All I want for Christmas is you?

Het is weer december. De feestmaand. De straten zijn gezellig en uitbundig verlicht. In de meeste huizen zie je een mooi opgetuigde kerstboom staan. Alle bladen en reclames laten zien hoe gezellig deze maand is. Iedereen is blij met elkaar. Geen ruzies in families, geen eenzaamheid, geen verdriet. Alleen maar in mooie kleding eten en drinken aan een prachtig gedekte tafel. De kalkoen is nooit uitgedroogd, niemand ergert zich aan de eeuwig te veel drinkende oom Jan, en natuurlijk is er geen stress. Uit speakers in winkels, op straat en uit de radio klinkt meerdere keren per dag ‘All I want for Christmas is you’ van Mariah Carey.

We weten allemaal dat het lang niet altijd zo fijn en gezellig is. Veel mensen voelen zich ellendig tijdens de decembermaand. Want hoe is het als de ‘you’ waar Mariah over zingt, er niet meer is? Als degene waar je deze dagen zo graag mee zou willen doorbrengen niet meer in je leven is? Door overlijden, echtscheiding of een ziekte zoals Alzheimer? Tijdens deze dagen word je extra geconfronteerd met je verlies. Ik kan me heel goed voorstellen dat je denkt: ‘ik zou het liefst nu in winterslaap gaan er ergens in februari weer wakker worden.’

Naar het kerstdiner of niet?
Dit zijn dagen waarop je het nog lastiger dan anders vindt om over je verdriet te praten. De mensen om je heen zijn bezig met hun huis gezellig maken, Sinterklaas- en kerstinkopen doen, diners aan het voorbereiden, enz. Dat wil je niet verpesten door te zeggen dat jij er helemaal geen zin in hebt dit jaar en dat je gek wordt van al die kerstmuziek, lampjes en verplichte gezelligheid.

Ja of nee?
e voelt een dilemma. Als je uitgenodigd wordt, wil je geen nee zeggen omdat het onaardig overkomt. Ja zeggen is ook lastig. Stel dat je moet huilen tijdens het kerstdiner of gewoon stikverdrietig bent, dat wil je je gastheer en –vrouw en andere gasten niet aandoen, toch?

Praat er zelf over
Misschien hoor je juist weinig van mensen uit je omgeving. Weet dan dat dat meestal niet uit onverschilligheid gebeurt. Mensen vinden het sowieso lastig om zelf over jouw verdriet en verlies te beginnen en dat is in deze periode van het jaar nog ingewikkelder. Ze weten zich vaak geen houding te geven. Daarom is het voor jou belangrijk om er af en toe zelf over te praten. Als een ander weet hoe jij je voelt, kan hij of zij daar beter op inspelen en kun je in de meeste gevallen rekenen op begrip en steun.

5 Tips
Wees in deze periode van het jaar extra aardig voor jezelf.

  1. Als je ergens bent uitgenodigd, geef dan van tevoren aan dat je niet zeker weet of je tot het einde blijft.
  2. Heb je geen zin of fut om naar de kerstborrel van je werk te gaan? Geef dit aan en sla die borrel lekker een keertje over.
  3. Geef van tevoren aan waar je behoefte aan hebt en waaraan absoluut niet, zodat je niet voor vervelende situaties komt te staan. Je familie en vrienden willen er graag voor je zijn maar weten niet waar ze goed aan doen als jij het ze niet vertelt.
  4. Luister naar wat je lichaam en je emoties je te vertellen hebben. Je kunt je gevoel wel wegstoppen en als een strandbal onder water proberen te houden, maar die bal komt op een onverwacht moment keihard middenin je gezicht weer boven water. Je kunt emoties en gevoelens niet ontkennen, je lichaam gaat vanzelf aangeven dat je moet luisteren doordat je bijvoorbeeld ziek wordt. Probeer het zo ver niet te laten komen. 
  5. Doe dingen waar je je goed bij voelt en voel je vooral niet schuldig als je het naar je zin hebt. Geniet daarvan. Je mag ook gelukkige momenten hebben. Dat doet niks af aan het gemis. Als je je goed voelt bij een strandwandeling met een vriend(in), doe dat dan. Zeg nee tegen het verplichte kerstdiner als er je nu niet de energie voor hebt. Ook dat is goed voor jezelf zorgen.

E-mailcoaching
Goed voor jezelf zorgen houdt ook in dat je de stap neemt om hulp te vragen als dat nodig is. En dat kan een hele grote stap zijn. Als je in een rouwproces zit is het heel lastig om in beweging te komen, zowel letterlijk als figuurlijk. En hulp vragen aan een coach of therapeut kan een stap zijn die bijna niet te zetten is. Dan is e-mailcoaching misschien wel iets voor jou. Je hoeft er de deur niet voor uit en kunt schrijven waar en wanneer je wilt. Door het schrijven ga je je vragen en problemen structuren. Dit geeft duidelijkheid en inzicht.  Het fijne is dat je aan het eind van het traject een document hebt dat je altijd weer terug kunt lezen.

Een e-mailtraject duurt circa 3-4 maanden. We starten altijd met een persoonlijk gesprek (via Skype) en tijdens het traject hebben we nog tweemaal contact via Skype.

Lijkt het je wat en/of wil je er meer over weten? Op mijn website staat meer informatie over deze en andere vormen van coaching. Je kunt ook altijd contact met mij opnemen via info@ellenvanleenen.nl.

0 thoughts on “All I want for Christmas is you?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: