5 Tips voor het vinden van je ideale kantoorruimte

In mijn werk heb ik veel te maken met ondernemers die kantoorruimte zoeken. Dit zijn voornamelijk zzp’ers en kleine MKB’ers. De meeste ondernemers die ik spreek weten vaak niet precies wat voor kantoorruimte ze zoeken. Waar ze met name naar kijken zijn de m2 die ze denken nodig te hebben. Het voordeel als zelfstandig ondernemer is dat je zelf kan bepalen waar je je gaat vestigen en hoe je kantoorruimte eruit ziet. In dit blog geef ik je een 5 tips om je vestigingsplaats van je kantoor te bepalen.

Een groot deel van je leven breng je door met werken. Dat is de reden dat ik het belangrijk vind dat je als ondernemer je kantoor vestigt in wat zowel persoonlijk bij je past als bij je bedrijfsactiviteiten. 

Check 1 – Ben je een stadsmens of een natuurmens?
Ieder mens heeft een hierin een persoonlijke voorkeur. De stadsmens krijgt veel energie van de dynamiek van de stad. Die vindt het heerlijk om de geluiden van de stad te horen en heeft graag allerlei eet- en koffietentjes om de hoek. Een natuurmens laadt op als hij/zij in de natuur woont of werkt. Die geniet van de rust, het groen, de geluiden van de vogels en maakt tijdens de pauze graag wandelingen in het bos, of met cliënten, dat kan natuurlijk ook.

Ga voor jezelf het volgende na:

  • In welke omgeving laad jij op? 
  • Is dit ook de omgeving waar je wilt werken?
  • Is dit tevens de omgeving die jou inspireert en bijvoorbeeld je creatieve brein stimuleert?

Check 2 – Wat past bij jouw bedrijfsactiviteiten? 
Passen de activiteiten van je bedrijf bij je persoonlijke vestigingsvoorkeur (stadmens of natuurmens)? Je kunt bijvoorbeeld als hovenier een persoonlijke voorkeur hebben voor de stad, maar is dit wel de ideale plek om je bedrijf te hebben? Is het als hovenier niet beter om je bedrijf te vestigen in een dorp of aan de rand van de stad waar je ook goede opslag hebt voor je materiaal? 
Tip: Schrijf op wat jouw core-business is en wat voor soort kantooromgeving hierbij hoort.

Check 3 – Hoe zit het met de bereikbaarheid?
Vaak zoeken kleine ondernemers kantoorruimte dichtbij huis. Begrijpelijk, Maar is dit wel de beste plek om je te vestigen?
Een aantal vragen om te beantwoorden:
1. Ga jij altijd naar je klanten toe?
2. Komen je klanten ook vaak naar jou toe?

Voorbeeld
Misschien ga jij veel naar je klanten toe, omdat je bijvoorbeeld vanuit huis werkt of dat het zo is gegroeid door omstandigheden. Het scheelt jou reistijd als je klanten naar jou toekomen, waardoor je meer tijd overhoudt voor andere dingen. Klanten vinden het vaak leuk om ook jouw kantoor te zien. Dit kan ze wellicht net dat zetje geven om met jou in zee te gaan. Het is dus belangrijk dat de bereikbaarheid van je kantoor ook goed is voor je klanten. 

Is jouw kantoor goed bereikbaar met de auto? Kun je er gratis parkeren? Is er een station en/of bushalte in de buurt? Allemaal zaken om rekening mee te houden. Ook als je werknemers in dienst hebt of in de toekomst denkt te willen aantrekken, is het heel belangrijk om naar de bereikbaarheid van je kantoor te kijken.

Check 4 – Monumentaal of industrieel?
De uitstraling van een gebouw doet veel, het is daarom ook belangrijk om te onderzoeken in wat voor soort omgeving en gebouw jij je onderneming wilt vestigen. Dit is afhankelijk van je persoonlijke voorkeur en van je bedrijfsactiviteit.

Ga voor jezelf het volgende na:

  • Wat voor soort gebouw past bij jouw bedrijfsactiviteit?
  • Wil je werken in een gebouw met historie en uitstraling, bijvoorbeeld een monumentaal pand?
  • Wil je werken op een industrieterrein?
  • Heb je naast een werkplek ook veel opslagruimte nodig voor je materiaal?
  • Wil je werken in een gebouw waar veel andere bedrijven gevestigd zijn? En dan juist in jouw werkgebied of liever een diversiteit aan bedrijven?
  • Wil je een eigen entree hebben?
  • Vind je het belangrijk dat er een centrale ruimte of activiteit is waar alle bedrijven in het gebouw elkaar kunnen ontmoeten?
  • Heb je veel parkeergelegenheid nodig? Vind je het belangrijk dat je klanten of werknemers hiervoor moeten betalen, of niet?
  • Moet er aandacht zijn voor duurzaamheid?

Check 5 – Leefklimaat
Als je bovenstaande allemaal op een rijtje hebt, kun je nu daadwerkelijk gaan kijken wat je nodig hebt aan m2 en hoe jij wilt dat het ‘leefklimaat’ is binnen het gebouw. In veel gebouwen zit een centraal klimaatsysteem, dit houdt in dat jij zelf niet kan bepalen of je de verwarming hoger of juist lager wilt hebben, dat je geen raam kunt openzetten. 

Ga voor jezelf het volgende na: 

  • Houd je ervan om ruim te zitten of heb ik aan een kleine ruimte voldoende?
  • Heb je naast een bureau ook nog een vergadertafel, een extra zitje, wachtkamer en of veel kastruimte nodig?
  • Wil je een kamer hebben met veel ramen en uitzicht?
  • Vind je het belangrijk om zelf de temperatuur te kunnen regelen?
  • Vind je het fijn om een raam open te kunnen zetten?

Algemene tip
Maak een moodboard van de ideale omgeving waar je je onderneming wilt vestigen en ga naar aanleiding hiervan je ideale kantoorruimte zoeken.

Ondernemen in een bosrijke omgeving?
Ben je een ondernemer die het heerlijk vind om in een bosomgeving te werken? Waar je lekker kunt wandelen en waar een diversiteit aan bedrijven is gevestigd? Waar de verhuurder twee keer per jaar een bijeenkomst organiseert voor de ondernemers en diens personeel?
Waar je zelf kunt bepalen hoe warm het is in je kantoor? Waar je een raam kunt openzetten en kunt genieten van het gezang van de vogels? Waar de bereikbaarheid goed is met de auto en openbaar vervoer? Waar veel gratis parkeergelegenheid is?

Kijk dan naar de mogelijkheden voor het huren van kantoor of vergaderruimte op Landgoed Plattenberg in Maarn. Of neem meteen contact met me op: Melinda de Hond 06 55 07 86 61.

In een latere blog geef ik je tips over de inrichting van je kantoorruimte of werkplek.

1 thought on “5 Tips voor het vinden van je ideale kantoorruimte”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *