3 Slaapkamertips om uitgerust wakker te worden

Je wordt wakker in de ochtend. Eigenlijk zou je je uitgerust moeten voelen na een nacht slapen. Helaas, je voelt je nog steeds moe. Elke ochtend ga je na wat je de avond daarvoor hebt gedaan en hoe je de nacht hebt doorgebracht: Heb ik alcohol gedronken, was ik nog te druk in de avond, heb ik liggen piekeren, was ik onrustig in mijn slaap, heb ik vervelende dromen gehad? Nee, ik heb geen gekke dingen gedaan in de avond, wel wat woelen, zoals elke nacht. En toch weer moe opgestaan.

Andere factoren
Je partner slaapt als een roos, je eet gezond, je hebt een leuke baan en een fijn gezinsleven, af en toe een beetje stress en toch slaap je slecht. De dokter kan geen oorzaak vinden. Kunnen er andere factoren zijn die invloed hebben op je slaap? Het antwoord hierop kan ‘ja’ zijn. Er zijn meer factoren die invloed hebben op ons leven, daar zijn we ons niet altijd bewust van. 

Frisse en kleurrijke blik
Het is goed om met een open en frisse blik naar je slaapkamer te kijken. 
– Welk gevoel geeft de slaapkamer je? 
– Krijg je er energie van of geeft deze rust? 
– Welke kleuren heb je in je slaapkamer gebruikt? 
– Wat is de kleur van je beddengoed?

Als je gevoel van je slaapkamer je veel energie geeft, zijn dat waarschijnlijk niet de goede kleuren voor jou om in te slapen. Bijvoorbeeld veel rood of oranje, kan veel energie geven, wat heerlijk is voor de romantiek, maar om tot rust te komen is rood niet de juiste kleur. De kleur blauw in je slaapkamer kan ook een onrustig gevoel geven tijdens je slaap. Blauw is de kleur van water en water is altijd in beweging. Het kan zijn dat jij dan ook altijd bezig bent tijdens je slaap.

Tip: gebruik neutrale en zachte kleuren in je slaapkamer, met een tikje groen.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand
Kijk eens hoe je bed staat in de slaapkamer. Als je in bed ligt, kun je jezelf dan zien in een spiegel? Zo ja, dan heeft je ziel moeite om in de ochtend weer goed terug te komen in je lijf. 
Staat je bed voor de deur of voor een raam? Dit kan voor tocht zorgen, dit hoef je niet te voelen. Het kan ook een gevoel van onveiligheid geven, omdat er ineens iemand door de deur kan komen. Hierdoor slaap je ook onrustig. 

Tip: Bedek je spiegel voordat je gaat slapen met een doek. Zet je bed anders neer in de kamer.

Straling
Elektrische apparaten – zoals elektrische wekker, wifi (versterker), mobiele telefoon, stopcontact dicht bij je hoofd – geven straling. Tijdens je slaap ben je nog gevoeliger voor straling. Dit kan je moe en ziek maken. 

Tip: Zet zoveel mogelijk apparaten uit, koop een ouderwetse wekker, leg je telefoon in een andere kamer of zet hem op de vliegtuigstand. Gebruik producten om elektro magnetische straling van je apparatuur en stopcontacten te neutraliseren, zoals de blue star & rainbow harmonizers om de straling te neutraliseren.

Andere bril opzetten
Zo zijn er nog meer brillen die je op kan zetten, waardoor je anders kijkt naar je slaapkamer. Dan kan je veranderingen aanbrengen, waardoor je beter kunt gaan slapen. Het kan even duren voordat je veranderingen merkt; je lijf heeft tijd nodig om de veranderingen te kunnen aangeven.

Wil je persoonlijk advies wat je kunt veranderen in je slaapkamer? Neem dan contact met me op. Via een telefonisch consult of een bezoek kan ik samen met jou kijken wat de verbeteringen kunnen zijn. Uit ervaring weet ik dat je met een paar aanpassingen beter kunt slapen.