corona ons voor uitnodigt
Voor mij gaat corona op dit moment over stoppen met leven vanuit angst, verantwoordelijkheid nemen voor alles wat je doet in je leven. Verantwoordelijk zijn voor de ander zonder de lasten van diegene te dragen. En geloof me, dat is een hele andere vorm van verantwoordelijk voelen dan die ik in mijn praktijk vaak tegenkom. We kennen het verantwoordelijk zijn vooral in de vorm van ‘moet ik weer alles oplossen hier’. En die is slopend, vreet energie. Nu hoef je alleen maar te zorgen voor jezelf, je eigen weerstand, je eigen hygiëne, je eigen gedrag. En dat geeft je juist energie en als vanzelf doe je daarmee het juiste voor de ander. Hoe mooi is dat! Dit is wat ik de mensen die bij mij in mijn praktijk aan de slag gaan met dergelijke oude patronen, steeds weer aanreik.

Besef van invloed
We gaan beseffen met elkaar dat we van invloed zijn, veel meer dan we dachten. En tegelijkertijd ervaren we hoe weinig controle we over alles hebben. Besef van invloed gaat over ZIJN, controle is altijd een antwoord op ANGST. Zijn maakt dat je in beweging blijft, angst blokkeert. 

Het maakbare systeem dat er gecreëerd is in de maatschappij werkt niet meer en we worden uitgedaagd creatief te zijn. Dan is het nodig dat je voorbij je angst gaat kijken, denken en voelen in mogelijkheden. En dan gaat mijn hart wel echt uit naar mensen in de zorg en het onderwijs waar dit echt niet zomaar gemakkelijk is. Daar ben ik me van bewust en de juiste antwoorden heb ik ook niet zomaar paraat. 

Alles komt tot rust
Tegelijkertijd komt (bijna) alles dus even stil te staan. Uit eigen ervaring weet ik hoe ontzettend afschuwelijk ik het vond om stil te staan. Niks ‘lekker even tot rust komen’ of ‘even op adem komen!’ Ik raakte in paniek, stilstaan kon niet, ik moest altijd verder. Vanuit mijn visie gezien gaat dit over geboorte en raakt het stilstaan aan een traumatische geboorte waarbij vastzitten in het geboortekanaal hetzelfde is als voelen dat je stikt.

Ik ben blij dat ik aan mezelf gewerkt heb en nu al langere tijd durf stil te staan. Ik weet wat het kan opleveren. De mist in je leven trekt op, je ziet wat je creëert. Je ziet wat niet meer werkt, wat niet meer dient voor jou en de mensen om je heen. En er ontstaat ruimte om te voelen wat je wel wilt, ruimte om de keuzes te kunnen maken die je wel dienen. 

Wat heb je nu nodig? 
Wanneer ik iets meemaak dat me raakt, dan lukt het me steeds beter om te voelen. Ik ga zitten, ervaar wat er gebeurt en stel dan de vraag ‘Wat heb ik nu nodig?’ Het is zo fijn te ervaren dat ik altijd antwoord krijg, vanuit mezelf. 

Ik nodig je dus uit om hetzelfde te gaan doen. Ga eens zitten, voelen en vraag wat je nodig hebt. Misschien ben je al zover dat je heel goed weet waar je nu doorheen gaat en wat je nodig hebt. Maar misschien houdt de angst je te veel in de greep. Dan is meer thuis zijn, op jezelf aangewezen zijn, een flinke uitdaging.

Je hoeft het niet alleen te doen
Is de angst te groot bij je? Ervaar je misschien zelfs wel paniek en voel je dat er allerlei strategieën de kop op steken bij je waar jij en de mensen om je heen echt last van hebben? De richtlijnen van de RIVM en de verantwoordelijkheid die we voor onszelf en naar elkaar hebben, maakt dat je minder of misschien zelfs wel over een tijdje helemaal niet meer de deur uit kan. 

Daar zit je dan met je angst, die zal daar niet minder om worden. Dan heb ik hier een paar tips voor je:

  1. Spreek letterlijk af met jezelf wanneer je even stil mag staan bij je angst en wanneer niet. Kader dus piekertijd in, waarmee je het voor jezelf afbakent.
  2. Praat over wat deze periode met je doet, wat je moeilijk vindt, zoek steun in de verbinding om je heen, hoe moeilijk misschien ook. Eventueel schrijf je het op.
  3. Neem verantwoordelijkheid voor wat je doet. Je bent zelf de sleutel naar het geluk in je eigen leven. Dat betekent dat je ook verantwoordelijk bent voor dat wat er niet goed gaat. Daarbij is het belangrijk dat je weet waar jijzelf vandaan komt, dat je weet waarom je zelf en de ander reageert zoals je reageert. Omdat dit niet gemakkelijk is, heb ik daar een oefening voor. 
  4. Mocht dit allemaal niet werken, neem dan contact met me op zodat we kunnen kijken wat er nog meer nodig is, om kennis te maken en te kijken wat er nodig is. 

Lichaamswerk online? Ja dat kan!
Ik geef lichaamswerk, maar dat kan zeker ook online. Juist nu in deze tijd is dat fijn, want de angst zal maken dat je liever niet de deur uit gaat, en het is juist nodig dat je van deze angst afkomt om sterker uit deze periode te komen. Ik ben getraind om te kijken en te luisteren en ik ben in staat om jou in contact te brengen met je lichaam zodat je diep naar je eigen kern kunt gaan, ook op afstand. Het diepe voelen in je lichaam maakt dat je bij je pijn en patronen uitkomt en deze kunt doorbreken door oude pijn op te ruimen en een nieuw besluit te nemen op een hele diepe laag in je lichaam. Ik leg je er graag meer over uit.

0 thoughts on “Ben jij ook bang?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: